Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Ljus för Oophaga pumilio?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Re: Ljus för Oophaga pumilio?

Inlägg av LarsÖ »

osn skrev: OJ, då kanske du får lämna den ifrån dig nu Lars :o
Över min döda! Originalartikeln fyller 6 sidor (väldigt stor text), medan den svenska versionen bara tar två. Den går att skanna in, förståss...

Men tillbaka till originalfrågan. Franks uppgift att UV skulle gå ner till 1 m djup medl 10%, förvånar mig storligen. Jag ska leta fram mina Limnologianteckningar och se vad som gällde på den tiden. Vad jag vet så gör ett tunnt molntäcke att praktiskt taget inget UV når marken (detta användes som argument för att bin INTE använde UV för sin orientering).
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

LarsÖ skrev:
tummen skrev: LarsÖ, finns den där uppsatsen tillgänglig på nätet någonstans, och vad hette den? :?:
Tror inte den finns på nätet. Dock finns ett exemplar i min bokhylla. Men - håll i dig nu - det finns en obskyr tidskrift "Pilgiftaren" som är tillgänglig för det facila priset av 3 € (alternativt 30 SEK), men enbart för medlemmar av SDS. Och se: i nummer 26, som var ett nummer om azureus, så finns en översättning av Blakes & Sheriffs artikel.
Nja, vad det beträffar det där med medlemskap och tidningen så kanske vi kan ta det när både du och jag löst medlemskapet eller hur? ;) Det enda jag ville var att kunna läsa om det fanns lätt tillgängligt, vilket det tydligen inte gjorde, så vi tar det så småningom....
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem

Inlägg av LarsÖ »

tummen skrev:... så kanske vi kan ta det när både du och jag löst medlemskapet eller hur? ;)
Den var bra!
Säg ett datum!
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Användarvisningsbild
osn
Började med grodor år: 2001
Har fått tack: 3 gånger
Kontakt:

Inlägg av osn »

Då jag läste lite vetenskapliga papper ang. försvinnandet av Atelopus cruciger 1982- i Venezuela stötte jag på det här ang UV-ljus:

Enligt en del forskning så är det större risk att djuren är mottagliga för en infektion som vuxna ifall de utsatts för UV-B som yngel.

"Population crashes in Atelopus cruciger" (Manzanilla & LaMarca)

Radiation
La Marca and Reinthaler (1991) linked ultraviolet UV radiation as a potential
agent causing declines in Venezuelan Atelopus. The effects of UV-B radiation can
affect amphibian development at early stages and increase susceptibility to disease, as
has been demonstrated in field experiments outside the neotropical region (Blaustein
et al. 1998, Kiesecker et al. 2001). There is a need for studies involving high montane
environments of Latin America, were most of the amphibian declines have been
reported, and where there may be a higher risk of UV-B exposition and damage due
to the atmosphere being thinner with the altitude.

Jag har inte tillgång till de vetenskapliga papperna för de här experimenten, men om någon har det så skulle jag gärna ta del av det.

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem

Inlägg av LarsÖ »

osn skrev: ...Jag har inte tillgång till de vetenskapliga papperna för de här experimenten, men om någon har det så skulle jag gärna ta del av det.
Jag samlade allt jag fick tag i av det som skrevs om groddjurens populationskrascher för några år sedan, men det är uppdumpat så jag kan inte söka i det. Det som var lite lurigt var ju att klimatförsämringen (alltid försämringar!) skulle innebära att det blev molnigare, vilket skulle ha haft till följd att grodorna tvingades vara ute mer i öppen terräng, och därmed skulle utsättas för mer UV (och mer predatorer, osv). Spekulationer och vilda hypoteser vimlade det ju av. Det tar alltid en del år innan forskningen hamnar på fast mark.
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

osn skrev:Jag har inte tillgång till de vetenskapliga papperna för de här experimenten, men om någon har det så skulle jag gärna ta del av det.
Jag gjorde en sökning, men kan inte hitta någon artikel med den titeln. När skrevs den?
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Användarvisningsbild
lasseg
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1980
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av lasseg »

Ang. UV-ljusets penetration i vatten:
300-400nm (UV-A och UV-B) penetrerar ganska långt ner i vatten. C:a 1% når 25m djup i klart havsvatten. Extinktionen är i snitt 0.33 per m.
UV-C (100-290nm) vill vi inte utsätta några levende organismer för. Lyckligtvis tränger nästan ingen UV-C genom ozonskiktet (annars skulle vi inte kunna leva på land).
UV-B (290-320nm) är dom våglängder som bidrar till D-vitaminets färdigställande i kroppen (spjälkar en byggsten till vitaminet).

(är marinbiolog till yrket, därför detta något nördiga inlägg i frågan) :oops:

När det gäller grodors behov av UV är jag dock ingen expert, men kan man tillföra vitamin D genom att pudra fodret med ett lämpligt preparat så borde det väl i princip ersätta behovet av UV-B. I övrigt gör ju UV-ljus mest skada i levande organismer genom sin mutagena effekt (jfr hudcancer...)
Mvh/Lasse
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem

Inlägg av LarsÖ »

LasseG skrev:...I övrigt gör ju UV-ljus mest skada i levande organismer genom sin mutagena effekt (jfr hudcancer...)
Ja, och i närheten av ett UV-lysrör bildas också ozon, som är tämligen skadligt för växter. Så det är många för och emot...
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

LarsÖ skrev:
tummen skrev:... så kanske vi kan ta det när både du och jag löst medlemskapet eller hur? ;)
Den var bra!
Säg ett datum!
Eller du... :mrgreen: Glad/god första advent, om några timmar åker jag på akvarieauktion i Göteborg. ;)
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"