Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Nybörjarfråga

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Jurgonh
Började med grodor år: 2012

Nybörjarfråga

Inlägg av Jurgonh »

Hej.

Jag ska snart dra igång ett regnskogsterrarium, har beställt ett 45x45x60 exoterra, som jag ämnar att ha Azureus grodor i.

Jag har därför dragit igång bananflugs-odling för att ha mat klar när jag köper in grodorna.

Har gjort iordning 6 burkar med banansmet.. körde detta enkla recept som föll mig i smaken tack vare enkelheten:
http://pilgift.se/forum/viewtopic.php?f=13&t=3311

Men nu till min fundering... När jag blandade gröten klart och hade stoppat i toarullen så var det dags för konstctycket att stoppa i flogorna.. jag hade fått mig ett ölglas med en färdig kultur från Jörgen.. knackade ner alla flugor i botten så att dom inte skulle smita direkt och sen skyndade jag mig att knacka över några till en ny burk och försökte så snabbt som möjligt att stänga locket på både den ny och den gamla burken.. trots att jag försökte göra allt så snabbt och smidigt som möjligt så fick jag ju ändå flugor halva köket :P Och likadant på alla 6 burkar :P

Finns det nått bra tips på hur man häller över flugor från gamla till nya kulturer utan att man får flugor över hela köket? Eller är det bara en vanesak? :P
Likadant när jag ska till att mata grodorna sen?

Har även satt igång en hoppstjärtskultur och tänkte ev dra igång ärtbladlöss... finns mer tips på lättodlat foder?
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Re: Nybörjarfråga

Inlägg av HåkanP »

Vanesak, fast ett tips med flugor är att ställa dem svalt innan så de blir slöa. Och burken du skall fylla kan du ställa i någon stor burk,bunke eller något så rymmer de inte överallt.
Brukade låta burkarna stå 10-15 minuter innan i kylskåpet förr (sambon vart kinkig när hon såg det). Testade med garaget men på vintern blir det riktigt kallt och glömde man så frös de ihjäl. På sommaren hjälpte det inte mycket, så nu struntar jag i det och kör på vana och ser till att vara väl förberedd.

/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 326 gånger
Har fått tack: 193 gånger
Kontakt:

Re: Nybörjarfråga

Inlägg av Jolo »

Jag har disktrasa av modell wettex över mina flugkulturer som jag drar en gummisnodd över som du såg i Youtube klippet. När trasan har torkat är den stel, då kan man avlägsna gummisnodden. När jag skattar kulturerna lyfter jag lite på ena kanten på trasan och skakar ur lite flugor i en större plastburk(godislåda). Eftersom jag bara lyft på ena kanten av disktrasan samt att den är stel så går det snabt att stänga flugkulturen. Nu gäller det att du har varit förberedd var flugorna ska, för de är snabba på att krypa iväg. Knacka burken mot bordet så ramlar de till botten. Skaka ned dom i den förberedda odlingsburken. Snabbt på med trasa och sen gummisnodd. Någon rymling får du räkna med men de blir färre och färre med lite övning.

Johan
/ Johan
Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"