Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Vaxmott
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
Vaxmott
Är det någon som har vaxmott (Galleria melonella) tillgängliga för odling? Jag har funderat på att testa dessa och planerade att beställa dem från grodorochfoder.se men såg nu att de är borta från prislistan för foder.
Tony
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
-
gufimuse
- Började med grodor år: 2008
Re: Vaxmott
Jag kanske har. Ska se över mitt bestånd. Fick problem med odlingen och sen dess har jag inte varit så engagerad i den. Men jag ska se över det.
/Jonny
/Jonny
1.1.10 Phelsuma klemmeri. Kontakta mig via PM om du vill boka ungar!
0.0.5 Dendrobates auratus
112 Liter Sydamerika med diverse tetror, malar och dvärgciklider
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Tack, det var snällt av dig. Jag har inte så mycket att erbjuda i gengäld förutom vinglösa husflugor och hoppstjärtar men jag betalar naturligtvis om du kan skrapa ihop så det räcker till en startkultur.
Tony
-
gufimuse
Ärligt talat, betalar du frakten fixar jag resten. Jag odlar dom ju inte särskilt aktivt och ser väl inget värde i dom heller. Jag ska se efter imorgon hur många larver och mott jag har. Har du tur har de lagt ägg och då kan du nog få ett helt gäng larver inom några veckor. Hur bråttom har du?
/Jonny
/Jonny
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
En kommentar: Fjärilslarver som kryper är väldigt lockande för grodorna. Pilgiftsgrodor äter normalt inte så stora byten, men vaxmottslarver som man släpper ner framför nosen på en döende groda brukar få den att leva upp. Det händer att man får ta över misskötta grodor från någon som tröttnat, och då är vaxmott toppen för att snabb-göda upp en mager groda.gufimuse skrev:Jag odlar dom ju inte särskilt aktivt och ser väl inget värde i dom heller.
/Jonny
Men man ska nog inte ha det som stapelföda.
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
...för de är väl ganska feta eller hur?LarsÖ skrev:
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
-
gufimuse
Precis! Tanken när jag skaffade motten var att använda fjärilarna som variation till mina Daggeckos.LarsÖ skrev: En kommentar: Fjärilslarver som kryper är väldigt lockande för grodorna. Pilgiftsgrodor äter normalt inte så stora byten, men vaxmottslarver som man släpper ner framför nosen på en döende groda brukar få den att leva upp. Det händer att man får ta över misskötta grodor från någon som tröttnat, och då är vaxmott toppen för att snabb-göda upp en mager groda.
När jag sedan hittade den saknade grodan var den rejält undernärd och jag matade den då¨med de minsta vaxmottslarverna jag hade. Det fungerade som du säger mycket bra.
Senare fick jag väldiga problem med kondens i min odling. Kan inte begripa var den kom ifrån överhuvudtaget. Splittade odlingen till mindre burkar med nytt substrat i. Sen dess har det inte varit någon riktig fart. Men jag borde väl göra ett nytt försök kanske.
Hursomhelst ska jag försöka få ihop en startkultur till Tony.
Och ja Tummen, larverna är väldigt feta och vad jag har läst så ska de vuxna fjärilarna vara väldigt söta.
/Jonny
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Såvitt jag förstått det så alstrar larverna en del värme, det var sannolikt det som orsakade kondensen.gufimuse skrev: Senare fick jag väldiga problem med kondens i min odling. Kan inte begripa var den kom ifrån överhuvudtaget. Splittade odlingen till mindre burkar med nytt substrat i. Sen dess har det inte varit någon riktig fart. Men jag borde väl göra ett nytt försök kanske.
Tony
-
gufimuse
Ja så kan det mycket väl vara, dom svettas väl också antagligen
haha!
Kollade över odlingarna lite nyss, jag har nog lite mer än jag trodde. Inte mycket men det kan bli med lite tålamod. Har några vuxna mott, om du väntar och låter dom lägga ägg så har du snart fullt av larver.
Du kan skicka mig ett PM med din adress så skickar jag dom på måndag. Har alldeles för mycket att göra just nu.
