Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Enkät om kylsystem

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Dusk
Började med grodor år: 1990

Enkät om kylsystem

Inlägg av Dusk »

Hej,

Är i slutfasen av framtagandet av en liten kylanläggning anpassat för terrariebruk. Kylanläggningen jag tar fram är av kompressortyp och förmedlar kylan till terrariet via luftkanal. Kylningen kommer styras av en digital termostat med stor frihet att själv välja temperaturintervaller, dygnsvariationer och nivåer.
Mycket arbete har också lagts ner på att utveckla ett kylsystem som återfuktar den kylda luften.

Jag skulle vilja höra åsikter och behov när det gäller kylning av terrarier. Sett ur ett "grodperspektiv"

Vilka temperatursänkningar/dygnsvariationer är önskvärda enligt er? Finns det andra önskemål när det gäller klimatstyrning i pilgiftshobbyn?

Tack på förhand för era åsikter. :)

Mikael Karlbom - Dusk
Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2004
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Re: Enkät om kylsystem

Inlägg av mats_wikstrom »

Jag har ju inte ännu satt mig in i temperaturstyrning lika mycket, eller ens närapå så mycket som tex LarsÖ, men det som kan tänkas bli aktuellt för mig är detta värmespektrum.

http://www.yr.no/place/Peru%2FOther%2FC ... stics.html

men då kan man ju fundera på hur det lämpligast föredelas över dygnet. dvs hur snabbt förändring från natt till dag skall ske.

gällande kompressor, vilken decibelmängd talar vi här? en annan sak som säkert intresserar är volymen som man kan kyla, dvs räcker ett kylaggregat till en burk eller flera?
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av HåkanP »

Precis som Mats frågar, är tanken att det ska vara ett kylsystem till ett terrarium eller kommer man kunna ansluta flera terrarier per kylsystem?

Spontant känner jag att det i första hand kan vara ett alternativ till AC-anläggningen man borde haft under sommarens värmebölja för att hålla temperaturen reglerad. Men mina funderingen går också till de tidigare diskussionerna om spridning av ev. sjukdomar mellan terrarium ifall man ansluter fler terrarium till samma avrinningssystem. Det borde även gälla samma med detta kompressorsystem?

Med grodor av varierande lokalitet, det är låg- hög-land blandat med tropiskt monsun eller regnskogsklimat så skulle man troligen behöva minst 2 kompressorer om man vill följa temperaturkurvor som den Mats länkade t.ex. Förutsatt att det då går att ansluta fler terrarier till samma kompressor på ett sätt som anses säkert. Annars tror jag det blir en lyxprodukt som man ansluter till det större terrariet eller en avelsburk eftersom den även kommer till ett pris.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Eftersom jag har ett (ganska litet) grodrum värmer jag upp eller kyler ner hela rummet. Personligen är jag därför mest intresserad av en kylanläggning som kan användas för att kyla ner ett rum på ungefär 8 kvadrat med typ 5 grader. Uppvärmningen styrs i nuläget av en termostat som sitter inne i ett terrarium och är ansluten till en enkel värmefläkt. Det funkar bra, men för de tillfällen där det blir för varmt på sommaren har jag skaffat en AC. Tyvärr fick jag inse att det inte verkar finnas någon som lämpar sig riktigt bra. Min reglerar temperaturen med en noggrannhet på i bästa fall 5 grader fastän beskrivningen talar om en grad. Den kanske är för kraftfull för det lilla rummet, men en mindre lyckades jag inte hitta till ett vettigt pris. När den ställs på 26 grader sätter den igång vid 29 grader och sedan tar det 5 minuter tills temperaturen har nått 22 grader. :evil: En extern termostat går inte att använda eftersom AC:n inte startar om efter att strömmen har stängts av, ett problem som mer eller mindre alla verkar ha. En ännu värre konsekvens av det är att ett kort strömavbrott när man t.ex. är på sommarsemester räcker till för att hela systemet pajar och grodorna blir kokade.

Oavsett frågan om det handlar om ett helt rum eller enstaka terrarier borde man alltså minst kunna använda den för att begränsa temperaturen uppåt, dvs att det inte blir mer än ungefär 27 grader varmt på sommaren. Ett plus vore om man skulle kunna sänka temperaturen ytterligare ett antal grader på natten, säg ner till 22-23 grader. Det borde förstås gå någorlunda långsamt. Men viktigast är faktiskt att anläggningen sätter igång igen efter strömavbrott utan att tappa inställningarna eller gå i viloläge. Om en kylanläggning har den egenskapen får den för min del t.o.m. vara av den dumma typen "jag kyler ner så länge jag får ström" för då kan jag koppla den till en termostat med inbyggd timer och t.ex. två olika temperaturer för att allt ska bli bra. Mer lyx till ett vettigt pris vore förstås bra men är inte nödvändigt.
Dusk

