Ser så många lägga upp bilder på mycket vackert inredda terrarier här i forumet. Massor av orkideer, tillandsior och andra intressanta växter. Det finns dock ofta några saker jag reagerar på när jag ser bilderna. Allt som oftast är terrarierna mycket tättplanterade redan vid start. Ofta har man dessutom planterat in Ficus pumila och andra (philodenron, gullranka o dyl) expansiva växter. Har också använt dessa växter i mina terrarier, men det var länge sedan. Men visst, resultatet blir en djungel och det är väl eftersträvat. Oundvikligen kommer dessa växter att äga burken och tränga ut övriga växter. Har de väl planterats så är det inte lätt att få bort dom heller. Börjar man toppa ner en ficus tex så kommer nya skott vid varje nod och plantan exploderar i växtkraft.
För den växtintresserade som vill ha en stor artrikedom i terrariet så undvik denna typ av växter.
När ni planterar upp ett nytt terrarie, lämna plats för växterna att växa. Det mesta växter bättre än ni kanske tror.
Ett annat tips. Tänk på när ni placerar ut bromelior att de ofta brer ut sig och blir fler/större. Försök därför placera dom så att de inte kommer att skugga andra växter och att ljuset inte når ner till botten på terrariet.
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Vackert planterade terrarier- en betraktelse
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
-
FredrikSa
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2012
Re: Vackert planterade terrarier- en betraktelse
Borde finnas en gilla knapp på inläggen 
Jag som är nybörjare, finner det här inlägget väldigt bra! Jag har nog redan gjort dessa misstag till viss del, men nu kan jag definitivt undvika att göra dem igen.
Tack Bengt!
Jag som är nybörjare, finner det här inlägget väldigt bra! Jag har nog redan gjort dessa misstag till viss del, men nu kan jag definitivt undvika att göra dem igen.
Tack Bengt!
Tidigare Fredrik85
-
Jonny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 7 gånger
Bra inlägg. Dock tycker jag att det här med artrikedom kan diskuteras. Jag själv använder ogärna allt för många olika arter i mina terrarium, då jag vill efterlikna naturen så mycket som möjligt. Tar man ut en bit natur och undersöker den närmre så är det sällan jättemånga arter som samsas på den ytan. Men smaken är som baken, och tur är väl det 
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Självklart väljer man själv hur man planterar/inreder sitt terrarie. Ett terrarie enbart planterat med tex F.pumila och några bromelior funkar inte sämre för grodorna än ett med en massa olika växter. Det jag kommenterar är olämpligheten att starta för tättplanterat och att blanda in dessa expansiva arter i ett "artrikt" terrarie. Sen tror jag inte riktigt på den teorin (som också brukar förekomma i akvariehobbyn) att "skära ut" en bit ur grodornas/fiskarnas biotop motsvarande terrariets/akvariets yta och säga att detta är ett biotopterrarie/akvarie. Terrariet/akvariets inredning bör motsvara summan av grodornas/fiskarnas biotop. Dvs allt de behöver/utnyttjar ska rymmas innanför glaset. Då funkar det inte att typ mäta ut en yta ur naturen. Det innebär fler arter och typer av miljöer än terrariet/akvariet skulle kunna täcka med sin yta i naturen.
Jag har haft en benjaminficus i mitt helglasterrarium sedan i november. Man borde alltså försöka rycka upp den och placera den i tät kruka då? Kommer nog få klippa en del rötter isåfall..
- Illustratören
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 13 gånger
- Har fått tack: 65 gånger
Håller helt med om att många planterar alldeles för tätt och med växter som kommer konkurrera ut allt annat i burken om det inte rensas konstant. Kolla upp hur stora växterna blir innan ni köper dem. Tyvärr är det samma symtom som de som köper påfågelciklider till ett 60L akvarium, pytonormar osv. Många vet inte vad de köpt och hur jäkla stora djuren och växterna blir, helt enkelt impulsköp och en iver att fylla en behållare med något levande.
För min del finns det dock en poäng med att proppa burken med växter från start. Jag är ingen botaniker, men jag gillar att se en grön burk med variation av växter. Så för min del handlar det om att fylla burken någorlunda mycket redan från början, sedan klippa bort eller ta bort det som inte tar sig eller konkurreras ut. I slutändan får jag burken som jag vill med många arter och ett någorlunda naturligt utseende. Jag gillar orkideér men de gillar uppenbarligen inte mig. Men jag köper på mig ett gäng och sedan dör hälften (många känner nog igen sig). Men eftersom jag startat rätt tight med växter gör det inget om några inte tar sig.
Efter att startat några burkar och gjort endel misstag håller jag med om att många växter växer så det knakar och därmed skuggar andra. En stark rekommendation är att plantera små tunnbladiga växter överst och större och större ju längre ner i burken man kommer. På det sättet kan man ha en stor variation utan att de skuggar varandra så snabbt. När det sedan börjar bli skuggigt och det växer igen rensar jag bort det som skuggar eller som börjar dö. Det man rensar ut kan man lägga i plastpåsar och skänka till någon glad nybörjare.
Ett annat tips är att klippa bladen istället för grenarna. När mina bromelior blir för stora viker jag in bladen under det som de skuggar eller så klipper jag ner bladen för att lämna ljus åt växterna under. Ytterligare ett litet tips är att observera hur växterna växer för att sedan plantera om dem där det passar bättre.
