Jag är väldigt glad åt att mina Epipedobates anthonyi har fått yngel och de förstfödda har nu fått bakben. Jag väntar spänt på att frambenen ska komma och att de går upp på land. Bekymret är att honan bara fortsätter att lägga kull efter kull. Jag tänker att det inte är så bra för henne att klämma ur sig hur mycket rom som helst. Det måste ta på krafterna, tänker jag. Hon ser dock inte mager ut.
Finns det något knep för att få henne att sluta så hon inte dör i förtid? Tror ni det hjälper att flytta henne från hanarna?
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Finns det något sätt att få en hona att sluta lägga rom?
- jsl
- Kassör

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Re: Finns det något sätt att få en hona att sluta lägga rom?
Det är inga problem. De lägger ägg hela tiden. Så länge du ser till att de har tillräckligt med mat så är det lugnt. Ett tips är att inte ta till vara allt för många ägg och dra upp dem till grodor. Du kommer få på tok för många grodor och det kommer bli svårt att bli av med dem. Att dra upp 5-6 st i taget är vad jag brukar göra och sen väntar jag tills jag blivit av med dem innan jag tar vara på nästa kull.
Re: Finns det något sätt att få en hona att sluta lägga rom?
Tack för svar!
De flesta äggen blir aldrig yngel för jag låter dem vara kvar i terrariet. Jag har dock ett gäng yngel i en balja och hoppas att några av dem blir färdiga grodor.
De flesta äggen blir aldrig yngel för jag låter dem vara kvar i terrariet. Jag har dock ett gäng yngel i en balja och hoppas att några av dem blir färdiga grodor.