Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Fastnat i planerings stadiet ...

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Fastnat i planerings stadiet ...

Inlägg av HåkanP »

60x45x60 ET blir nästa burk. Temat strävar åter efter Madagascar. Det brukar fungera ett tag tills man ser någon liten spännande växt från BengtO eller någon... ;)
Modiferingar, val av bakgrund, belysning och annat inrednings aktigt planerat och klart. Men jag har total beslutsångest ang. botten. Dubbbelbotten av
raster eller med lutande glas eller leka kulor eller... :?

Enda jag vet med mig att jag ska göra någon bottenventil och det ska vara en vattendel. Funderar på att göra "tillgängliga" dammen liten för att ha en
mindre bäck för att laborera med torka och regnperiod. Då blir det förmodligen pump och så kommer nästa fundering - Sätta en pump på utsidan?

Någon som prövat flera av lösningarna som kan dra nackdelar vs. fördelar med de olika bottnarna?
Finns det någon som ens satt en vattenpump nån form på utsidan och hur gick det?

Hälsningar
Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Kassören
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 18 gånger

Re: Fastnat i planerings stadiet ...

Inlägg av Kassören »

Här är "en" som har pumpen utanför. http://www.dendroboard.com/forum/member ... ction.html
Mycket smart tycker jag.
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av HåkanP »

Det bygget har man läst om förr men aldrig tänkt på pumpen han har... :D
Ytterfilter! F-n så smart, jag som stirrat på cirkulations pumpar. Ytterfilter är ju så gott som ljudlösa så det blir perfekt!

/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Håkan skrev: Någon som prövat flera av lösningarna som kan dra nackdelar vs. fördelar med de olika bottnarna?
Finns det någon som ens satt en vattenpump nån form på utsidan och hur gick det?
Eftersom du frågar, och eftersom gamla Pilgiftare inte alltid läses, så svarar jag här fast det är en upprepning av gamla predikningar.
1. Det är inte viktigt hur du ordnar din falska botten - det viktiga är att du har ett utrymme dit vatten kan ansamlas, så att du kan byta ut det.
Det blir lätt så att det koncentreras ämnen i vattnet (humus bl a; kväveföreningar...) som är skadliga för växter och djur.
2. Det finns dom som påstår att moderna genomföringar är 120% säkra och täta. Jag vill ändå inte göra hål i botten på terrariet, eftersom def försvagar bottnen, och dessutom ställer till det för hyllan som det hela står på. Ett hål några cm upp på en lämplig sida gör att man kan tömma ut vattnet med en hävert väl so komplett som med en bottengenomföring.
3. Jag pumpar runt vattnet med luft. Det innebär a/ att jag kan 'regna' hur länge som helst (inte bara den där halv-minuten som många regnpumpar får gå).
/b att det inte händer något om det går torrt, och c/ att vattnet luftas, vilket håller ammoniak borta. Nackdel: det blir inga jättemängder i mina vattenfall, men min Frog Jacuzzi är synnerligen uppskattad av azureus t ex.

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Användarvisningsbild
binsweden
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 9 gånger

Inlägg av binsweden »

LarsÖ skrev:
Håkan skrev: 3. Jag pumpar runt vattnet med luft. Det innebär a/ att jag kan 'regna' hur länge som helst (inte bara den där halv-minuten som många regnpumpar får gå).
/Lars
dum fråga kanske...men hur har du gjort den konstruktionen?
mvh Crille
mina kreatur..
grodor 2:1:5
Jungfrugeckos 0:3:0
bondkatt 0:1:0
hund 1:0:0(gammal o skabbig)
sambo 0:1:0(gammal o skabbig)
dammråttor 0:0:100(förökar sig som aldrig förr)

ha en bra dag
mvh Crille
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

Kolla under Nyttigheter, Gadgets......
Användarvisningsbild
binsweden
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 9 gånger

Inlägg av binsweden »

tack för det :D
mina kreatur..
grodor 2:1:5
Jungfrugeckos 0:3:0
bondkatt 0:1:0
hund 1:0:0(gammal o skabbig)
sambo 0:1:0(gammal o skabbig)
dammråttor 0:0:100(förökar sig som aldrig förr)

ha en bra dag
mvh Crille
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem

Inlägg av LarsÖ »

binsweden skrev:
LarsÖ skrev:
Håkan skrev: 3. Jag pumpar runt vattnet med luft. Det innebär a/ att jag kan 'regna' hur länge som helst (inte bara den där halv-minuten som många regnpumpar får gå).
/Lars
dum fråga kanske...men hur har du gjort den konstruktionen?
mvh Crille
Det finns en beskrivning 'Pneumatic Rain' bland 'Nyttigheter'. I korthet : en hävert-slang suger vattnet från terrariet genom en backventil (det är det som är hemligheten) till ett T-rör vars ena anslutning får luft från en vanlig akvarieluftpump. Den tredje anslutningen har en slang (4-5mm) som leder upp till något lämpligt ställe högt i terrariet.
Luftpumpen: billigast möjliga. Den ska inte vara för stark!
Backventilen: köps i en akvarieaffär för nån tia. Den brukar behöva bytas efter ett par år.
T-rör: akvarieaffär.
Slangar: billigast hos Clas Ohlson
Kopplingsur: Clas Ohlson

Man har inga dysor (trycket är inte så stort) utan man låter vattnet skvätta ut ur slangen, eller ett T-rör, eller (mysigast!) en sån där plasttratt som dom tittar en i öronen med hos husläkaren.
Som vanligt med akvariegenomluftning ska pumpen placeras högre än vattenytan i terrariet, annars är det risk för att vatten rinner bakvägen när pumpen inte är igång.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

LarsÖ skrev: Som vanligt med akvariegenomluftning ska pumpen placeras högre än vattenytan i terrariet, annars är det risk för att vatten rinner bakvägen när pumpen inte är igång.
/Lars
Går även fint att förebygga det med en backventil då minskar risken att vatten kommer till luftpumpen när det är avslagen.
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem

Inlägg av LarsÖ »

Exelon skrev:Går även fint att förebygga det med en backventil då minskar risken att vatten kommer till luftpumpen när det är avslagen.
Ja, det är det som dom här backventilerna säljs för. Men gummit(?plasten) i dom torkar och dom blir alltså osäkra med tiden. Den enda säkra är att hänga pumpen lite högre. (Jag vill gärna ha varnat för detta, så att jag inte får på huden senare...)
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"