Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Venus flytrap

Levande växter och plantor, arter, ljusbehov mm...
holy_hjalmar

Venus flytrap

Inlägg av holy_hjalmar »

Kan en sådan växt sluka mindre grodarter typ Ventrimaculator?
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Re: Venus flytrap

Inlägg av tony »

Jag har sett bilder på en Venus flugfälla som tagit en groda, så det kan nog inte uteslutas. I vilket fall som helst är Venus flugfälla en sumpväxt som behöver en rejäl och lång kallperiod varje vinter (då den vissnar ner och rotknölen bör förvaras i fuktig torv i kylskåpstemperatur under flera månader), så den lämpar sig egentligen inte för det tropiska klimat som råder i ett grodterrarium. Får den inte sin kallperiod så dör den helt enkelt inom mindre än ett år, såvitt jag vet.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Frågan är rätt aktuell. I National Geographic rapporterade för någon vecka sedan om att man funnit världens (hittills) minsta groda på Borneo. Den blir 15 mm stor, och den heter Microhyla nepenthicola. Namnet syftar på att den föder upp sina yngel i Nepenthes (kannväxt).
Inte mycket mer är känt om arten.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
autocrux
Började med grodor år: 2009

Inlägg av autocrux »

inte för att det var frågan men jag lägger till lite extra info.

ifall den kan ta mindre grodor och jag är rätt så säker på att den skulle kunna det så får dom inte större än kanske vilt gissat en tredjedel av fällans storlek då för stora byten inte hinner brytas ner utan ruttnar och då mår inte växten bra som följd.

större grodor som inte fångas slår istället igen fällorna när dom hoppar vilket gör att växten ödslar energi på att öppna fällorna igen vilket är mycket påfrestande för den.

även om det är mycket fina växter så skulle jag nog avråda från att blanda grodor (inte för att du sa att du tänkte utan bara extra info, ingen personattack ;) ) och venus flugfälla. för bådas skull.
Skriv svar

Återgå till "Växter"