Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Lite hjälp med val av ljus, funderar på led-list
- AndreasV
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2013
Lite hjälp med val av ljus, funderar på led-list
Ska ha 2st burkar på 40x50x50 BxDxH bredvid varandra och funderar på lyse till dom. Har tittat mycket på led-listerna som finns på terrajova sidan. Är det någon som har erfarenhet av dom som kan dela med sig? Kanske t.o.m bilder. Hur många borde bli bra på terrarierna? Jag vill ha ganska mycket ljus så det inte blir dunkelt i burken på dagarna.
Hur många watt/Lumen behöver man för bra tillväxt?
/Andreas
Hur många watt/Lumen behöver man för bra tillväxt?
/Andreas
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 322 gånger
- Kontakt:
Re: Lite hjälp med val av ljus, funderar på led-list
Har du läst min tråd i ämnet?
Se min signatur.
Vad har du för temp i rummet på vintern och på sommarn?
Se min signatur.
Vad har du för temp i rummet på vintern och på sommarn?
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- AndreasV
- Tidigare SDS-medlem

Tackar, har kollat igenom hela nu. Hade missat den totalt. Vart lite skeptisk till led-listorna så det blir nog till att bygga egna led lampor istället. Är ju super lätt om man inte behöver ha en toksnygg armatur. Vilket kelvin tal ska man ha för bäst tillväxt? Finns ju 10000K, 6500k och 4500K att välja på. Funderar på att blanda lite 10000K och 6500K då jag tycker det e ganska snyggt med det vitare ljuset istället för gult. Blir nog flest 10000K.
Som sagt undran är mest vilket som är bäst för växterna eller om jag kan blanda hej villt?
Räcker det med typ 40W led eller ska jag brassa på mer över ett 40x50x50 LxDxH? Heat sinken blir 18x30cm.
Just ja. Jag har ganska varmt även på vintern då jag har ett 600l salt i rummet med
Som sagt undran är mest vilket som är bäst för växterna eller om jag kan blanda hej villt?
Räcker det med typ 40W led eller ska jag brassa på mer över ett 40x50x50 LxDxH? Heat sinken blir 18x30cm.
Just ja. Jag har ganska varmt även på vintern då jag har ett 600l salt i rummet med
-
RicardH
- SDS-medlem

- Kontakt:
Vad om denna skepticisms mot LED-listerna?
Ett annat alternativ är flood-light från samma ställe. De ger massor med ljus. Massor. Annars bygger du själv. Dusk säljer också ett alt. som du hittar här: http://dusk.se/belysning.htm - kolla UHOP-moduler.
Du behöver INTE över 40W LED över 40x50 med en höjd på 50.
Ett annat alternativ är flood-light från samma ställe. De ger massor med ljus. Massor. Annars bygger du själv. Dusk säljer också ett alt. som du hittar här: http://dusk.se/belysning.htm - kolla UHOP-moduler.
Du behöver INTE över 40W LED över 40x50 med en höjd på 50.
- AndreasV
- Tidigare SDS-medlem

Jag tyckte det lät som många fick komplettera med fler pga lite svagt ljus. Jag var inne på flood lighten först men är lite rädd att den är för koncentrerad då den kommer ligga direkt mot glaset och att jag behöver två st över varje terrarium. Hade funkat om det varit ett man skulle bygga men nu e de 4st terrarium. Och så är dom lite höga för att stå över dom undre burkarna.
UHOP har jag sneglat på och är väldigt sugen på dom men känns som det blir lite mycket med 4x1400kr. Men gud så snygga och slimmade dom är hehe.
Byggde jag 4 egna lampor så vart det 2300kr istället.
Man blir lite ljus skadad när man har akvarium med 300W led med hehe. Mycket ser mörkt ut efter det.
UHOP har jag sneglat på och är väldigt sugen på dom men känns som det blir lite mycket med 4x1400kr. Men gud så snygga och slimmade dom är hehe.
Byggde jag 4 egna lampor så vart det 2300kr istället.
Man blir lite ljus skadad när man har akvarium med 300W led med hehe. Mycket ser mörkt ut efter det.
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Om du har plats så är väl t8,t5 ett alternativ eller dulux lampor som ger jäkligt bra kräm för en billig slant. Annars finns det ju led lister på rulle så du kan i princip packa hela toppen full av dessa borde räcka gott och väl om du nu inte ska odla några extremt ljus krävande växter.
Led i all ära men i närheten av Mh har dom inte kommit än, satan vilket ljus men sen kommer alla negativa saker in. Hoppas elen blir billig igen så man kan köra Mh utan att bli ruinerad..
Led i all ära men i närheten av Mh har dom inte kommit än, satan vilket ljus men sen kommer alla negativa saker in. Hoppas elen blir billig igen så man kan köra Mh utan att bli ruinerad..
-
RicardH
- SDS-medlem

