Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

borra glas

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
evantica
Började med grodor år: 2008

borra glas

Inlägg av evantica »

behöver borra glas, var skaffar jag borr (billigt!) svårt eller? behver borra typ 40-50mm, i 5-6 mm glas... :roll:
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Re: borra glas

Inlägg av Pny »

Jag skrev en liten mini-artikel för senaste pilgiftaren om just håltagning i glas... Gå med i föreningen så får du tidningen på posten... ;)
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
evantica
Började med grodor år: 2008

Inlägg av evantica »

på G
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

evantica skrev:behöver borra glas, var skaffar jag borr (billigt!) svårt eller? behver borra typ 40-50mm, i 5-6 mm glas... :roll:
Medan du väntar på Pilgiftaren kanske jag kan fylla på lite här.
Så stora hål skulle jag inte våga borra på fri hand. Egentligen skulle jag vilja avråda dig från detta om du inte är flängd med tekniken. Är terrariet redan limmat? Risken är stor att du spräcker glaset. Ska du borra glasskivor som är "lösa"? DÅ är det inte samma problem (du kanske spräcker två skivor av tre, men det gör ju inte så mycket.

Tekniken (om du inte går till en glamästare förståss) är:
1. Att skaffa en glasborr, Clas Olson har billiga glasborrar, men jag vet inte om dom går upp över 12 mm.
2. Använd ett borrstativ. Med lite händighet kan man hänga ett sådant, med tvingar, UNDER en bordsskiva, och borra neråt i ett terrarium som står på golvet. Långsamt, och med vattenkylning!
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Inlägg av Pny »

Min erfarenhet är helt motsatt LarsÖ's, men då har jag använt en hel annan teknik med diamanthålsåg istället för borr. Inget glas har spruckit för mig. Jag har också hört många andra saltvattensakvarister som använt sig av denna metod med framgång. Kylning med vatten är a och o, sedan spelar det inte så stor roll om terrariet redan sitter ihop eller ej.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"