Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Nytt bygge

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Jonny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 7 gånger

Nytt bygge

Inlägg av Jonny »

Hallå i vinterstugorna!

Har ett nytt projekt på gång men har några bekymmer så här innan jag drar igång. Har köpt en fin skänk som jag ska ha terrariet på. Men det är här jag stöter på det första problemet. Jag hittar ingen burk med lämplig storlek. Hade tänkt mig måtten 75x45x80 LxBxH. Har kollat på Imazo och där finns en burk i de måtten men då är det svarta lister, och det vill jag inte ha. Det ska vara helt i glas med lämpliga ventilationsmöjligheter. Är det någon här som kan komma med tips på någon som bygger terrarium på beställning eller var man kan hitta en burk? Ska höra med glasmästaren om han kan hjälpa mig men jag kan lika gärna fråga här också :)

Tack på förhand!

Jonny
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Re: Nytt bygge

Inlägg av HåkanP »

Hej Jonny!
Finns massor med tips och råd att få här men det blir enklare för oss att ge dem om du anger Ort: i din profil.

mvh
Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Jonny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av Jonny »

Tack för svaret Håkan! Har ändrat i min profil nu så nu kan alla se att jag bor i Ludvika i södra Dalarna. Finns få grodmänniskor här tyvärr. Har haft grodor i 3 år nu och ödlor ännu längre så jag är ingen nybörjare. Har tänkt att använda hygrolon som bakgrund och funderar på att sköta vattencirkulation med ytterfilter. Hade tänkt mig att ha en grupp Dendrobates Auratus däri så en vattendel ska det vara.

Har inte använt ytterfilter förut utan bara använt småpumpar som pumpat runt vattnet i ett slutet system. Är lite less på krånglet som blir när man ska byta vattnet så jag tänkte slå på stort och göra allt ordentligt denna gången. Regnsystem finnes och kommer att användas. Ni som har erfarenhet av ytterfilter får gärna dela med er här. Vad är bäst, att borra hål för slangarna eller att dra dom genom toppen? Är det något mer man bör tänka på? Sump? Många frågor, kom med tankar och idéer!

/Jonny
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Bor lite långt norrut för att kunna hjälpa dej men iaf rätt del av landet. :D
Frågan är väl igentligen om du behöver något ytterfilter. Du kommer ju inte att använda det för bevattning typ epiweb IIS system som jag använder. Ang vattenbytet skulle jag hellre göra som så att du gör ett avlopp med en kulventil och borrar antingen i botten(då får du ur allt vatten) eller i någon sida, och köper en lämplig pvc genomföring och gör vattenbyten på så sätt. För att ytterfiltret ska fungera krävs att den hela tiden matas med vatten får du luft i ytterfiltet så stannar den ganska direkt det blir mer jobb än förut. Så hygrolon´n kommer ju att bevattnas med regnsystemet så någon egen bevattning av den lär ju inte behövas.
Jonny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av Jonny »