Inlägg av Dusk »

mats_wikstrom skrev:Jag har ju inte ännu satt mig in i temperaturstyrning lika mycket, eller ens närapå så mycket som tex LarsÖ, men det som kan tänkas bli aktuellt för mig är detta värmespektrum.

http://www.yr.no/place/Peru%2FOther%2FC ... stics.html

men då kan man ju fundera på hur det lämpligast föredelas över dygnet. dvs hur snabbt förändring från natt till dag skall ske.

gällande kompressor, vilken decibelmängd talar vi här? en annan sak som säkert intresserar är volymen som man kan kyla, dvs räcker ett kylaggregat till en burk eller flera?
Temperaturspannet som anges i länken är inget problem för anläggningen. Temperaturnedsättningen går att ange så det stegvis sjunker till angiven nedersta temperatur under en definierad tidsperiod. Dessa funktioner har den medföljande termostaten.

Ett exempel på en temperaturkurva över dygnet:

08:00-19:00 @28°
19:00-21:00 @25°
21:00-23:00 @22°
23:00-01:00 @18°
01:00-03:00 @15°
03:00-08:00 @12°

Kapaciteten för hur stor luftvolym anläggningen klarar är beroende på om skåpet/skåpen är isolerade eller ej. Vilken lägsta temperatur som sätts mm.
Mitt mål är att få till en anläggning som ska klara runt 1 m³ isolerad volym ned till 10°C.

Ljudnivån kommer ligga på 38-40 dB.
HåkanP skrev:Precis som Mats frågar, är tanken att det ska vara ett kylsystem till ett terrarium eller kommer man kunna ansluta flera terrarier per kylsystem?
Flera terrarier/skåp kan anslutas till samma anläggning vid behov. Primärt är i nuläget att ta fram en kylare till skåp med specifika kylningskrav. Vill man kyla en större mängd skåp är en rums-AC, som tar ner omgivande temperatur, att föredra.
HåkanP skrev: Men mina funderingen går också till de tidigare diskussionerna om spridning av ev. sjukdomar mellan terrarium ifall man ansluter fler terrarium till samma avrinningssystem. Det borde även gälla samma med detta kompressorsystem?
.
Vart terrarie kommer i dessa fall ha separat lufttillförsel med kyla.
FrankD skrev:
Oavsett frågan om det handlar om ett helt rum eller enstaka terrarier borde man alltså minst kunna använda den för att begränsa temperaturen uppåt, dvs att det inte blir mer än ungefär 27 grader varmt på sommaren. Ett plus vore om man skulle kunna sänka temperaturen ytterligare ett antal grader på natten, säg ner till 22-23 grader. Det borde förstås gå någorlunda långsamt. Men viktigast är faktiskt att anläggningen sätter igång igen efter strömavbrott utan att tappa inställningarna eller gå i viloläge.
Termostaten som styr anläggningen kommer ha fullständig back-up vad gäller inställningar.
Dusk

Inlägg av Dusk »

Här är några skisser på hur själva anläggningen kommer se ut samt mått. Som ni ser är detta ingen stor pjäs =)

Bild

Bild
Användarvisningsbild
PatrikNo
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 94 gånger
Har fått tack: 34 gånger
Kontakt:

Inlägg av PatrikNo »

En fundering är om man kyler terrariet att det blir fukt på utsidan som ev rinner ned på utsidan och gör fuktskador. Tänker jag rätt?
/Patrik
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Inlägg av jsl »

Skickar den ut varm luft på någon sida på samma sätt som en AC? I så fall så värms ju resten av rummet upp av den värmen vilket inte är önskvärt. I så fall för det finnas möjlighet att leda bort värmen på något sätt via slang eller liknande till ventil genom vägg.
per08
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 16 gånger
Har fått tack: 24 gånger

Inlägg av per08 »

Spännande projekt Micke,,,,,,,,,

M,v,H Per
Dusk

Inlägg av Dusk »

PatrikNo skrev:En fundering är om man kyler terrariet att det blir fukt på utsidan som ev rinner ned på utsidan och gör fuktskador. Tänker jag rätt?
Min erfarenhet av de kylda skåp jag haft är att det inte blir någon kondens. Temperaturdifferensen är troligtvis för liten för att kondensera rumsluften.
jsl skrev:Skickar den ut varm luft på någon sida på samma sätt som en AC? I så fall så värms ju resten av rummet upp av den värmen vilket inte är önskvärt. I så fall för det finnas möjlighet att leda bort värmen på något sätt via slang eller liknande till ventil genom vägg.
Ja den har ett varmluftutblås på motsatt sida för kallluft. Detta går givetvis att leda bort vid behov. Egentligen är det ett +-0 scenario. Den kylda luften till skåpen motsvarar den uppvärmda. Och den kylda luften kommer tillslut tillbaka till rummet.
Men som sagt, vill man leda bort den går det utmärkt.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"