Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Tjocklek på glas i mitt terrarium
Tjocklek på glas i mitt terrarium
Hej,
har ett terrarium på 60x60x100cm där bottenskivan och toppskivan är 6mm tjocka men sidorna är bara 3mm tjocka. Är detta för klent för ett terrarium? Tanken är att det ska sitta epiweb på hela bakre skivan och att ha en stående hög rot (som då står på 6mm bottenskivan)..
Så, tjockleken .. normal? för tunn??
har ett terrarium på 60x60x100cm där bottenskivan och toppskivan är 6mm tjocka men sidorna är bara 3mm tjocka. Är detta för klent för ett terrarium? Tanken är att det ska sitta epiweb på hela bakre skivan och att ha en stående hög rot (som då står på 6mm bottenskivan)..
Så, tjockleken .. normal? för tunn??
http://www.deaddarlings.se - Paludariumbygge bloggen
Re: Tjocklek på glas i mitt terrarium
Fel av mig. 4mm ska det vara i stället för 3mm .. Men är det fortfarande för klent? Pallar karet med en 24cm hög akvariedel på ca 70-80liter??
http://www.deaddarlings.se - Paludariumbygge bloggen
-
Thor L
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
Glaset bör hålla, men det är ju från utsidan som jag ser den största risken för skador. Men står det skyddat eller det inte finns småbarn så bör det räcka. Jag har 4 mm glas i alla sidor om inte det inte är för stort. Mitt är 65 * 50 * 80 cm. ( l*b*h).
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

- Har fått tack: 7 gånger
Huvudsak är det viktiga att bottnen är 6 mm, sedan är det ok om resten är 4mm.
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

- Har fått tack: 4 gånger
Mina terrarium är 4mm. Alla sidor. Det fungerar fint.
Grodor och huggormar
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Det är en allmän missupfattning att terrarieglas för små djur som grodor osv behöver vara tjocka. Fyra mm glas (vanligt fönsterglas) är billigast och tål utan vidare de belastningar som kommer ifråga. Även mina största burkar (120X100X120) var gjorda av 4 mm glas. Vilket inkluderar både botten och tak. På mina pilgiftsburkar använder jag 3 mm glas i fontglaset, eftersom det är lättare (att hantera). Jag skulle använda 3 mm runt om, om inte min glasmästare föredrog att limma 4 mm glas.
/Lars
PS Se http:// hem.passagen.se/frogkeeping/ -> gadgets -> mina burkar
/Lars
PS Se http:// hem.passagen.se/frogkeeping/ -> gadgets -> mina burkar
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

Jag har 2 st terrarium med bottnar samt allt glas i dessa på 4 mm, men dem har ståt och knäckt bottnen efter 5 månader när terrariet växt till sig och grodorna är i full lek... JIPPI!!!! Jag råder därför bottnarna till 6 mm i större terrarium.
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2006
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 1 gång
- Kontakt:
Håller till viss del med LarsÖ om att grodorna inte inte behöver tjockt glas. Grodorna skulle säkert klara sig med 0,5mm glas så det är inte djurens storlek som spelar roll. Jag anser att man bör gå upp i dimension till 6 mm (eller mer) om man har ett stort terrarium och har för avsikt att limma stora tunga rötter mot rutorna eller om man tänker flytta omkring terrariet med en massa tung inredning kvar i. Tänker man ha en djup vattendel (typ paludarium) så måste man givetvis ta hänsyn till detta. Ett 100 cm brett terrarium klarar ca 35 cm höjd med vatten (med säkerhetsmarginaler) om man har 4mm glas.
Eftersom jag prioriterar det estetiska så skulle jag inte använda något annat än floatglas till ett terrarium, eftersom det är plant och fint.
Eftersom jag prioriterar det estetiska så skulle jag inte använda något annat än floatglas till ett terrarium, eftersom det är plant och fint.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Du kan knappast ha haft det terrariet på frigolitskivor, som man väl ALLTID har akvarier osv på? Det är klart; har man stora stenar som man flyttar omkring så kan man knäcka vilken botten som helst.Filip jakobsson skrev:Jag har 2 st terrarium med bottnar samt allt glas i dessa på 4 mm, men dem har ståt och knäckt bottnen efter 5 månader när terrariet växt till sig och grodorna är i full lek... JIPPI!!!! Jag råder därför bottnarna till 6 mm i större terrarium.
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

Frigolit...! Nej nej på 2 st trälistor eftersom jag har en värmematta under.
Fär hade jag inte haft det så hade ju det blivit spänningar pga värmen o det hade lik förb-nnat spruckigt.................
Nix nu ska jag limma i 6mm glas i ett sprucket och ett i förebyggande syfte.
Fär hade jag inte haft det så hade ju det blivit spänningar pga värmen o det hade lik förb-nnat spruckigt.................
Nix nu ska jag limma i 6mm glas i ett sprucket och ett i förebyggande syfte.