Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Tropikariet i Helsingborg

Tips om vad som är på gång
MickeK
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2004
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 6 gånger
Kontakt:

Tropikariet i Helsingborg

Inlägg av MickeK »

För ett tag sedan fick vi en förfrågan från Tropikariet angående sponsoravtal med dom.
Tropikariet har ett jätteterrarium som mäter ca 350 cm bred, 120 cm djup och 150 cm högt och behöver fyllas med div pilgiftsgrodor.
Mot detta får vi en gruppvisning/år samt en möjlighet att visa upp våran förening med div material som kommer att finnas på plats. Vi i styrelsen tyckte att det var en rolig ide och vill gärna köra på den.

Bild
Bild
Bild
Bild

Dessa bilder gör inte terrariet rättvisa.

Så nu hoppas vi att resten av medlemmarna också tycker att det är en bra ide. Och kan komma med donationer.
Nu kan vi ju inte bara ta emot varje singeldjur som finns utan vi måste hålla oss till några arter som inte kan bilda hybrider.
Arter som vi gärna tar emot är P. terribilis, D. tinc. azureus och H. azureiventris. Och eftersom terrariet är så stort så tror vi att man kan ha två olika sorter Ranitomeya, och amazonica FG ligger bra till...kanske även benedicta eller variabillis Southern.

Kom gärna med förslag på era bidrag så ska vi i styrelsen styra upp vilka arter vi kan köra med.
Mats Berg på Tropikariet kommer till våran groddag och hoppas få med sig några grodor.
Användarvisningsbild
PatrikNo
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 94 gånger
Har fått tack: 34 gånger
Kontakt:

Re: Tropikariet i Helsingborg

Inlägg av PatrikNo »

Jag kan bidra med 5 st variabillis southern.
/Patrik
Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 45 gånger
Har fått tack: 78 gånger

Inlägg av MarcusL »

Det terrariet är jättefint men har tropikariet informerats om att det är olämpligt att blanda lokaliteter och närbesläktade arter? Senast jag va där hade dom 3 olika tinctorius i den burken.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Japp. Ett syfte med samarbetet är att åtgärda det.
MickeK
Styrelse
Styrelse
Kontakt:

Inlägg av MickeK »

PatrikNo skrev:Jag kan bidra med 5 st variabillis southern.
Jättebra Patrik!!
MarcusL skrev:Det terrariet är jättefint men har tropikariet informerats om att det är olämpligt att blanda lokaliteter och närbesläktade arter? Senast jag va där hade dom 3 olika tinctorius i den burken.
Japp det är som Frank säger en del som ska åtgärdas, men det kommer ju ta ett tag eftersom dom måste ju kunna visa upp djur i terrariet.
Ju fortare vi får ihop de arter som vi vill ha där desto fortare försvinner de olämpliga blandningarna. Ett tag kommer det vara som det är nu eftersom dom måste kunna visa upp djur där.

I våra stadgar står det att vi ska motverka hybrider så vi har det som ett krav att vi får bestämma vilka arter som ska finnas där. Det enda Tropikariet vill är att vi utgår från P. terribilis pga dess status i djurvärlden. Personalen där är väldigt öppna för våra förslag och det har inte funnits en enda punkt som det har varit något motstånd till våra förslag. Jag tror verkligen att detta terrarium kan bli en otroligt fin representant för våran hobby.
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

Nåt vi måste tänka på är att om vi tex planterar in groda ut någon Ranitomeya gruppering, så har vi låst oss vid den grodan (pga risken för hybridisering). Vi lär ju inte få ut dom ur den "burken". När det variabilis/amazonica tycker jag att southern vore ett utmärkt alternativ. Men finns det fler odlare som kan tänka sig bidra? Det kommer att behövas fler grodor av den sorten vi väljer, och helst odlare som kan tänka sig att bidra kommande år också. Den vi väljer utesluter alla andra amazonica/variabilis.
Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 7 gånger

Inlägg av Filip jakobsson »

Något att tänka på att oavsett vilken groda vi väljer så är det bra om den sticker ut i färg..

Vi grodnördar kan ju stå o kika efter en grön varabilis i en grön bromelia men vanliga besökare kanske ägnar 5 min på att försöka leta upp en groda.
Därför tror jag mer på en utstickande färg typ röd som lyser och fångar besökarens intresse, när det gäller tumnagel varianter. Liten röd= syns!

Sedan är det väl azureus som gäller, eftersom det är nog den groda " vanligt folk" får upp ögonen för vanligtvis och så då terribilis...

