Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Akvarier blev terrarier = Återvinnig

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
TommyÖ
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2003

Akvarier blev terrarier = Återvinnig

Inlägg av TommyÖ »

Hej !
Mitt namn är Tommy Öster ( Pensionär ) och är numera boende i Nynäshamn.
I slutet av 1960-talet köpte jag mitt första akvarium.
1970 köpte jag ett kedjehus i Västerhaninge och blev bekant med ett par grannar som både var med i Haninge Akvarieförening. Båda hade inrett ett akvarierum i sina garage.
Jag blev tänd och gjorde lika dant. 1978 flyttade jag tillbaka till Nynäshamn. Det första som jag gjorde var att inreda ett akvarierum i garaget. ( Hade som mest 40 st akvarier idag har jag 30 st )
Intresset fortsatte med att jag bildade Nynäshamns Akvarieförening 1981 som tyvärr lades ner 2010 på grund av att intresset för föreningslivet avtog.
År 2003 tillverkade jag mitt första terrarium . I detta gick 4 st D:Leucoleas. De lade ägg men det blev inga ungar.
För ett år sedan köpte jag 4 st D:Auratus Costa Rica. Av dem har jag lyckats dra fra cirka 15 st ungar av.
Detta har gjort att jag nu blivit mer intresserad av grodor än akvarifisk.
Eftersom jag sedan 1970 limmat och tillverkat akvarier till medlemmar i olika akvarieföreningar i Stockholmstrakten har jag nu också börjat att tillverka terrarier.
Strax före Jul har jag börjat att "slakta " några av mina akvarier och byggt om till terrarier.
Det senaste akvartet 85 x 40 x 55 blev 2 st 40 x 40 x 50 som jag nu visar på bild.
Jag villgärna ha lite "Feedback " på vad ni tycker om min kontruktion.
Terrariets storlek ?
Dubbelbotten ? I mitt stora terrarium har jag dubbelbotten med ett vattenmagasin för att ha pump till vattenfallet samt doppvärmare förvarade i.
Skjutdörrar?
Ventilationen och galler för bananflugor ?
Plaströret för att dra upp el-ledningarna från värmare och pump i ?
Om det finns ytterligare detaljer som ni tycker att jag skall ändra på till nästa bygge vore jag glad att få veta detta.

När jag skriver detta har jag just tömt och " slaktat " ytterligare ett akvarium från akvarierummet. Detta är i måtten 80 x 40 x 40 som jag tänker göra om till ett lika stort terrarium med inredning av frigolit med varttenfall mm.

Mvh Tommy

Tommy
Bilagor
Övre ventilationen med hål för<br />vattendysan.
Övre ventilationen med hål för
vattendysan.
Främre ventilationen med skjutdörrar.
Främre ventilationen med skjutdörrar.
Vattenmagasinet.
Vattenmagasinet.
Plaströret från vattenmagasinet till överdelaen av terrariet.
Plaströret från vattenmagasinet till överdelaen av terrariet.
Av det gamla akvariet blev det  2 st terrarier.
Av det gamla akvariet blev det 2 st terrarier.
Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 57 gånger

Re: Sv: Akvarier blev terrarier = Återvinnig

Inlägg av JMild »

Ser coolt ut och en design som ser mycket ut som beprövade konceptet. Svårt att se detaljer som storlek på vent som är viktigt för att undvika vinna men ändå behålla fuktigheten samt flugtätheten i skjutdörrarna men jag skulle anlita dej :-) Det var någon på forumet som bara för någon vecka sen sökte en terrariebyggare... kanske kan vara en match?

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
Jockson
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 6 gånger

Re: Akvarier blev terrarier = Återvinnig

Inlägg av Jockson »

Ser bra ut Tommy!
Vad kan du hålla för luftfuktighet i en sån här burk bara genom daglig dushning?

EDIT: Med närmare eftertanke så har du nog redan svarat på denna fråga genom mail!
Senast redigerad av 1 Jockson, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 57 gånger

Re: Sv: Akvarier blev terrarier = Återvinnig

Inlägg av JMild »

Vinna = imma :-)

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 322 gånger
Kontakt:

Re: Akvarier blev terrarier = Återvinnig

Inlägg av RicardH »

Hej Tommy!

Är själv gammal killiot och det syns att du är van vid att tänka akvarium. Det märks på limfogarna. Terrarierna kan byggas i 4mm och ha en fog som i princip bara håller ihop och håller tätt. Inget vattentryck alltså. Ser dock bra ut. Ser att du fasat av så du har öppet in under dubbelbotten och dina rör skvallrar om att du skall montera ngn form av vattenmatning upp i bakgrunden, eller? Roligt med en byggare. Om du vill bygga åt föreningen, skulle du kunna få hur mycket som helst att göra. Vi skulle i så fall kunna ta fram en modell som är beprövad med standardlösningar i standardmått (bra tumregel är att tänka IKEA-hyllors dimensioner, då det är ett billigt och för alla tillgängligt alternativ) men nu svamlar jag iväg. Jag är ordförande i föreningen som driver denna sida, Svenska Dendrobatidsällskapet, och vi har groddagar i mars. Det vore otroligt trevligt om du ville följa med. Vi kommer denna gång att vara i Gränna, men ett rätt stort antal bilar går från Stockholm/Uppsala med omnejd så samåkning är nog inga problem.

Förlåt att jag flummade iväg men det var inspirerande att se en byggare med erfarenhet ta sig an det kära bestyret att limma regnskogsburkar med grodavel som grundläggande funktionellt mål.
Så här har jag gjort i mina burkar:
(s.13) forum/viewtopic.php?f=19&t=1912&start=130
Bild

och i mina småburkar med lite enklare konstruktion (som funkar lika bra): forum/viewtopic.php?f=19&t=3205
Bild

Välkommen till forumet och som ordförande vill jag välkomna dig med i föreningen!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"