Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Grummliga egg

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 13 gånger
Har fått tack: 65 gånger

Grummliga egg

Inlägg av Illustratören »

Hej,
mina grodor började med att vara väldigt produktiva. Det har fortsatt, det enda som inte gått så bra är att eggen blir grumliga helt plötsligt.
Kan tillägga att det är Ranitomeya imitator varadero det rör sig om.
Det som händer är att allt ser bra ut och eggen utvecklas som normalt. Man kan se att svans bildas och allt ser normalt ut.
Men så plötsligt avstannar processen och eggen blir grumliga mellan ca3-8v efter det att eggen lagts. Först trodde jag att det bara var en slump och otur men nu har det hänt ca 4gånger. Känns trist när ca16-20 egg bara ruttnat bort utan förklaring.
Någon som vet varför?
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Re: Grummliga egg

Inlägg av Simon »

Illustratören skrev:eggen blir grumliga mellan ca3-8v efter det att eggen lagts.
Jag antar att du menar 3-8 dagar efter att de lagts?
Det låter lite som att det skulle kunna vara en brist. Har de lagt ägg länge utan uppehåll?
Du ser inga små djur eller tecken på svamp på dem?
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Har gett tack: 326 gånger
Har fått tack: 193 gånger
Kontakt:

Inlägg av Jolo »

Det händer för mig med att alla eller något ägg bli grumligt och dör efter ett tag. Ibland har grumligheten kommit sent i utvecklingen och ynglet kläckts men då är det alltid uppsvällt och brukar inte klara sig. Jag tycker att det blir bättre resultat när jag låter hanen ta hand om äggen. När jag tar ut äggen är det oftare som alla eller något ägg blir grumligt och dör. Vad jag vet så är det bara något enstaka som blivit grumligt i hanens vård. Jag har tolkat grumligheten som någon svampinfektion. Grodorna jag pratar om är R. variabilis
Användarvisningsbild
osn
Började med grodor år: 2001
Har fått tack: 3 gånger
Kontakt:

Inlägg av osn »

Jag har haft samma problem med D. leucomelas. Där har jag också sett microskopiska vita maskar i eller kring äggen.
Ibland kan man rädda de kringvarande äggen ifall man sprejar med mycket vatten och mjuk spray-stråle. Tar bort maskarna en efter en med pipett. Det är ett himmla pill men det fungerar. Om man inte får bort allt och ett ägg är angripet , låt det ägget vara kvar men flytta det till andra ändan av petriskålen så drar det mögliga ägget till sig maskarna i första hand, de friska äggen klarar sig ofta då. Skölj gärna av äggen ofta (inte för mycket vatten) och rör på äggen så de får syre. Därefter häller man ifrån vattnet så äggen bara är fuktiga.

Naturligtvis kan det finnas fler orsaker till möglande ägg, jag har haft problem med detta tidigare på höglands tricolor också, där fanns inga synliga maskar.
Samma sak på mysteriosus. Det jag gjorde då var att sänka luftfuktigheten i terrariet och körde endast med ett spraymunstycke istället för två.
jag har också haft vissa grupper som jag aldrig fått rätt på, sedan bytt ut något djur eller väntat ett tag och då har det själv rättat till sig.

Bild

Men kolla gärna efter de små maskarna, använd en lupp - den typen man använder till foto-negativ. Det räcker i förstoring och de är inte så dyrt/svårt att få tag på.
http://www.photax.se/luppar/luppar.htm köpte jag min hos för några år sedan.

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
MickeB
Började med grodor år: 1990

Inlägg av MickeB »

osn skrev:Jag har haft samma problem med D. leucomelas. Där har jag också sett microskopiska vita maskar i eller kring äggen.
Ibland kan man rädda de kringvarande äggen ifall man sprejar med mycket vatten och mjuk spray-stråle. Tar bort maskarna en efter en med pipett. Det är ett himmla pill men det fungerar. Om man inte får bort allt och ett ägg är angripet , låt det ägget vara kvar men flytta det till andra ändan av petriskålen så drar det mögliga ägget till sig maskarna i första hand, de friska äggen klarar sig ofta då. Skölj gärna av äggen ofta (inte för mycket vatten) och rör på äggen så de får syre. Därefter häller man ifrån vattnet så äggen bara är fuktiga.

