Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Sika fogskum?
- JMild
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 57 gånger
Sika fogskum?
Vet att många använt Sika topseal och annat i sina byggen men jag är inne på att bygga om bakgrunden på en av mina burkar med fogskum (känns som ända metoden jag ännu inte testat
). Det finns ju dock en uppsjö av olika fogskum (både Sika och andra märken). Finns det någon som någon här på forumet testat och som både funkade bra och som naturligtvis var grodsäker?
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Re: Sika fogskum?
De är alla desamma i slutänden då de torkat. Intressanta är priset och vad någon skrev nyligen här på forumet, det finns svart fogskum!
Snabb sökning på "fogskum" och jag fann inlägget
Enda tipps/råd jag har att dela med är; Fogskum sväller av fukt då du sprutar ut det och bygger du direkt i terrariet så var sparsam med skum och lägg på i omgångar.
Enda tipps/råd jag har att dela med är; Fogskum sväller av fukt då du sprutar ut det och bygger du direkt i terrariet så var sparsam med skum och lägg på i omgångar.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Fruit flies like bananas"
- mats_wikstrom
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2004
- Har gett tack: 5 gånger
psst. en tunn frigolitskiva kan vara smart att lägga i före man sprutar, alternativt vattenfast plywood/faner/vad ni nu kallar det...
då kan man antinen bygga utanför terrariet eller lättare få bort eländet nån gång i framtiden och man säkrar att det sitter tätt mot glaset... själv har jag ju slutat spruta (uh, varför låter det där så fel?), men de bakgrunder jag gjorde med fogskum gjorde jag på det viset. sedan fäster man frigolitskivan mot glaset med silikon här och var.
det beror ju förstås också på hur stor burken är. det här gällde de större burkarna hos mig.
då kan man antinen bygga utanför terrariet eller lättare få bort eländet nån gång i framtiden och man säkrar att det sitter tätt mot glaset... själv har jag ju slutat spruta (uh, varför låter det där så fel?), men de bakgrunder jag gjorde med fogskum gjorde jag på det viset. sedan fäster man frigolitskivan mot glaset med silikon här och var.
det beror ju förstås också på hur stor burken är. det här gällde de större burkarna hos mig.
- JMild
- SDS-medlem

Check! Den länken hade jag också hittat men när jag sedan sökte på Sika resp Touch n Foam på nätet så fanns det ju ett 20 tal alternativa fogskum av respektive märke så då hoppades jag på mer detaljerad guidenceHåkanP skrev:De är alla desamma i slutänden då de torkat. Intressanta är priset och vad någon skrev nyligen här på forumet, det finns svart fogskum!
- JMild
- SDS-medlem

varför slutat med fogskumbakgrunder ? Av hållbarhets, estetiska,kladdiga eller något annat skäl?mats_wikstrom skrev:psst. en tunn frigolitskiva kan vara smart att lägga i före man sprutar, alternativt vattenfast plywood/faner/vad ni nu kallar det...
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Har kört med fogskum i flertalet burkar bla för att fylla igen baksidan på korkbitar. Men har nu byggt tre burkar med enbart fogskum + silikon, xaxim. Sen en med fogskum och ben´s lera mest som test. Kör som fyllnads skum vanlig bostik och sen lägger jag på Touch ´n Foam som är svart sen på med vad man vill.
- mats_wikstrom
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2004
- Har gett tack: 5 gånger
Tja, orsakerna är väl många... A: spara pengar, B: spara tid... C: estetik D: slippa onaturligt material i burken E: spara utrymme F: Bengt mm...
Det är skoj att bygga bakgrunder, och de väger inte mycket, men hos mig syns de inte farligt mycket bland växterna. så egentligen är de onödiga, men jag kör lera som jag kladdar upp kring en massa skiffer, krukbitar å dylikt som skapar gömställen. Korkbitar brukar jag inte bry mig om att fylla upp bakom, jag försöker se till att det alltid finns minst två ingångar bakom dem och låter det vara bra med det... mina arter är ju relativt stora, och ännu har det inte blivit problem med nån som hittat nåt ställe den inte borde vara på.
Därtill ett par grenar eller rötter och några längre korkbitar och voila...
ser grodorna gör jag också hela tiden...
Obs, det här är varför jag kör som jag gör, jag har inga problem med dem som kör fogskum eller andra material, det är bra med diversitet.
Filmburkar har jag ännu inte kommit bort från, de verkar fungera för bra.

Mats
Det är skoj att bygga bakgrunder, och de väger inte mycket, men hos mig syns de inte farligt mycket bland växterna. så egentligen är de onödiga, men jag kör lera som jag kladdar upp kring en massa skiffer, krukbitar å dylikt som skapar gömställen. Korkbitar brukar jag inte bry mig om att fylla upp bakom, jag försöker se till att det alltid finns minst två ingångar bakom dem och låter det vara bra med det... mina arter är ju relativt stora, och ännu har det inte blivit problem med nån som hittat nåt ställe den inte borde vara på.
ser grodorna gör jag också hela tiden...
Obs, det här är varför jag kör som jag gör, jag har inga problem med dem som kör fogskum eller andra material, det är bra med diversitet.
Filmburkar har jag ännu inte kommit bort från, de verkar fungera för bra.
Mats