Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Nytt pilgiftterrarium

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
Necrophagist
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Nytt pilgiftterrarium

Inlägg av Necrophagist »

Halloj,

Jag har tankar på att starta ett nytt pilgiftterrarie. Vet inte vilka grodor som kommer gå där men tänkte skapa ett terarrie som jag vill ha och sen gå efter det. Är dock väldigt sugen på antingen lamasi eller imitator.

Mina tankar går åt att ha ett exoterra 45x45x60 och har inspirerats av detta terrarie.

http://www.dendroboard.com/forum/member ... -pics.html

otroligt snygt, älskar ideen med att ha det centrerat och 360 grader vy.

Bara för att göra er beredda så kommer detta ta ett tag, detta är planeringsfasen och har inte pengar nog att slutföra detta på ett tag.

Den utrustning somskall införskaffas är:
Exoterra 45x45x60
2 (alt 1) exoterra compact top
osmosfilter
regnsystem (tar gärna emot tips, har funderingar på antingen det från herpers choise eller dusk, +/- uppskattas för båda sustemen)
Nån fläkt från duskt.

Till skillnad från bilden tänkte jag ha en bakgrund som består av antingen epiweb eller xaxim, vad tycker ni?

Har funderingar på hur han gjorde bottnen, troligen leka och att vattendelen bara är avskärmad med stenar/rötter. Några tips?

Tror ni 2 toppar kommer behövas? Vill ha riklig tillväxt.
Funderar även på hur han tar bort överflödigt vatten. Jag vill i detta terrarie hålla en ganska låg landdel och vattennivå (som på bilden) vilket påverkar bygget avsevärt. Nån ide på hur jag löser problemet med överflödigt vatten från regsnystemet eller om jag bara vill byta vatten? Hade funderingar på att bara sätta in en avkapad petflasktopp som jag sett tidigare, hur funkar det?

Som sagt, detta kommer ta ett tag och framförallt inan det kommer bilder, men detta är en tråd jag kommer fortsätta på.

MVH Martin

Återgå till "Terrarium och teknik"