Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

lite frågor

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Perre
Började med grodor år: 2010

lite frågor

Inlägg av Perre »

tjenare är ny här på forumet och har lite allmänna frågor som jag hadde behövt raka svar på ;)

ska starta upp ett pilgifts vivarium
har fått glas burken för några dagar sedan måtten är 70x70x70
och typ alla grejjer förutom lysrören

det är så att jag ska ha ett vattenfall och en liten damm som det rinner ner i... men
jag tänkte höra med er som har lite mer erfarenhet än mig
hur funkar det med att ha pilgifts grodor i vivariumet med en liten damm.. dom är ju inte dom bässta simmarna
håller dom sig borta från dammen eller vill dom hoppa i den kanske tänkte på villket djup jag ska ha i den.. hadde tänkt mig kanske att den ska vara cirka 3cm som djupast och ungefär i en mat tallriks storlek
självklart så blire en liten håla i dammen vars bumpen kommer att ligga i den blir kanske 6cm djup och lite större än vad pumpen är så jag kan ta upp den och ränsa när det behövs tänkte i allafall sätta ett mygg nät över den så dom små liven inte tar sig vatten över huvudet och som ett litet bonus fillter till pumpen..

och sen har jag ju sett att en del använder moss mixxar på väggarna hur fässter man den för jag ska köra med xaxim på väggarna vad jag fattar så äre väll det bässta för orkideer.. gåre bra att fässta moss mixxen på det..
och sen har jag fått en ide att jag kanske sätter levande gräs matta i stället för bara bark botten bara. typ katt gräs som man odlar hemma.. vad tror ni?

och lianer vars kan jag beställa det?

mvh perre
Har du satt Yxan i båten får du Ro utav bara hällväte
Perre

Re: lite frågor

Inlägg av Perre »

hadde tänkt mig den här mossan
http://www.akvarieshopen.com/vivarium-m ... -4996.html
kommer den att växa eller?

eller den här http://www.akvarieshopen.com/frog-moss-p-5006.html
den värkar ju växa men jag ska ju som trotts allt täcka ganska mycket vet inte om det räcker så långt.

eller har ni nå anndra tipps på vad jag kan använda
Användarvisningsbild
osn
Började med grodor år: 2001
Har fått tack: 3 gånger
Kontakt:

Inlägg av osn »

Hej Perre
Det går mycket snack om att inte pilgiftsgrodor är de bästa simmarna, men jag håller inte med. Visst, de har inte simhud mellan tårna så de kanske inte är de bästa simmarna, men du hör själv, en groda som drunknar?
Om de dör och du hittar dem i vattnet har de antingen inte kunnat komma upp eller så har de fastnat. Ofta söker sig sjuka grodor till vatten där de ibland dör. Då drar man ofta slutsatsen att de drunknat, men det är kanske inte den riktiga förklaringen.

Auratus hittar man ofta hoppande på stenar kring eller i starkt strömmande floder och vattendrag. Samma med vittatus, floatator, talamance och många flera andra arter.

Gör en damm och vattenfall om du känner för det, men se till att göra någon plats där de lätt kan ta sig upp ur vattnet.
Själv har jag stömmande vatten i några terrarier med branta kanter och det är bara uppskattat av grodorna.

/Dennis

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
Perre

Inlägg av Perre »

kan ingen ge mig svar om mossan hadde som suttit fint så jag får beställa
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

Jag skulle inte använda någon av de mossorna. Och definitivt inget gräs. Tror inte grodorna skulle gilla att krypa runt i det. Tycker att det är och ser bäst ut med löv på botten. Bäst funkar bruna torra boklöv, men ek funkar oxå. Grodorna vill även ha helt torra platser och löven torkar snabbt upp mellan "regnen". Ska du ha mossa på några fuktiga ställen funkar de som används inom akvariehobbyn bra. De har fantasifulla namn som tex Christmasmoss, weepingmoss, spikeymoss. Tycker bättre om dessa än den klassiska javamossan som dock oxå växer bra på land.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"