- Kontakt:
Andreas: frågan är lite vad man vill ha. Det finns säkert växter som kräver "svetslåga"
och nog är det snyggt om det blåser på, men det är ju pilgiftsgrodor som är i centrum här och med det som fokus, lever de i de allra flesta fallen under trädens kronor där det förvisso inte är mörkt á lá svensk vintereftermiddag men ändå inte full kräm. Jag har också haft saltkar och jag var lite fixerad på watt/volymenhet men lämnade det. Har både ljuslister från Vagn och Dulux från Dusk. Funkar i alla burkar. DOCK, jag har 6 lister i mina 60 cm höga burkar. Så det är ljust, men inköpskostnaden för det ljuset är högre än exv för Dulux. Driftskostnaden för de fyra burkarna är 6x19W (6x360:-+2x225:-). Hade jag kört Dulux hade den varit 2x80W (2x700:- inköp) med den värme det tillför.
- PatrikNo
- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 94 gånger
- Har fått tack: 34 gånger
- Kontakt:
Jag har två st 90 cm lister över två st ET 45x45x60 burkar och jag tycker att det är tillräckligt. Men jag vill inte ha för mycket ljus, med tanke på grodorna då de som hulteke skriver lever skyddade under lövträden. Jag kör med ett 3000k och en 6000k.
/Patrik
- jsl
- Kassör

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Att titta på kelvintalet säger inte hela sanningen. Kolla på vilket spectrum som levereras istället. Personligen föredrar jag 10000k pga att det är mer åt det vita hållet som jag tycker är mer estetiskt.
Jag har 10w led på 45x45x45 och 45x45x60 och det växer på det också. Tom mossorna trivs trots att andra säger att det är för lite ljus.
Har du för starkt ljus så kommer grodorna hålla sig undan. Har hört andra som haft det problemet.
Jag har 10w led på 45x45x45 och 45x45x60 och det växer på det också. Tom mossorna trivs trots att andra säger att det är för lite ljus.
Har du för starkt ljus så kommer grodorna hålla sig undan. Har hört andra som haft det problemet.
- UrbanV
- Har gett tack: 4 gånger
- Har fått tack: 1 gång
Mina erfarenheter är att vi i allmänhet har för lite ljus i våra terrarier. Hade tidigare ett större dsiplayterrarie i vardagsrummet med måtten 120*80*100 cm (längd*djup*höjd). Det var bestyckat med drygt 250 W belysning, en blandning av T5-rör och glödstiftshalogenspotar. Det uppfattades subjektivt som "mycket ljust". De uppmäta värdena var i övre delen 5000 Lux och på botten 1000 Lux. I tinctoriusbiotoper i Franska Guyana upmätte jag på de platser grodorna upphöll sig värden mellan ca 1800-2700 Lux. När man vistas i marknivå i regnskogsbiotoper har man känslan av att det är ganska mörkt, men Lux-värdena är ändå förmodligen betydligt högre än vad de flesta av oss har i marknivå i våra terrarier. Jag har inte erfarenheten att grodorna blir skyggare i ett ljust terrarie, snarare tvärtom, finns säkert en övre gräns som jag inte överskridit ännu.