Naturligtvis kan det finnas fler orsaker till möglande ägg, jag har haft problem med detta tidigare på höglands tricolor också, där fanns inga synliga maskar.
Samma sak på mysteriosus. Det jag gjorde då var att sänka luftfuktigheten i terrariet och körde endast med ett spraymunstycke istället för två.
jag har också haft vissa grupper som jag aldrig fått rätt på, sedan bytt ut något djur eller väntat ett tag och då har det själv rättat till sig.

Bild

Men kolla gärna efter de små maskarna, använd en lupp - den typen man använder till foto-negativ. Det räcker i förstoring och de är inte så dyrt/svårt att få tag på.
http://www.photax.se/luppar/luppar.htm köpte jag min hos för några år sedan.

Tja Dennis
De vita maskarna du prata om ,jag har någe liknande i ett av mina yngelhotell ,vad är det för någe? Dom simmar omkring i vattnet men dom verkar inte störa ynglen någe speciellt förutom att dom gärna vill åt fiskfodret när jag matar ynglen.

MVH Micke
Har även i grodväg.
2.2.0 Agalychnis Spurrelli

MVH Micke (Kennel Atrox)
Användarvisningsbild
osn
Kontakt:

Inlägg av osn »

Då de blivit yngel verkar de inte störa.. men jag vet inte vad de är.

Däremot finns det ibland mycket av dem bland ägg där en del varit dåliga...

Och det ska tilläggas att jag inte har en massa nematoder, nemertiner och allt vad det heter och inte heter som ni andra verkar störas av. Jag har aldrig haft det under alla de år jag sysslat med grodor och då har jag haft 20+ terrarier igång mer eller mindre hela tiden.

Om någon vet vad det är så får ni gärna berätta... Jag brukar kunna fotografera smått, men tyvärr är detta för smått

Dennis Nilsson
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Kontakt:

Inlägg av Jolo »

osn skrev:Om någon vet vad det är så får ni gärna berätta... Jag brukar kunna fotografera smått, men tyvärr är detta för smått
Jag har också senaste tiden funnit dessa maskar runt äggen. Men de kanske inte är samma som dina.
Maskar på ägg.jpg
/ Johan
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Grummliga egg

Inlägg av jsl »

Ser precis ut som de jag hade som åt upp mina pumilios ägg under en tid. Jag satte in den stora europeiska gråsuggan i terrariet och det verkade fungera. Efter det har jag inte haft några problem. De skulle ju också vara effektiva mot nemertider enl. nån länk i en annan tråd. Försök få tag på dem och testa.
Användarvisningsbild
osn
Kontakt:

Inlägg av osn »

Ser ut att vara samma som jag har mellan varven också. Fast du har mycket fler och större maskar.

Dennis Nilsson
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Kontakt:

Inlägg av Jolo »

jsl skrev:Ser precis ut som de jag hade som åt upp mina pumilios ägg under en tid. Jag satte in den stora europeiska gråsuggan i terrariet och det verkade fungera. Efter det har jag inte haft några problem. De skulle ju också vara effektiva mot nemertider enl. nån länk i en annan tråd. Försök få tag på dem och testa.
Är det den 15 mm stora gråsuggan som man kan hitta under för förmultnande stubbar om man lyfter på dom? Det vore bra om den kan rensa bort lite av dessa maskar. Har inte haft problem med maskarna tidigare men de har kommit nu på senare tid. Jag har tillgång till den lilla grå Panamagråsuggan men efter Benkts tråd vet jag inte om jag törs stoppa in den i terrariet.

/Johan
/ Johan
Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"