det är så att jag har lite smått påbörjat ett litet vivarium bygge av ett gammalt 310 akvarium.
som kommer att stå på högkant
och har lite funderingar kring belysningen..
det sitter alu lister runt hela akvariet och dom är ganska breda.
tror ni att man kan köpa led lister av vagn och limma en på vasida på insidan i hörnen så "bakom alu listen" så dom inte syns men man får ett bra lyse i stort sett hela burken
tror ni att detta går?? håller listerna för att vara inuti burken och bli utsatt för så mycket fukt?
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
belysnings fundering
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Re: belysnings fundering
SMD LED-listerna jag har från han på 12V är IP65 klassade och likaså 24V listerna. Upplever det som mer tryck i 12V listerna.
Så det bör gå men du måste gör hål någonstans för kablarna men det kanske du ville slippa?
Och vad är måtten du har, 50x50x140 eller liknande? De 30 cm 12V listerna jag har är bara 5W, nästa storlek tror jag var 50 cm och 7W eller 8W så du kommer i så fall behöva många. Nackdelen med 12V systemet är att det är en kabel till varje list.
/Håkan
Så det bör gå men du måste gör hål någonstans för kablarna men det kanske du ville slippa?
Och vad är måtten du har, 50x50x140 eller liknande? De 30 cm 12V listerna jag har är bara 5W, nästa storlek tror jag var 50 cm och 7W eller 8W så du kommer i så fall behöva många. Nackdelen med 12V systemet är att det är en kabel till varje list.
/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
- johan_86
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 2 gånger
ok. ja min plan var att göra hål i tak eller dylikt för kablarna.HåkanP skrev:SMD LED-listerna jag har från han på 12V är IP65 klassade och likaså 24V listerna. Upplever det som mer tryck i 12V listerna.
/Håkan
kan ha lister som är upp till 80cm långa. måtten är 50x50x125 på burken
ja jag vill hällst inte ha för många lister i häller. hade varit bra med en på var sida och sen ev en lampa i tak för extra belysning
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
3 stycken 30 cm i framkant och sidor längst fram sen en stor eller fler mindre spotar mitt i taket kanske?
Du lär behöva lite extra tryck för ett 125 cm högt om du vill nå ned till eventuella botten växter.
/Håkan
Du lär behöva lite extra tryck för ett 125 cm högt om du vill nå ned till eventuella botten växter.
/Håkan
"Time flies like an arrow