Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Terrariebotten för "dummies"

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
heba
Började med grodor år: 2014

Terrariebotten för "dummies"

Inlägg av heba »

Då jag är helt ny inom terraristiken (har inte ens ett terrarie igång) så fullkomligt "dammsuger" jag olika forum efter info. Jag har i dagsläget 2 akvarier igång, har tidigare kört även saltvatten, men som sagt - inget terraium (om man inte räknar sönernas terrarium med skäggagamer).

Jag har tänkt mig ett regnskogsterrarium som initialt kommer gå utan djur, men vet inte hur det blir senare - känner jag mig själv så blir det djur såklart ;) !
Då jag vill ha en vattendel i terrariet så har mina sökningar fört mig hit till detta forum.
Jag har tänkt mig en dubbelbotten med cirkulation då jag dessutom kommer att bevattna bakgrunden som är uppbyggd av fogskum och hygrolon.

Min fråga till er - hur har ni gjort era bottnar, ser ju att det finns en massa olika sätt att göra detta? Hur löser ni vattenbyten, cirkulation, värme osv?
Hoppas någon orkar ta sig tid att svara på alla mina frågor :roll:
Ser gärna bilder på era lösningar eller länkar till trådar där bilder finns :) .
Användarvisningsbild
TobiasB
Började med grodor år: 2013
Har gett tack: 687 gånger
Har fått tack: 379 gånger

Re: Terrariebotten för "dummies"

Inlägg av TobiasB »

Du har ju min tråd med lite info iallafall :) Men jag är övertygad om att det finns dom med mycket mer kunskap här också :)
heba

Inlägg av heba »

Ja, den tråden har jag ju lusläst ;) och frågat dig om dina lösningar :)
Hoppas på att fler kan ge mig lite "input"!
Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2004
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av mats_wikstrom »

först upp är väl borrad burk eller ickeborrad, det ger en hel info gällande vattenbyte. Hulteke har en tråd som beskriver hans version ingående (om jag kommer rätt ihåg) RickardH heter han väl numera här på forumet?

jag kör inga vattenbyten, fyller bara på.
torvblock bak i botten, en liten pump som cirkulerar vattnet gömd framtill. that's it. jag kör kiss-metoden.

värme kommer från lampan och that's it.
heba

Inlägg av heba »

mats_wikstrom skrev:först upp är väl borrad burk eller ickeborrad, det ger en hel info gällande vattenbyte. Hulteke har en tråd som beskriver hans version ingående (om jag kommer rätt ihåg) RickardH heter han väl numera här på forumet?

jag kör inga vattenbyten, fyller bara på.
torvblock bak i botten, en liten pump som cirkulerar vattnet gömd framtill. that's it. jag kör kiss-metoden.

värme kommer från lampan och that's it.
Tack för input!
Du pratar om borrad burk - kanske dum fråga, men borrar man terrarier i botten eller långt ner på sidan? Jag är inte främmande för att borra som fd saltvattenakvarist, men vad har man för ventil på avrinningen?
Ska leta upp tråder du skriver om!
Användarvisningsbild
RogerL
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 6 gånger

Inlägg av RogerL »

Jag borrar både i botten och på sidan. Om det är för bräddavlopp när regnsystem producerar lite för mkt vatten, använder jag ofta en genomföring för regnsystemet som jag tätar med lite silikon. Sedan i med 6 mm slang till dunk under.
Användarvisningsbild
Håkan
Började med grodor år: 2015
Har gett tack: 4 gånger

Re: Terrariebotten för

Inlägg av Håkan »

RogerL skrev:Jag borrar både i botten och på sidan. Om det är för bräddavlopp när regnsystem producerar lite för mkt vatten, använder jag ofta en genomföring för regnsystemet som jag tätar med lite silikon. Sedan i med 6 mm slang till dunk under.
Bottenhålet är det för tömning då? Är det inte bättre att använda hävert för en sådan (sällsynt) eventualitet? Hål är ju alltid en risk, tycker ju jag då.
Sidhålet för bräddning, men du skriver "!om", finns det något annat syfte?
Användarvisningsbild
RogerL
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 6 gånger

Inlägg av RogerL »

Bräddavlopp nästan alltid på sidan. Nån enstaka gång i botten när det passar med ställning. Fördelen med botten är att det är lätt att tömma. Om botten så sätter jag i en stump slang, så att det i normalläget står lite vatten på botten.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"