Hej
Jag heter peter och har kollat runt lite här på forumet då och då sen några år tillbaka men aldrig tagit steget att komma igång med denna fängslande hobby.
Har lite svårt att göra saker lagom och tänkte mej bygga ett ganska stort terrarium/vivarium. Finns det någon som bygger terrarium på beställning som e bra och som ni vill tippsa om. Tar gärna emot förslag om arter jag kan ha tillsammans då jag gärna vill ha två sorter(Sambon vill nog inte ha en terrariumväg...) Tänkte mej ett terrarium på 120brett 50-60 djupt och 120högt.
Har förstått att det finns nybörjar grodor och lite svårare grodor men inget om vad som skiljer dom åt? Dom arterna jag blivigt förtjust i tillhör nog inte nybörjar arter. Så vad säger ni, har ni några tips åt mej?
Mvh Peter
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Ny på grodor...
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Re: Ny på grodor...
Tips A1: Besök någon erfaren pilgiftshobbyist!
(Du säger inte var du bor, så jag kan inte tipsa dig om någon lämplig person)
/Lars
(Du säger inte var du bor, så jag kan inte tipsa dig om någon lämplig person)
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 188 gånger
- Har fått tack: 646 gånger
- Kontakt:
Ny på grodor...
Lite basinformation finns även i föreningens faktablad som kan laddas ner från index.php/Nyttigheter. Men att hälsa på någon erfaren grodhållare är säkert mest värdefullt.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
Re: Ny på grodor...
Mitt tips är att inte förhasta dig, ta god tid på dig att läsa på forumet och fråga över sånt du undrar. Bygg terrariet i lugn och ro, sedan bör du öva dig på att sköta det utan djur i några månader. I början är det nog så fascinerande att experimentera med regnsystem och växter, sedan försöka etablera en lämplig mikrofauna av hoppstjärtar och gråsuggor. Efter några månader, när du lärt dig mer om ditt terrarium, kan du öva på att odla några olika foderdjur så att du får in rutinen på att hålla igång kulturer i jämn produktion. Om du har tålamod att vänta så länge kommer du inte bara att vara bra rustad och förberedd inför dina första grodor, utan även hinna läsa på mycket mer om de olika arterna, vilket på sikt kan påverka vilka du slutligen bestämmer dig för. Själv lade jag cirka ett år på att förbereda mig innan jag skaffade mina första grodor, och det har jag aldrig ångrat. Jag hade heller inte tänkt skaffa tinctorius från början, men nu är jag verkligen glad att det blev så.
Tony
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"