Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Ett par frågor från en nybörjare

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
MarkusB
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2021
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Ett par frågor från en nybörjare

Inlägg av MarkusB »

Hejsan!

Jag är ny på pilgift men har tidigare haft diverse ormar bla. trädpyton där jag körde ett regnsystem för att få upp fuktigheten. Nu har jag snöat in på pilgift och tänkte köra igång ett exo terra 60x45x60.

Nu tänkte jag också köra ett regnsystem men kommer antagligen vattna på mycket mer än hos ormarna. Hur gör jag för att kontrollera vattennivån i burken? Kan man trimma in en lagom bevattning så att nivån nästan är konstant eller måste man ha nån avtappning eller manuell avtömning emellanåt?

Jag har tittat en del på epiweb och det verkar ju spännande. Kan man köra epiweb utan deras egna bevattningssystem eller måste det rinna vatten genom epiwebben hela tiden?

Det är väl det jag undrar mest just nu. Läser på så mycket jag kan!
/Markus
Användarvisningsbild
Von Seth
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2003

Re: Ett par frågor från en nybörjare

Inlägg av Von Seth »

Jag kan svara på Epi delen

Du behöver inte deras system, men det underlättar, men du får ta dig in på att spruta 3-4 gånger om dagen utan vattning system

Har du nu ett regn system så räcker det
Är Varnad Nybörjare
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Inlägg av PittoresktMangel »

För att förhindra att vattennivån i burken blir för hög så kan du ha en dubbelbotten i terrariumet. Sen har du antingen ett borrat hål, som sedan har en slang fastsatt, så när vattnet når hålet så rinner det ner genom slangen till valfri behållare. Eller så kan du ha ett "dräneringshål" i bottenmaterialet, tillexempel en avskuren läskflaska. Där går det sedan att köra ner en slang och slanga ur vattnet när det stigit för högt.

Mvh, Ludde.
Grodor och huggormar
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Inlägg av tony »

Om du har en del med öppet vatten så går det att få avdunstningen att matcha tillförseln. I min Exoterra-burk hade jag tidigare en vattendel (ingen egentlig dubbelbotten utan istället leca-dränering) med öppet vatten som täckte c:a 1/4 av "markytan". Det räckte för att det skulle avdunsta lika mycket som jag tillförde när jag vattnade en gång om dagen med mitt regnsystem. Dock tror jag att vattenkvalitén blir lidande om man inte slangar ur lite vatten ibland.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
MarkusB
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av MarkusB »

Då kanske det är lika bra att köra dubbelbotten då och tappa av lite då och då för att hålla uppe vattenkvaliteten. Nån som har nån guide till hur man gör en bra dubbel botten? Har tittat på massa olika varianter här på forumet.
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Viridis skrev:Nån som har nån guide till hur man gör en bra dubbel botten? Har tittat på massa olika varianter här på forumet.
Jag vill ha ett terrarium som går att tömma helt på inredning. (Jag har inte behövt sanera en burk pga att jag fått in någon sjukdom - peppar,peppar - men det har i alla fall varit min idé). Så min dubbelbotten består at två snedställda glasskivor som oftast får bilda ett platt V. Detta innebär att den damm jag har är en ovanpå dubbelbottnen liggande bassäng, vars vatten därmed inte behöver blandas med det övriga, cirkulerande vattnet. Det finns ett par bilder på "gamla hemsidan" bland Gadget-grejorna.

hem.passagen.se/frogkeeping/

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Inlägg av tony »

Jag har tidigare använt modifierade plastkorgar för att få till en dubbelbotten men kör numera helt enkelt med ett rejält lager leca-kulor. Jag hade min vattendel med en cirkulationspump med ett enkelt filter igång i flera månader och när jag kollade så var mina vattenvärden helt ok (d.v.s. obefintliga halter av nitrit & nitrat, ett pH på 7,2 och ganska mjukt vatten i övrigt). Så även enkla lösningar kan fungera.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
MarkusB
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av MarkusB »

Det är väl något sådant jag tänkt mig. Att köra ett rejält lager med lecakulor. Hur skapar man en vattendel om man dränerar med lecakulor. Man måste väl skilja av så att inte lecakulorna letar sig ut i vattnet. Blir det tillräckligt med vatten i burken, för en pump till ett vattenfall, om man kör 8-10 cm lecakulor? Någon som har ett exempel på denna lösning. Alltså: Lecakulor som dränering och en vattendel.

Har letat lite mer på nätet och hittade denna guiden på blackjungle: http://www.blackjungle.com/gallery2/mai ... temId=3360

Det borde väl funka att köra ca 5 cm djupt vatten i på en 5 cm bred ränna i framkant på terrariet och en dold pump som pumpar upp vatten till ett vattenfall?

Är det farligt att ha lecakulor som i guiden? Jag har läst att det kan vara dumt med stillastående vatten där.
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Leca är ett utmärkt material. Det finns olika storlekar, själv kör jag vanligtvis med 6-8 mm. Efter ett par år brukar mellanrummen mellan kulorna vara ganska igenkloggade av fina jordpartiklar. Det är svårt att skölja bort detta om man inte har ordentlig dränering ner under leca-lagret. Då kan man suga ut (med hävert t ex) det lortiga vattnet från under"våningen".
Har man effektiv cirkulation så håller sig vattnet friskt, nitrit/nitrat ventileras bort på så vis.
I vilket fall som helst så bör man ha en möjlighet att tömma vattnet någorlunda regelbundet. Det finns dom som hävdar att det går att ha avloppet genom bottenglaset. Jag anser att det är förkastligt - dels måste man då ha hål även i hyllan, dels kan man faktiskt inte vara 100% säker på att det inte läcker.
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
tummen
Har gett tack: 5 gånger

Inlägg av tummen »

LarsÖ skrev: Det finns dom som hävdar att det går att ha avloppet genom bottenglaset. Jag anser att det är förkastligt - dels måste man då ha hål även i hyllan, dels kan man faktiskt inte vara 100% säker på att det inte läcker.
Jag har andra erfarenheter då det gäller genomföringar, jag hade flera akvarier med bottengenomföring utan att drabbas av ett enda läckage den vägen under flera år, och i akvarier är vattentrycket BETYDLIGT högre (större läckagerisk) än i ett terrarie, men någon 100%-ig garanti kan jag naturligtvis inte ge.....
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"