Detta är idag min enda burk, och efter div misstag tidigare tycker jag att den är klockrent planterad. För den som vill ha mångfald rekommenderar jag:
1. Småbladiga klätterväxter på bakgrund och sidor. De är lätta att rensa och klippa ner.
2. Lämna plats åt "finväxter" orkideér eller annat. Plantera inga storbladiga eller snabbväxande växter i närheten om du inte vill rensa konstant.
3. Bromelior och storbladiga växter planteras utanpå klätterväxterna eller på botten. Tänk på att de växer och skjuter skott, så lämna mellanrum mellan dem.
Samma burk med sju månaders mellanrum. Inga växter har tillförts till burken där emellan utan bara rensning och egen tillväxt.

För mig handlar terrariumet mycket om att det ska vara en fröjd för mig att titta på. I första hand kommer grodorna, men när deras krav är uppfyllda så är denna hobby rent egoistisk från min sida. Jag vill ha en minidjungel och älskar att se hur det växer och knakar, det blir liksom en sport att titta hur det växer, om något blommar, kommer jag se några grodor osv.
Sista tipset och vad jag skulle kalla en grundregel är: Kolla upp krav och storlek på allt du vill köpa/stoppa in i terrariet (eller akvariumet), är det rimligt att stoppa in i din burk?! Tänk efter före!
För min del finns det dock en poäng med att proppa burken med växter från start. Jag är ingen botaniker, men jag gillar att se en grön burk med variation av växter. Så för min del handlar det om att fylla burken någorlunda mycket redan från början, sedan klippa bort eller ta bort det som inte tar sig eller konkurreras ut. I slutändan får jag burken som jag vill med många arter och ett någorlunda naturligt utseende. Jag gillar orkideér men de gillar uppenbarligen inte mig. Men jag köper på mig ett gäng och sedan dör hälften (många känner nog igen sig). Men eftersom jag startat rätt tight med växter gör det inget om några inte tar sig.
Efter att startat några burkar och gjort endel misstag håller jag med om att många växter växer så det knakar och därmed skuggar andra. En stark rekommendation är att plantera små tunnbladiga växter överst och större och större ju längre ner i burken man kommer. På det sättet kan man ha en stor variation utan att de skuggar varandra så snabbt. När det sedan börjar bli skuggigt och det växer igen rensar jag bort det som skuggar eller som börjar dö. Det man rensar ut kan man lägga i plastpåsar och skänka till någon glad nybörjare.
Ett annat tips är att klippa bladen istället för grenarna. När mina bromelior blir för stora viker jag in bladen under det som de skuggar eller så klipper jag ner bladen för att lämna ljus åt växterna under. Ytterligare ett litet tips är att observera hur växterna växer för att sedan plantera om dem där det passar bättre.
Detta är idag min enda burk, och efter div misstag tidigare tycker jag att den är klockrent planterad. För den som vill ha mångfald rekommenderar jag:
1. Småbladiga klätterväxter på bakgrund och sidor. De är lätta att rensa och klippa ner.
2. Lämna plats åt "finväxter" orkideér eller annat. Plantera inga storbladiga eller snabbväxande växter i närheten om du inte vill rensa konstant.
3. Bromelior och storbladiga växter planteras utanpå klätterväxterna eller på botten. Tänk på att de växer och skjuter skott, så lämna mellanrum mellan dem.
Samma burk med sju månaders mellanrum. Inga växter har tillförts till burken där emellan utan bara rensning och egen tillväxt.
För mig handlar terrariumet mycket om att det ska vara en fröjd för mig att titta på. I första hand kommer grodorna, men när deras krav är uppfyllda så är denna hobby rent egoistisk från min sida. Jag vill ha en minidjungel och älskar att se hur det växer och knakar, det blir liksom en sport att titta hur det växer, om något blommar, kommer jag se några grodor osv.
Sista tipset och vad jag skulle kalla en grundregel är: Kolla upp krav och storlek på allt du vill köpa/stoppa in i terrariet (eller akvariumet), är det rimligt att stoppa in i din burk?! Tänk efter före!
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 4 gånger
Jag är en av dem som har flera olika växter och nu har jag även stoppat in Ficus pumila.
Jag vet potentialen på denna växt och har haft den i flera burkar innan. Med både bra och dåliga resultat.
Anledningen till att jag stoppade in den nu var för att det ska växa på sig snabbt som en trygghet för de grodor jag sen ska köpa.
Sen är planen att klippa, trimma och hålla efter. Det tror jag kommer fungera bra nu när jag bara har en burk.
Vill inte att den ska ta över helt. Men vill ha ett "lummigt" terrarium. För grodornas skull.
Mvh, Ludvig.
Jag vet potentialen på denna växt och har haft den i flera burkar innan. Med både bra och dåliga resultat.
Anledningen till att jag stoppade in den nu var för att det ska växa på sig snabbt som en trygghet för de grodor jag sen ska köpa.
Sen är planen att klippa, trimma och hålla efter. Det tror jag kommer fungera bra nu när jag bara har en burk.
Vill inte att den ska ta över helt. Men vill ha ett "lummigt" terrarium. För grodornas skull.
Mvh, Ludvig.
Grodor och huggormar