Exelon skrev:Bor lite långt norrut för att kunna hjälpa dej men iaf rätt del av landet. :D
Frågan är väl igentligen om du behöver något ytterfilter. Du kommer ju inte att använda det för bevattning typ epiweb IIS system som jag använder. Ang vattenbytet skulle jag hellre göra som så att du gör ett avlopp med en kulventil och borrar antingen i botten(då får du ur allt vatten) eller i någon sida, och köper en lämplig pvc genomföring och gör vattenbyten på så sätt. För att ytterfiltret ska fungera krävs att den hela tiden matas med vatten får du luft i ytterfiltet så stannar den ganska direkt det blir mer jobb än förut. Så hygrolon´n kommer ju att bevattnas med regnsystemet så någon egen bevattning av den lär ju inte behövas.
Lima är en bit norrut ja, men om du kan bygga ett terrarium efter mina önskemål är det lätt värt resan om du bjuder på en kopp kaffe :D Har haft funderingar på ett litet vattenfall men det kan jag ju i och för sig lätt göra med en liten pump. Så det finns inga fördelar med ett ytterfilter i det här läget tycker du? Tänker köra med vattencirkulation i hela bottendelen (kör med dubbelbotten) och tänkte då att ett ytterfilter vore det bästa, men jag kan ju ha fel :)
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Får jag ett par års praktik så kan jag fixa det!!
Hör efter en glasmästare som inte är svindyr(ring och fråga efter pris på 4mm glas). Få ihop det är vuxen pussel, om man läser på och är noggrann så är det inga större problem. Mått vet du vad du vill ha sen designen så skulle jag nog rekommendera att du spanar lite på Hulteke´s tråd där har du väl ett bra standard utförande med lutande front och ventilation i fronten.
Tror ytterfiltret är onödigt och dom är ju inte billiga heller, då hade jag heller lagt pengarna på ett par dysor till.
Har gjort en filterhörna där jag har pumpen i med filtermatta det har då klarat sig snart i ett år utan problem, kör med Eheim´s compact pumpar då dom är små men orkar pumpa högt och väldigt tysta. Du får ju cirkulation av vattnet med pumpen som driver vattenfallet. Men det fungerar säkert med ytterfilter med men ser ingen fördel tyvärr om du inte ska ha en stor vattendel med fiskar i.
Finns lite olika "dubbelbottnar" allt från lutande glasskivor till lecakulor (har kört med det sistnämnda).
Jonny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av Jonny »

Exelon skrev:Får jag ett par års praktik så kan jag fixa det!!
Hör efter en glasmästare som inte är svindyr(ring och fråga efter pris på 4mm glas). Få ihop det är vuxen pussel, om man läser på och är noggrann så är det inga större problem. Mått vet du vad du vill ha sen designen så skulle jag nog rekommendera att du spanar lite på Hulteke´s tråd där har du väl ett bra standard utförande med lutande front och ventilation i fronten.
Tror ytterfiltret är onödigt och dom är ju inte billiga heller, då hade jag heller lagt pengarna på ett par dysor till.
Har gjort en filterhörna där jag har pumpen i med filtermatta det har då klarat sig snart i ett år utan problem, kör med Eheim´s compact pumpar då dom är små men orkar pumpa högt och väldigt tysta. Du får ju cirkulation av vattnet med pumpen som driver vattenfallet. Men det fungerar säkert med ytterfilter med men ser ingen fördel tyvärr om du inte ska ha en stor vattendel med fiskar i.
Finns lite olika "dubbelbottnar" allt från lutande glasskivor till lecakulor (har kört med det sistnämnda).
Ska forska lite i det där med att limma glas då, men det är tveksamt om jag vågar! :) ja, har sneglat en del på den europeiska varianten med lutande front, den typen verkar vara väldigt funktionell. Dysor har jag i överflöd och två småpumpar också, en från eheim och en från dusk, men det är själva reningen jag vill åt. Men det kanske bara tar onödig plats med ett ytterfilter. Håller nog på att ge upp den tanken. Just nu har jag 3 terrarier igång och kör med både lecakulor och dubbelbotten där det enbart är vatten under substratet som vilar på ett plastgolv med hål i. Hoppar lecakulor i det här bygget i och med att jag ska ha vattendel då jag tycker att vattnet cirkulerar bättre.
Jonny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av Jonny »

Hej igen!

Nu är möbeln ihopmonterad och så har Lars Ö varit helt fantastisk och hjälpt mig att få till ett bygge av terrarium efter mina önskade mått.

Nu har jag börjat fundera över belysning. Är LED-panelerna från Dusk och Terrajova något att ha i ett terrarium som är 80 cm högt? Funderar på att eventuellt sätta en sådan i framkant av toppen som lutar inåt så att ljuset riktas inåt och neråt i terrariet. Funderar på att kombinera det med en 80w lumilux från Dusk, en spotlight samt en UV källa. Grillar jag på för mycket tror ni eller blir det bra? Någon som vet vad färgtemperaturen är på lumilux?

Har beställt hygrolon också som ska vara skickat, får nog hem det på måndag. Hämtar terrariet på lördag.

/Jonny

Edit: Dulux ska det vara, inte Lumilix.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"