Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Regnsystem

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 4 gånger

Regnsystem

Inlägg av PittoresktMangel »

Jag kollade runt lite och blev förvånad över att det knappt fanns någon tråd om just regnsystem.
Så nu är det snart dags att köpa mig ett regnsystem och jag har funderat en hel del på vilken modell jag ska köpa. Just nu står Herperschoise bra till då det har ett överkommligt pris och vad jag har hört ska det vara bra och tystgående. Men jag har även funderats på dusk.se;s regnsystem, dock får man ju lägga till ett par hundralappar.

Vilket regnsystem använder du?
Vad tycker du om det? (Ljudnivå, kvaltiet på systemet och på regnet, dysorna m.m.)

Så, ös på med era åsikter om regnsystem.

:)
Grodor och huggormar
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Re: Regnsystem

Inlägg av tony »

Jag har ett hemmabygge bestående av en modifierad fyralitersdunk, mellantjock akvarieslang (jag föredrar den eftersom den är mjuk och lätt att arbeta med), en 12V pentrypump från Biltema, munstycken från Gardena och två paket akvariesugproppar.

Mitt regnsystem var billigt att bygga och krävde inte att jag borrade i täckglaset. Kvalitén är väl inte den högsta, regnet strilar ner i droppform, inte i dimliknande form som man kan få från en sprayflaska. Det låter en hel del men å andra sidan kör jag bara det c:a 10-15 sek per dag så det är lätt att stå ut med.

Det hade kanske varit trevligt med ett dyrt och fint regnsystem men jag prioriterar kostnaden just nu och mitt hemmabygge räcker gott och väl för mina behov.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
gufimuse

Inlägg av gufimuse »

Hallå!

Jag kör med herperschoise.se's gamla variant. Den låter fruktansvärt mycket men gör sitt jobb galant. Det systemet de har nu är enligt uppgift tyst och dessutom mycket billigare än det jag köpte av dom. Men det ser i princip likadant ut. Funderar på att eventuellt starta upp ett till grodterrarium och då lär det till ett till regnsystem. KOmmer förmodligen köpa det från dom då de är jättetrevliga och lätta att ha att göra med.

/Jonny
1.1.10 Phelsuma klemmeri. Kontakta mig via PM om du vill boka ungar!
0.0.5 Dendrobates auratus
112 Liter Sydamerika med diverse tetror, malar och dvärgciklider
Användarvisningsbild
andré
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av andré »

Har köpt pumpen till det här systemet billigt av en polare som inte använder den längre. Kommer att köpa munstycken på http://www.mistking.com. Verkar vara bra grejer och Hulteke har rekommenderat dem. Frakten går på under 100-lappen.

Tror att detta är samma pump som dusk.se säljer. Om man vill ha fler eller andra munstycken blir det nog billigare att köpa den.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 322 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

André menar förmodligen den här länken gällande pump han köpt - eller? Har själv den pumpen och det är superfunkis!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av PittoresktMangel »

Jag antog att det var den pumpen, men tack ändå Ricard! :)
Grodor och huggormar
Användarvisningsbild
andré
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av andré »

Denna pump, har jag köpt begagnad. Har dock inte haft den i drift så det kanske slutar med att man "uppdaterar" till en tystare/dyrare modell.

Har alltså endast pumpen och kommer skaffa munstycken från mistking.
Användarvisningsbild
Carlsson
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Carlsson »

Jag skaffade nyligen ett regnsystem från HerpersChoise. Jag upplever pumpen, utan att ha något att jämföra med, som tyst. Däremot tycker jag att munstyckena ger en "för lång" spraystråle. Hur jag än vänder munstyckena så räcker inte terrariet till utan den mesta vätan hamnar på bakgrunden.
En idé jag har är att skaffa munstycken med mindre hål för att få ett mindre flöde men ändå behålla den fina dimman. Är detta vettigt eller är jag ute cyklar? Om det är OK, vet någon var jag kan skaffa nya munstycken?
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"