mats_wikstrom skrev:Jag har ju inte ännu satt mig in i temperaturstyrning lika mycket, eller ens närapå så mycket som tex LarsÖ, men det som kan tänkas bli aktuellt för mig är detta värmespektrum.
http://www.yr.no/place/Peru%2FOther%2FC ... stics.html
men då kan man ju fundera på hur det lämpligast föredelas över dygnet. dvs hur snabbt förändring från natt till dag skall ske.
gällande kompressor, vilken decibelmängd talar vi här? en annan sak som säkert intresserar är volymen som man kan kyla, dvs räcker ett kylaggregat till en burk eller flera?
Temperaturspannet som anges i länken är inget problem för anläggningen. Temperaturnedsättningen går att ange så det stegvis sjunker till angiven nedersta temperatur under en definierad tidsperiod. Dessa funktioner har den medföljande termostaten.
Ett exempel på en temperaturkurva över dygnet:
08:00-19:00 @28°
19:00-21:00 @25°
21:00-23:00 @22°
23:00-01:00 @18°
01:00-03:00 @15°
03:00-08:00 @12°
Kapaciteten för hur stor luftvolym anläggningen klarar är beroende på om skåpet/skåpen är isolerade eller ej. Vilken lägsta temperatur som sätts mm.
Mitt mål är att få till en anläggning som ska klara runt 1 m³ isolerad volym ned till 10°C.
Ljudnivån kommer ligga på 38-40 dB.
HåkanP skrev:Precis som Mats frågar, är tanken att det ska vara ett kylsystem till ett terrarium eller kommer man kunna ansluta flera terrarier per kylsystem?
Flera terrarier/skåp kan anslutas till samma anläggning vid behov. Primärt är i nuläget att ta fram en kylare till skåp med specifika kylningskrav. Vill man kyla en större mängd skåp är en rums-AC, som tar ner omgivande temperatur, att föredra.
HåkanP skrev: Men mina funderingen går också till de tidigare diskussionerna om spridning av ev. sjukdomar mellan terrarium ifall man ansluter fler terrarium till samma avrinningssystem. Det borde även gälla samma med detta kompressorsystem?
.
Vart terrarie kommer i dessa fall ha separat lufttillförsel med kyla.
FrankD skrev:
Oavsett frågan om det handlar om ett helt rum eller enstaka terrarier borde man alltså minst kunna använda den för att begränsa temperaturen uppåt, dvs att det inte blir mer än ungefär 27 grader varmt på sommaren. Ett plus vore om man skulle kunna sänka temperaturen ytterligare ett antal grader på natten, säg ner till 22-23 grader. Det borde förstås gå någorlunda långsamt. Men viktigast är faktiskt att anläggningen sätter igång igen efter strömavbrott utan att tappa inställningarna eller gå i viloläge.
Termostaten som styr anläggningen kommer ha fullständig back-up vad gäller inställningar.