Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Ny här på forumet. :) med lite frågor och funderingar.
-
mizzive
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
Ny här på forumet. :) med lite frågor och funderingar.
Hejsan! Tänkte skriva lite snabbt om mig själv å lite frågor å funderingar som jag har.
Heter Annsofie, 21 år gammal (ung?!). Stort intresse för allt vad djur innebär. Jobbar just nu som instruktör och handledare och djurskötare i ett djurhus på en naturbruksskola. Där får jag fria händer med att inföskaffa arter och bygga upp miljöer. Har haft lite olika reptiler samt att det man inte har haft hemma har man fått kunskap om i jobbet. Bor i norra hälsingland. Har tre akvarium hemma som är igång och sex till som snart ska startas upp. Kör med co2 och hela köret. Räkodling finns det också. Har även hundar, katter, råttor, får och kaniner.
Nu till mina frågor: Är det som i akvaristiken att ju större desto bättre eller kan det bli för stort?
Jag har nämligen ett stort terrarium hemma hos mina föräldrar som bara står och skräpar. Har nu fått för mig att man kan göra en rejäl regnskogsbiotop i det.
Måtten är: 150x50x50cm.
Så är jag galen eller kan man få det att fungera?
Tacksam för svar!
// Annso
Heter Annsofie, 21 år gammal (ung?!). Stort intresse för allt vad djur innebär. Jobbar just nu som instruktör och handledare och djurskötare i ett djurhus på en naturbruksskola. Där får jag fria händer med att inföskaffa arter och bygga upp miljöer. Har haft lite olika reptiler samt att det man inte har haft hemma har man fått kunskap om i jobbet. Bor i norra hälsingland. Har tre akvarium hemma som är igång och sex till som snart ska startas upp. Kör med co2 och hela köret. Räkodling finns det också. Har även hundar, katter, råttor, får och kaniner.
Nu till mina frågor: Är det som i akvaristiken att ju större desto bättre eller kan det bli för stort?
Jag har nämligen ett stort terrarium hemma hos mina föräldrar som bara står och skräpar. Har nu fått för mig att man kan göra en rejäl regnskogsbiotop i det.
Måtten är: 150x50x50cm.
Så är jag galen eller kan man få det att fungera?
Tacksam för svar!
// Annso
-
Thor L
- Tidigare SDS-medlem

Re: Ny här på forumet. :) med lite frågor och funderingar.
Hej.
Jag är också ny och tycker att mitt ombygda akvaríum ( L.B.H 120*45*49cm ) är för långt och för lågt.
Mina grodor har svårt att hitta bananflugorna, så man får mata mycket mer än det skulle behövas om alla hittades. Men det rymms många växter och det är ju ganska roligt det med.
Jag är också ny och tycker att mitt ombygda akvaríum ( L.B.H 120*45*49cm ) är för långt och för lågt.
Mina grodor har svårt att hitta bananflugorna, så man får mata mycket mer än det skulle behövas om alla hittades. Men det rymms många växter och det är ju ganska roligt det med.
-
mizzive
- Tidigare SDS-medlem

Jo att man får mata mer det kan jag tänka mig för det finns ju en hel del ställen maten kan försvinna på. Men när det är så pass stort så borde man kunna hålla flera avelsgrupper?
-
Thor L
- Tidigare SDS-medlem

Det är på gång men jag ville kolla att flugodlingen m.m. fungerar innan jag riskerar fler liv. Jag har 3st. vittatus troligen 1 hanne och två honor, dom är bara året än så jag är inte helt säker.
- Carlsson
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Välkommen till forumet
.
Med tanke på alla dina djur så är väl "djurintresserad" närmast en underdrift
.
Att hålla flera arter tillsammans lär vara lite äventyrligt med tanke på risken för revirtänkande, oönskade korsningar etc.
Jag skulle personligen överväga att dela utrymmet i två eller tre separata utrymmen. På så sätt kan du hålla de arter, vilka kanske har olika krav på växter och klimat, som du själv önskar och får dessutom bättre kontroll på såväl matning som klimat.
Med tanke på alla dina djur så är väl "djurintresserad" närmast en underdrift
Att hålla flera arter tillsammans lär vara lite äventyrligt med tanke på risken för revirtänkande, oönskade korsningar etc.
Jag skulle personligen överväga att dela utrymmet i två eller tre separata utrymmen. På så sätt kan du hålla de arter, vilka kanske har olika krav på växter och klimat, som du själv önskar och får dessutom bättre kontroll på såväl matning som klimat.
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
-
mizzive
- Tidigare SDS-medlem

Jag funderade inte på fler arter utan jag tänkte snarare på fler individer av samma art. (Tycker inte om att korsa olika arter så det passar jag mig för) Ju större terrarium desto mer naturligt beteende borde man väl få på dem?
Hur pass stort revir har grodorna?
Hur pass stort revir har grodorna?
- Carlsson
- Har gett tack: 1 gång
Tyvärr kan jag inte svara på hur stort revir olika grodor har, det finns säkert andra som har koll på det. Alla har nog inte heller revir.
När det gäller att hålla flera olika arter kommer du nog att så småningom vilja ha olika arter, tro mig. Pilgiftgrodor blir som ett gift i blodet
. Förlåt ordvalet
!
När det gäller att hålla flera olika arter kommer du nog att så småningom vilja ha olika arter, tro mig. Pilgiftgrodor blir som ett gift i blodet
mvh Thomas
-
mizzive
- Tidigare SDS-medlem

Haha..
jo det kan jag tänka mig men det blir då det.
då kan man ha fler små vid sidan av och ha ett gigantiskt...
samma sak som med mina räkor det då nu har jag plötsligt tre sorter utan att jag riktigt förstått vad som hänt...
samma sak som med mina räkor det då nu har jag plötsligt tre sorter utan att jag riktigt förstått vad som hänt...
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2006
- Har gett tack: 2 gånger
- Kontakt:
Eftersom du nämner akvarium och CO2 ovan så anar jag ett visst växtintresse, och då kan 50 cm på höjden kännas lite begränsande.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

- Har fått tack: 4 gånger
Hur stort revir är väldigt individuellt från art till art. Du ska t.ex. inte ha Pumilio med någon annan art då dessa håller sina revis väldigt hårt. Men att ha t.ex. D. tinctorius och R. ventrimaculata går bara fint. Om man har tillräckligt mycket utrymme vill säga.
Grodor och huggormar