Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Fästa Hygrolon?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Bengt_C

Fästa Hygrolon?

Inlägg av Bengt_C »

Jag håller på att bygga en bakgrund i frigolit till ett akvaterrarie, eller vad man känner för att kalla det, och har nu kommit så långt att det är dags att fästa Hygrolon på bakgrunden.
Är lite fundersam på vad som är bäst för att fästa det, vet att det ska gå att använda fogskum, limpistol och silikon rent allmänt, tyvärr fäster silikon väldigt dåligt på frigolit så det har jag uteslutit.
Jag har provat att limma en liten remsa hygrolon på en bit frigolit med limpistol och limmet sitter som berget i frigoliten men jag känner att det inte sitter speciellt hårt i hygrolonet, någon som har erfarenhet att använda limpistol som vet om det räcker i längden?
Sen undrar jag om det är någon som har använt fogskum för att fästa hygrolon (eller något annat) på frigolit och vet om det funkar bra? När det gäller fogskum, är det någon speciell sort man ska använda sig utav eller funkar det med första bästa?

Blev en väldans massa frågor nu, men jag tar tacksamt emot alla svar och allmäna tips.
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Re: Fästa Hygrolon?

Inlägg av MattiasS »

vispa upp lite fogskum och kladda på bakgrunden och sen på med hygrolonen, om du vispar runt det lite så sväller det inte(iaf inte i närheten av den brukar göra) då sitter det, står till och med i pappret från Dusk att man ska göra så.
Bengt_C

Inlägg av Bengt_C »

Tack svaret, fick inte med något papper från Dusk men såg guiden på Dusks hemsida för en bakgrund i fogskum, så jag antar att det är samma princip? Blev lite fundersam på hur fogskummet fäster på frigoliten då jag inte hitta något om det, men då kör jag på fogskum, känns väldigt smidigt att pensla ut det på bakgrunden.
Är det något speciellt fogskum man ska använda sig av eller funkar det med alla, tänkte på eventuella gifter eller så?
Bengt_C

Inlägg av Bengt_C »

Kom på att det kanske är bättre att vända på frågan angående vilket fogskum man ska använda, vilket fogskum har ni själva använt er av?
Användarvisningsbild
PatrikNo
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 94 gånger
Har fått tack: 34 gånger
Kontakt:

Inlägg av PatrikNo »

Det billiga på Bauhaus.
/Patrik
Bengt_C

Inlägg av Bengt_C »

Perfekt, då blev det enkelt! Tack för svaret Patrik
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Beror ju på om man tycker om den gula finns ju även svart som är dyr men snyggare.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"