Tjena, det verkar ju vara en del här som kör Exo Terra som sina grodburkar.
Hade varit kul o ha en "samlad" tråd med modifieringar som gjorts för att anpassa dessa(i mitt tycke snygga) burkar till "bra" grodburkar.
Själv har jag ett nybyggt 60*45*60 med en CompactTop(bak) samt en Dualtop(Fram). På nätet under dualtoppen har jag lagt en plexiskiva för att hålla luftfuktigheten.
Längst hela fronten under dualtoppen är det ca 1cm fritt från plexin men skall nog prova fälla in 2 små fläktar som blåser ner i burken för att bli av med imman på framrutorna efter "regn"...
I compacttoppen har jag fält in 2st små fläktar som drar ut luft ur burken, för att kunna hålla nere värmen...
Tunn silikonslang som man skär upp och "trär" på dörrarna står på tur.
Iövrigt kör jag med falsk botten & ca 5cm vatten under, och ett 5cm brett/djupt vattenfyllt dike längs hela fronten dit vattnet från en liten bäck rinner.
Med vad & hur har ni modifierat era Exo terras?
Ha det
Benny
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Modifierade Exo Terras
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
Re: Modifierade Exo Terras
Ett väldigt enkelt arrangemang för toppen; en glasskiva skuren så att den är fasad i ena änden och så att den lämnar en luftspalt på cirka 5 cm längs framsidan. På det fasade hörnet har jag satt en gammal timerstyrd datorfläkt. Luftspalten längst fram täcks av ett finmaskigt metallgaller som jag byggt ihop för några tior av delar från ett "stänkskydd" från ICA och lite sönderklippt plastlist för planscher (samt uppklippta hål i gallret för munstyckena från regnsystemet). Sen har jag (som de flesta andra) också klippt sönder lite silikonslang för att täta vid dörrarna och satt in extra finmaskigt nät i plastöppningen vid ventilationshålen under dörrarna.
Tony
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"