Hej allihopa, vad har ni för erfarenheter att göra bakgrunder med hjälp av SikaCim?? Jag håller just nu på med grundarbetet till en bakgrund (terrariet kommer att ha pumilio som invånare) och kommer att använda mig av SikaCim när jag skall lägga på ytskiktet för att ge allt det gröna något att fästa sig vid.
Har ni andra använt er av detta och hur har era blandningar varit?? Jag har hört mig för lite av andra men vill gärna höra hur ni har gjort, alltid bra att ta till sig för och nackdelar och misstag eller tvärtom att ni lyckats toppen med något.
Så skriv gärna ner lite kortfattat om vad ni har använt för olika material i eran SikaCim-mix.
Tackar på förhand,
Pelle
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Bakgrund SikaCim
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2006
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 1 gång
- Kontakt:
Re: Bakgrund SikaCim
Jag har själv ingen erfarenhet av sikacim men jag har läst forum-inlägg av andra som har haft problem med att det spricker så man skall kanske armera det med något.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
-
PelleB
- Styrelse

- Började med grodor år: 1980
- Har gett tack: 19 gånger
- Har fått tack: 79 gånger
jo jag har också läst och hört att det kan bli viss sprickbildning men jag oroar mig inte så mycket för det, kommer lägga på ett rätt tjockt lager först och sen låta det härda långsamt, sen där det uppkommer sprickor lägger jag på ytterliggare en laddning och fyller ut sprickorna. Kommer eventuellt även att ha nån form av armering.
När det gäller fogskum, vilken sort använde du dig av??
När det gäller fogskum, vilken sort använde du dig av??
-
Gurra
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
Jag rekomenderar cocoshumus och ev lite xaxim i.
Torv är ingen bra grej, vattnet blir så surt av de så mossorna trivs inte så bra.
Sprickorna bildas när det torkar för fort (vilket de "alltid" gör) men de löser man lätt genom att laga i där de spruckit precis som du sa.
Torv är ingen bra grej, vattnet blir så surt av de så mossorna trivs inte så bra.
Sprickorna bildas när det torkar för fort (vilket de "alltid" gör) men de löser man lätt genom att laga i där de spruckit precis som du sa.
-
PelleB
- Styrelse

- Började med grodor år: 1980
- Har gett tack: 19 gånger
- Har fått tack: 79 gånger
Ungefär den typen av blandning jag har hört andra använda, så det blir något sådant......Gurra skrev:Jag rekomenderar cocoshumus och ev lite xaxim i.
vad gäller fogskum får ni gärna skriva vilken sort ni använt om ni nu har använt er av det. Sika har ju fogskum men finns olika sorter.
-
poisonsfrog
Hej alla Grodvänner.
Min erfarenhet är noll angående SikaCim. Men kan berätta att Xaxim är fungerar jättebra för mig. Det växer ut olika sorters mossa och växter ifrån Xaxim. Men har tidigare användt mig av torv och då må jag säga att vilka olika sortets växter som komm ut ifrån toven det är ju gamla sporrer som får liv på nytt. Så det kan jag rekomendera , det är bara ett problem har man för tjockt torv block så kan den tills slut bli så tung att den släpper ifrån bakstycket fast man har siliconat bra.
Mvh
Stefan
Min erfarenhet är noll angående SikaCim. Men kan berätta att Xaxim är fungerar jättebra för mig. Det växer ut olika sorters mossa och växter ifrån Xaxim. Men har tidigare användt mig av torv och då må jag säga att vilka olika sortets växter som komm ut ifrån toven det är ju gamla sporrer som får liv på nytt. Så det kan jag rekomendera , det är bara ett problem har man för tjockt torv block så kan den tills slut bli så tung att den släpper ifrån bakstycket fast man har siliconat bra.
Mvh
Stefan
-
Homer
smeta på ett lager silicon när de torkat för att slippa framtida sprickningar. vart får man tag i xaxim? och kokoshumus?, de verkar vara brist på kokoshumus hos dom flesta återförsäljarna, finns de någon hemsida förutom brutalablommor som säljer kokoshumus?