Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Pump till sump.

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
JMSvenungson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Pump till sump.

Inlägg av JMSvenungson »

Efter mycket om och men är jag igång med planering och inköp av delar till nästa terrarium och nu sitter jag här med bekymmer igen...

Tanken är att köra med avrinning (via PVC-rör med en riktig skottgenomföring den här gången) till en sump och från sumpen upp till en väldigt modest vattendel.
Det skall inte vara något Niagara utan snarare en liten sansad bäckfåra som slutar i en tämligen anspråkslös pöl.

Allt är löst förutom pumpen från sumpen.
Vad jag behöver är en pump som lyfter rejält högt (låt oss säga 180cm för att vara på den säkra sidan) och finns med tillhörande skottgenomföring.
Det absolut bästa hade varit om någon kände till en pump vars slang hade gått att få över till 12mm:s PVC (jag vill helst undvika att dra slangar bakom bänken för mina katter är notoriska slang-gnagare) men då är ju frågan var man hittar en butik med stort sortiment på 12mm:s PVC-detaljer. ;)

Tips och tricks mottages tacksamt.
//JMS
Användarvisningsbild
tegnér
SDS-medlem
SDS-medlem
Har gett tack: 36 gånger
Har fått tack: 28 gånger
Kontakt:

Re: Pump till sump.

Inlägg av tegnér »

Sök på lite sidor tillhörande saltvattenshobbyn, dom kör ju ofta med sump. Aquabee är en variant som brukar användas.
Användarvisningsbild
Froggyboy
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 2 gånger
Kontakt:

Inlägg av Froggyboy »

/Mattias
JMSvenungson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av JMSvenungson »

Teggner: Jag har kollat runt på dom flesta affärer jag känner till men det blir lite problematiskt när inte ens Eheim (på sin hemsida) skriver ut dimensionerna på slangar eller lyfthöjden till alla sina produkter.
Det enda jag egentligen hittat som verkar passa är något av Eheims ytterfilter (är det en god idé att köra med ytterfilter till sumpen för övrigt? Det samlas ju en del skit i vattnet trots allt.) vars slang har 19mm i innerdiameter vilket borde vara som hand i handske till http://www.aquawarehouse.se/shop/produc ... cts_id/729 , eller?

Aquabee har jag inte letat efter så det får jag väl göra men först skall jag ned till den lokala zoobutiken som precis har öppnat för dagen. ;)

Froggyboy: Tack, jag skall kolla på den sidan när jag kommer hem igen.
//JMS
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

Eheims vanliga "kraftpaketspumpar"/innerfilter på 1200 liter i timmen lyfter hyfsat högt (minst 1,5 -2 meter högt) med tillräckligt mycket flöde bibehållet, kanske till och med varianten för 600 liter/timme skulle räcka....
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
JMSvenungson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av JMSvenungson »

Tummen: Det stora problemet är att alla tillverkare är så hemlighetsfulla när det kommer till specifikationerna på sina pumpar.
Aquabee, som Teggner tipsade om, är dock mer öppna så det lutar åt en UP 2000-1 som har 12mm innerdiameter på slangen. Lyfthöjden är på 3 meter så det räcker och blir över.
//JMS
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Pump till sump.

Inlägg av jsl »

Har de ändrat? Det har varit betydligt grövre utgångar på Aquabee. Man har fått jobba för att få på en 16/22 slang. Eheim har 12 mm på några pumpar som borde funka. Tror det var 1260 modellen hette
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Här är en sida jag har beställt diverse pvc rör och kopplingar dom har många olika dimensioner tror dom har ner till 12mm rör.
http://shop.carlen.biz/index.asp

Tror min eheim compact pump hade koppling som passade till 12mm utan att behöva modifiera.
JMSvenungson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av JMSvenungson »

jsl: Om dom har ändrat vågar inte jag spekulera i. Den modellen jag har tittat på skall dock ha 12/16 på trycksidan och 16/22 på sugsidan. Jag får väl beställa hem en och prova vad jag får för flöde med 12mm hela vägen upp till 180cm:s höjd.

Exelon: Japp, dom har rör och allt möjligt ned till 12mm men dom har tyvärr inga unionskopplingar eller skottgenomföringar i den dimensionen. Det verkar som ingen har det om jag skall vara ärlig. Jag skall testa att maila dom och fråga om dom kan ta hem för det är ju rimligt att ha hela sortimentet i en viss dimension kan jag tycka.
//JMS
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Du får väl göra en större genomföring och sen en skarv att förminska ner till 12mm. Annars har väl ENT mindre genomföringar(tror jag iaf).
Jo visst är det så, och min erfarenhet av dom är att dom kan säkret fixa fram det. Brukar vara bra kundbemötande från dom.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"