drewes skrev:[...]och skulle det spridas en massa korsningar och framodlade varianter i vår hobby skulle jag nog tappa intresset ganska fort.
Jag delar den känslan Frank och för mig finns två starka argument för att inte sprida hybrider:
1. En av de mer fascinerande sakerna med
Dendrobatidea är den rika artvariation som återfinns i naturen. Avverkning av skog gör att arter har försvunnit. Det kan räcka med att skapa ett kalhygge, så utrotar du en art eller underart. Tycker någon att det är ok? Jag gör det inte, och av den anledningen har vi i våra stadgar en konservationstanke (
se gärna §2). Att börja mixa ihop arter och underarter skulle göra det mycket svårt att veta vad det är vi har i våra terrarier och därmed undergräva hela tanken på att vi är med och bevarar arter, som kanske inte längre finns i naturen.
2. Vi är inte ensamma om att hålla dendrobatider utan är en del av en världsomspännande rörelse där vi genom historien har en mycket restriktiv hållning till spridning av hybridier. Detta faller tillbaka på punkt 1, att vi har ett ansvar att bevara arterna, inte minst de som är på väg att försvinna. Jag kan förstå att detta argument inte är så starkt för den som inte har så många internationella kontakter, men för oss som förening, är detta också en viktig aspekt att ha med; att vi står tillsammans med andra dendrobatister runt om i världen, för att konservera en del utdöende arter.
Jag vill avsluta med att applådera detta samtal. Det är viktigt att det som i tidigare generationer har ansetts som centrala självklara värden, ventileras och legitimeras med sakliga starka argument som en ny generation dendrobatister kan förstå och ta till sig som sina egna.