/Jonny
Kollade över odlingarna lite nyss, jag har nog lite mer än jag trodde. Inte mycket men det kan bli med lite tålamod. Har några vuxna mott, om du väntar och låter dom lägga ägg så har du snart fullt av larver.
Du kan skicka mig ett PM med din adress så skickar jag dom på måndag. Har alldeles för mycket att göra just nu.
/Jonny
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Idag hittade jag de första vuxna individerna i 2:a generationen av de vaxmott jag fick av gufimuse. Tack än en gång, Jonny! Vaxmotten har visat sig vara mycket smidiga foderdjur till min orkidébönsyrsa. Han var mycket skeptisk till att börja med, det krävdes en god stunds försök till handmatning för att få honom att äta första larven. Nu har han lärt sig att de är ganska goda ändå så nu äter han dem så fort jag visar honom en (det krävs visserligen lite "förberedelser", som alltid när man handmatar bönsyrsor med sånt de inte instinktivt känner igen som byte, men det går ändå snabbt och smidigt).
Till en början var jag bekymrad då jag inte trodde att jag skulle få några ägg av de vuxna individer jag fick av Jonny (alla larver var döda eller förpuppade när paketet kom fram). Efter nästan två veckor hittade jag till sist en torr klunga ägg. Jag lade dem på en vaxkaka, höll det hela lite fuktigt och hoppades på det bästa. Efter en dryg vecka eller två (minns inte riktigt) såg jag några larver. Några dagar senare var det ganska många av dem. Ytterligare några dagar sen hade jag en stor låda full med larver och silkestrådar.
Fodermassan jag gett dem har funkat bra, de äter den och växer fint. Receptet hittade jag på vaxmott.webb.se;
1. 1,5 dl vatten
2. 200 g glycerol (=glycerin)
3. 140 g vällingpulver
4. 50 g farinsocker
5. 100 g majs mjöl
6. 100 g vetekli
7. 100 g vete mjöl
8. 60 g torrjäst
Jag förvarar det i frysen. En kaka tinar på en halvtimme-timme så det är lätt att hantera utan alltför mycket framförhållning.
För er som funderat på vaxmott så kan jag säga att de är väldigt lätta att odla. De luktar inte mycket och de är inte särskilt bra på att rymma (de vuxna individerna är väldigt passiva, jag kan lätt ta dem med händerna). Jag har mina larver i en lite större burk (en större "lunchlådeburk" från ICA med hårt plastlock) med ett ventilationsgaller på c:a 10x10 cm i locket. Detta har funkat mycket bra, inga problem med fukt eller överdriven värme (larverna alstrar dock en hel del av den varan).
Till en början var jag bekymrad då jag inte trodde att jag skulle få några ägg av de vuxna individer jag fick av Jonny (alla larver var döda eller förpuppade när paketet kom fram). Efter nästan två veckor hittade jag till sist en torr klunga ägg. Jag lade dem på en vaxkaka, höll det hela lite fuktigt och hoppades på det bästa. Efter en dryg vecka eller två (minns inte riktigt) såg jag några larver. Några dagar senare var det ganska många av dem. Ytterligare några dagar sen hade jag en stor låda full med larver och silkestrådar.
Fodermassan jag gett dem har funkat bra, de äter den och växer fint. Receptet hittade jag på vaxmott.webb.se;
1. 1,5 dl vatten
2. 200 g glycerol (=glycerin)
3. 140 g vällingpulver
4. 50 g farinsocker
5. 100 g majs mjöl
6. 100 g vetekli
7. 100 g vete mjöl
8. 60 g torrjäst
Jag förvarar det i frysen. En kaka tinar på en halvtimme-timme så det är lätt att hantera utan alltför mycket framförhållning.
För er som funderat på vaxmott så kan jag säga att de är väldigt lätta att odla. De luktar inte mycket och de är inte särskilt bra på att rymma (de vuxna individerna är väldigt passiva, jag kan lätt ta dem med händerna). Jag har mina larver i en lite större burk (en större "lunchlådeburk" från ICA med hårt plastlock) med ett ventilationsgaller på c:a 10x10 cm i locket. Detta har funkat mycket bra, inga problem med fukt eller överdriven värme (larverna alstrar dock en hel del av den varan).
Tony