Tack för mig.
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 45 gånger
Har fått tack: 78 gånger

Re: Sv: Tropikariet i Helsingborg

Inlägg av MarcusL »

MickeK skrev:
PatrikNo skrev:Jag kan bidra med 5 st variabillis southern.
Jättebra Patrik!!
MarcusL skrev:Det terrariet är jättefint men har tropikariet informerats om att det är olämpligt att blanda lokaliteter och närbesläktade arter? Senast jag va där hade dom 3 olika tinctorius i den burken.
Japp det är som Frank säger en del som ska åtgärdas, men det kommer ju ta ett tag eftersom dom måste ju kunna visa upp djur i terrariet.
Ju fortare vi får ihop de arter som vi vill ha där desto fortare försvinner de olämpliga blandningarna. Ett tag kommer det vara som det är nu eftersom dom måste kunna visa upp djur där.

I våra stadgar står det att vi ska motverka hybrider så vi har det som ett krav att vi får bestämma vilka arter som ska finnas där. Det enda Tropikariet vill är att vi utgår från P. terribilis pga dess status i djurvärlden. Personalen där är väldigt öppna för våra förslag och det har inte funnits en enda punkt som det har varit något motstånd till våra förslag. Jag tror verkligen att detta terrarium kan bli en otroligt fin representant för våran hobby.
Låter jättebra. Har en ensam chazuta som jag kan skänka om det skulle vara intressant.
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 326 gånger
Har fått tack: 193 gånger
Kontakt:

Inlägg av Jolo »

BengtO skrev: När det variabilis/amazonica tycker jag att southern vore ett utmärkt alternativ. Men finns det fler odlare som kan tänka sig bidra?
Jag känner mig lite träffad. :D Nu när Patrik så generöst bidragit med Southern vill jag inte vara sämre. Jag vill självklart också bidra med matchande erbjudande men har mer eller mindre lovat bort de som kliver upp nu. Men jag bidrar gärna med 10-15 yngel som jag troligen kommer att få den närmaste tiden. Om det kan vara av intresse för tropikhuset att driva upp dem själva för senare utplantering.

Filip. Jag tror Southern kommer vara en utmärkt tumnagel art där och kommer synas väl trots att den är grön. Den är nämligen väldigt oblyg för att vara tumnagel.

En tanke för att öka på givmildheten bland medlemmarna kan vara att utöver den altruistiska tanken att bidraga utan att man själv kanske har möjlighet att följa med på ordnad guidning kan vara att givare med familj kan erbjudas gratis inträde vid valfritt tillfälle.
/ Johan
MickeK
Styrelse
Styrelse
Kontakt:

Inlägg av MickeK »

Filip jakobsson skrev:Något att tänka på att oavsett vilken groda vi väljer så är det bra om den sticker ut i färg..

Vi grodnördar kan ju stå o kika efter en grön varabilis i en grön bromelia men vanliga besökare kanske ägnar 5 min på att försöka leta upp en groda.
Därför tror jag mer på en utstickande färg typ röd som lyser och fångar besökarens intresse, när det gäller tumnagel varianter. Liten röd= syns!

Sedan är det väl azureus som gäller, eftersom det är nog den groda " vanligt folk" får upp ögonen för vanligtvis och så då terribilis...

Tack för mig.
Mats berättade att dom har två typer av besökare, dom som du nämnde som nästan stannar upp och kollar in i terrariet och sedan dom som står kvar i uppåt en timme och verkligen letar efter som många grodor som möjligt.
Och då är det i min mening väldigt bra att vi även får in några skatter som man får jobba för. Då har vi en typ av belöning för dom som ger terrariet den tid som den förtjänar.
Självklart ska vi ha dom som lyser upp burken också.
MarcusL skrev:Har en ensam chazuta som jag kan skänka om det skulle vara intressant.
Vi har tyvärr valt bort imitator pga dess aggressiva/dominanta natur.
Jolo skrev:Jag känner mig lite träffad. :D
:o Ääuummmm :oops: Det finns ingen baktanke i detta. ;)
Jolo skrev:Nu när Patrik så generöst bidragit med Southern vill jag inte vara sämre. Jag vill självklart också bidra med matchande erbjudande men har mer eller mindre lovat bort de som kliver upp nu. Men jag bidrar gärna med 10-15 yngel som jag troligen kommer att få den närmaste tiden. Om det kan vara av intresse för tropikhuset att driva upp dem själva för senare utplantering.
Om vi ska vara seriösa så är det ett jättebra bidrag. Om inte dom vill dra upp dom så kan jag göra det, jag brukar vara i den trakten lite då och då eftersom min son bor ett stenkast (om man nu kan kasta en sten 1,5 km) från Tropikariet.
Skriv svar

Återgå till "Mässor och aktiviteter"