Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Klättrande arter ?
-
pcpersson
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
Klättrande arter ?
Jag är nyfiken på vilka arter som är klättrande !
Anledningen till min till min fråga är att jag har en massa höga terrarier hemma (gamla kameleont terrarier) Nu är jag sugen på att skaffa några pilgiftsgrodor till ett av terrarierna .
Mvh Christer
Anledningen till min till min fråga är att jag har en massa höga terrarier hemma (gamla kameleont terrarier) Nu är jag sugen på att skaffa några pilgiftsgrodor till ett av terrarierna .
Mvh Christer
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Re: Klättrande arter ?
Mina D. leucomelas klättrar mycket, främst på morgonen och kvällen, men i första hand tänker man nog på Ranitomeya när man vill ha arter som utnyttjar höga terrarier, t.ex. R. imitator eller R. variabilis.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
pcpersson
- Tidigare SDS-medlem

Ranitomeya är det grodor som man ska ha i par eller kan man ha en hanne och fler honor i samma terrarie?
- FrankD
- Styrelse

- Kontakt:
Det beror på arten och omständigheterna, men hos Ranitomeyaarterna (och även hos Oophaga pumilio) är det ju i första hand hannarna som ogillar varandra. Det kan alltså fungera. Jag glömde förresten Epipedobates anthonyi, är en fin och robust art som brukar fungera förhållandevis bra i grupp om terrariet är välstrukturerat och inte för litet.
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Det finns nog andra som kan utveckla könsfördelnings/antals-frågan mer vad gäller Ranitomeya. Men enkelt sett så beror det lite på art. R. ventrimaculata fungerar t.ex bra i ganska stora grupper. Traditionellt har man sagt att de flesta andra arter i släktet fungerar bäst i par, men nu hör man lite nu och då om folk som har R. vanzolinii och andra arter i grupp. Par fungerar ju alltid, men det finns nog som sagt andra som kan utveckla hur, när och vilka arter som fungerar i grupp.
Jag såg att Drewes hann för mig, men jag postar ändå.
Jag såg att Drewes hann för mig, men jag postar ändå.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
-
pcpersson
- Tidigare SDS-medlem

Jag sökte på Ranitomeya släktet och fasnade lite för Ranitomeya ventrimaculata . Så nu får jag leta upp lite info om dem . Och se om den fortfarande tilltalar mig *L*
Tackar så mycke för svaren , Men ni får jätte gärna fortsätta
/ Christer (Kanske blivande grod intresse)
Tackar så mycke för svaren , Men ni får jätte gärna fortsätta
/ Christer (Kanske blivande grod intresse)
- FrankD
- Styrelse

- Kontakt:
... och den där skaran tillhör i alla fall inte jag. Så, kliv gärna fram och komplettera eller rätta våra uppgifter, Bengt, Dennis et al.Simon skrev:Det finns nog andra som kan utveckla könsfördelnings/antals-frågan mer vad gäller Ranitomeya.
Jag kan bara redovisa för mina egna upplevelser (1 år) av R.Ventrimaculata. Det jag uppmärksammat stämmer överens med den artikel angående R.Imitator http://news.sciencemag.org/sciencenow/2 ... ticle.html och monogami.
Jag ser alltid samma par tillsammans. Den andra honan är helt klart för sig själv och ses aldrig jaga tillsammans med de andra två. De "bor" även i olika delar av terrariet. Om det kan bero på åldersskillnad mellan grodorna vet jag inte, då två av dem var något äldre, dock ej könsbestämda när jag köpte dem. Den tredje hade fortfarande en bit av svansen kvar.
Jag skulle inte bli överraskad om monogami förekommer även hos r.ventrimaculata.
/Peter
Redigering: Nu hamnade det här inlägget lite fel.
Jag ser alltid samma par tillsammans. Den andra honan är helt klart för sig själv och ses aldrig jaga tillsammans med de andra två. De "bor" även i olika delar av terrariet. Om det kan bero på åldersskillnad mellan grodorna vet jag inte, då två av dem var något äldre, dock ej könsbestämda när jag köpte dem. Den tredje hade fortfarande en bit av svansen kvar.
Jag skulle inte bli överraskad om monogami förekommer även hos r.ventrimaculata.
/Peter
Redigering: Nu hamnade det här inlägget lite fel.
1.2.1 Ranitomeya Ventrimaculata "Franska Guyana"
-
pcpersson
- Tidigare SDS-medlem

Har ni tips på någon bra sida där man får bra info om dem ? Tills jag hittar min bok , som ligger i någon låda hemma
- FrankD
- Styrelse

- Kontakt:
dendroboard.com och dendrobates.org har en del information. Dessutom dendrobase.de om du kan tyska.