Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Vårmenyn har anlänt

Frågor och diskussioner om föda och foder.
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Vårmenyn har anlänt

Inlägg av tony »

Jag var ute en sväng idag för att se om småkrypen vaknat till liv än så att jag kan erbjuda mina grodor en mer varierad kost. Åtminstone här i trakterna (Nynäshamn) var det ont om flygande insekter i rätt storleksklass, men gott om små kärrspindlar. Jag passade på att plocka ett halvdussin små spindlar för att se om de var rätt storlek för mina Tinctorius och de var mycket uppskattade. Även dessa små spindlar är markant större än t.ex. Hydei-flugor så jag antar att de är lite mer "matiga". Synd bara att jag ännu inte upptäckt något bättre fångstsätt än att ta dem en och en med ett Crème Fraîche-lock. En stor fördel är att de inte kan klättra på väggarna på tillhörande burkar så man kan lägga dem i burken utan krångel.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Re: Vårmenyn har anlänt

Inlägg av LarsÖ »

Kul, Tony! Jag brukar vänta till kärrspindeln har ungar i sina äggpaket som den sätter högt i markvegetationen på myrar och i kärr. Enkelt att trä glasburk över så att honan får hoppa bort, och sen sätta på locket. Det blir flera hundra småspindlar.

Tänk på att kärrspindeln (Dolomedes) är vår största spindel! Som fullvuxen tar den utan vidare grodyngel och små grodor.

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Inlägg av tony »

Tack för tipset Lars! Jag ska hålla ögonen öppna efter äggsäckar (jag brukar se sådana när det är rätt tid på året) framöver. Och jag vet hur stora de spindlarna blir, så jag håller definitivt ett öga på dem.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av PittoresktMangel »

Nu har även jag varit ute och håvat. Finns inte jättemycket i gräset ännu, men mina azureus uppskattade det som fanns i alla fall. Ska ut om en stund igen och fånga lite mer!

Mvh, Ludvig.
Grodor och huggormar
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Inlägg av jsl »

Ja och här ligger snön fortfarande kvar på gräsmattan.... (Suck) Dröjer säker 3 veckor till då innan man kan fånga nåt här.
Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"