Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Markmaterial över lecakulorna ?.

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
ernst the frog
Började med grodor år: 2008

Markmaterial över lecakulorna ?.

Inlägg av ernst the frog »

Hej som sagt.
Har ju byggt vattendel i det nya terrariet nu (regnskog) , vattenet kommer att vara på hela bottenytan för att få ordentlig luftfuktighet.
På ena sidan har jag försökt få till en dubbelbotten med en plastback & markduk + ett par syrestenar under. Har fyllt upp med lecakulor men dessa halvflyter ju :D ,vad kan man ha istället ?
Vad kan man som översta marklager ?
bara ett tjockt lager reptibark ? Läste nånstans om såna där makaroner i botten (istället för lecakulorna då) , kan ju funka kanske ? eller hur brukar man göra sånt här ?
vill inte ha jord eller liknande i terrariet.
hej hej
ernst the frog
Började med grodor år: 2008

Re: Markmaterial över lecakulorna ?.

Inlägg av ernst the frog »

Får väl besvara min egen fråga då, kanske nån annan som kan ha nytta av infon. :D
Lecakulona flyter fortfarande jättebra :| Men det funkade faktiskt riktigt bra att bara ösa på med reptibark, la dit en bit tunn markduk av nåt slag mellan kulorna & barken, det blir lite "gungigt" om man trycker på det med handen men det är inga problem alls så länga man inte ska ha nån tung sten eller liknande , jag har en stor mangroverot stående på detta markskikt och den sjunker inte iallafall.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"