Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Pilgiftsdrömmarna vaknar igen.

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Mobster

Pilgiftsdrömmarna vaknar igen.

Inlägg av Mobster »

Jobbar och sliter under jul så jag kan köpa terrarium och utrustning så jag kan ha något automatiskt droppsystem i januari.

Tänkte fråga lite här om tips på vart man kan köpa billiga höga terrarium (Hornbachs är ganska låga allihopa va?) och om lösningar för egenbyggt droppsystem...Har av BengtO hört att en länspump som man fäster en slang på som går in i terrariet och som man fäster gardena delar på som släpper ut vattnet och låter detta gå på en sekundtimer eller så. Är det någon som kan tipsa om delar som är relativt kompatibla och som även en halvklåpare kan klara av? Skulle kunna fixa avrinning då jag har diamantborrar för håltagning i glas och därmed göra lite som Bengt att ha en behållare med nytt vatten och en behållare med gammalt vatten som man bara fyller/tömmer. Vill få allt klart i slutet av Januari och ska börja odla bananflugor/hoppstjärtar snart (har fiskar som kommer älska det). Funderar på att göra egen bakgrund (gjort en förut som blev snygg men i ett dåligt terrarium)
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Re: Pilgiftsdrömmarna vaknar igen.

Inlägg av Pny »

Var bor du någonstans? Om du bor i södra sverige så kanske ett besök på någon större reptilmässa kan ge dig tillfälle att köpa från någon tysk försäljare...
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Mobster

Inlägg av Mobster »

Oj, jag trodde det syntes. Jag bor strax utanför stockholm. Jag har inte jättebråttom att skaffa grodorna utan mest få igång allt först så jag kanske åker ner till danmark eller något innan jag skaffar dem vilket kanske kan ge mig mer chanser. :)
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Inlägg av Pny »

Mobster skrev:Oj, jag trodde det syntes. Jag bor strax utanför stockholm.
Om du fyller i ort i pin profil så borde vi andra kunna se det.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
felix.w
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Inlägg av felix.w »

Du kan fråga nån som bygger terrarier i stockholm om inte dom vill bygga en till dig. Jag har ett 750liters terrarium som ska byggas hos Terrzologiska i globen. Han har 3 terrarier att bygga nu. Men det är bara att ställa i kö om du kan vänta.
Mobster

Inlägg av Mobster »

hmm, vet du vilka som gör sånt och har kunskapen för att fixa ventilation/fixa hål för avrinning och så? Och vad kan det kosta ungefär? Om man tar ett terrarium som kan rymma ett gäng (5-6) grodor i storleken Azureus (för att vara säker om det skulle bli en lite större groda även om det nog blir en lite mindre). Och hur lång är väntetiden där du gör det?
felix.w
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av felix.w »

ring och fråga dom. De kan bygga den som du vill ha den.
Mobster

Inlägg av Mobster »

hittade dem inte förut när jag googlade. Måste ha stavat fel eller något och var stressad så hann bara kolla snabbt. Hittade dem dock nu så jag ringer när de öppnar igen. Eller besöker, får se vad som blir bäst...gillar inte att snacka och förklara på telefon :P
Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Har fått tack: 7 gånger

Inlägg av Filip jakobsson »

Det finns ju en del medlemar här som har lite grodor av bra kvalité, så varför söka sig till tyskland när man kan finna kvalitéts odlade grodor alldeles runt kröken..?
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
Mobster

Inlägg av Mobster »

Jo jo, antagligen kommer jag väl köpa av Bengt om han har några när det är dags men det är ju alltid kul att titta runt på olika sorter och vad som är möjligt :)
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"