Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

gigantiskt grodterrarie

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
ernst the frog
Började med grodor år: 2008

gigantiskt grodterrarie

Inlägg av ernst the frog »

Hej !
Drömmer om att bygga ett stort regnskogsterrarie till grodorna.
E.v hörnmodell. Måtten skulle då vara ca 120- 150 cm högt och ett djup på minst 100cm , gillar djupa terrarie. frontytan blir väl vad den blir men stort blir det :D . Skulle vilja bygga baksidan & sidorna i nåt annat än glas. kanske marin /form plyfa ? frågan är om det kan göras så att det håller mot vätan ? Ska givetvis va en liten bäck och ett vattenfall nånstans. det blir allstå en del vatten i det. antagligen nån foorm av falsk /dubbel botten. 2-k lackad formplyfa ?
En annan frågeställning blir ju om plywooden rör sig men inte glaset i fronten ??? vad händer.
En annan variant på drömterrariet är att bygga en hel vägg ca 220 hög x 300 ca lång och ett djup/bredd på ca 100 cm i mitt lilla hus som ska renoveras nån gång. Detta drömterrarie blir då "väggen" som delar sovrummet & vardagsrummet och med några jätte rötter i mitten så att det ser ut som om man glasat in en bit av ett stort träd i amazonas eller nåt. Tänkte ha vikbara garderodsdörrar på sovrumssidan,. hur coolt hade det vart ..... Då blilr det ju mer eller mindre helglast i.o.f.s....

På mitt nuvarande terrarie har jag en "toppbox" som döljer alla timrar fläktar ock annat sånt. Den har jag byggt i s.k skummad PVC . ganska okänt material men kan intyga att det är helt suveränt att bygga lätta lådor och sånt med , helt underbart att jobba med !!! Skulle gärna bygga stommen till drömterrariet i detta men tror det blir för dyrt.

jaja drömma kan man ju alltid :roll:
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Re: gigantiskt grodterrarie

Inlägg av tummen »

Låter som ett helt underbart projekt, men det KAN nog bli svårt att få plyfa helt vattentätt, samt att det kan bli problem med spänningar i en kombination av glas/plyfa. :?:

Men om du ändå vill använda plyfa av något slag så kan du ju PLASTA stommen med båtplast (och antagligen måla och lacka också) så "borde" det bli tätt.
I stommen kan du sedan montera/limma glidlister och sätta i glasdörrar. Skall du bygga ett hörnterrarium så tänk på att du ju kanske måste kunna få ut det ur huset...en bredd/djup på 70-75 cm kanske kunde räcka? Då borde det passera igenom en vanlig dörr, och du får ändå ett hyfsat djup.....

Bygger du ett som en hel vägg så får det ju naturligtvis byggas på plats, och ingå i "inredningen"..... :mrgreen:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
andré
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av andré »

En hel vägg hade varit mäktigt!
Berätta gärna mer om skummad PVC. Var man får tag i den och vad den kostar tex.
ernst the frog

Jag köpte mitt på http://www.plastmastarn.se/index.php?id=hem
det enda man behöver (om man inte köper färdigskuret)är en stålskala , lite tvingar en mattkniv, lite sandpapper och deras lim. kul & enkelt.Man blir sugen på att bygga nåt mera av bara farten liksom !

Ja det hade vart mäktigt med en hel vägg, det lutar faktiskt åt att det blir så. när jag nu sätter igång med huset nån gång..... Enda problemet är att jag inte får plats med några garderober där då, men det e ju klart mycket bättre med roliga grodor är än tråkiga kläder & sånt :D
Kommer att mura upp en stödmur i grunden under den väggen tror jag, känns säkrast så :shock:
tummen

Inlägg av tummen »

ernst the frog skrev:Jag köpte mitt på http://www.plastmastarn.se/index.php?id=hem
det enda man behöver (om man inte köper färdigskuret)är en stålskala , lite tvingar en mattkniv, lite sandpapper och deras lim. kul & enkelt.Man blir sugen på att bygga nåt mera av bara farten liksom !

Ja det hade vart mäktigt med en hel vägg, det lutar faktiskt åt att det blir så. när jag nu sätter igång med huset nån gång..... Enda problemet är att jag inte får plats med några garderober där då, men det e ju klart mycket bättre med roliga grodor är än tråkiga kläder & sånt :D
Kommer att mura upp en stödmur i grunden under den väggen tror jag, känns säkrast så :shock:
Vad behöver du kläder för? Bli naturist, bygg om hela huset till djungelterrarium och lev som Tarzan där hemma.....höftskynken tar ju inte så stor plats..... 8-)

Allvarligt talat: den dag du börjar med en terrarievägg så MÅSTE du skriva om det här plus att du tar mycket kort under tiden bygget framskrider..... ;)
Thomas

ernst the frog

Ja ! vid ett sånt projekt är det ett absolut obligatorium att ta mycket kort ! Sen blir det givetvis webcam med live grodshow också ! kanske IP kam istället ? vi får se.

Har en webcam på terrariet idag, http://83.248.94.133:8081/
ska försöka ha den igång på dagarna. Lite smal vinkel bara så grodorna syns väl inte så ofta kanske + att den sitter utanför så det är ju inte optimal grodshow än :D Bättre webcam på "g"
tummen

Inlägg av tummen »

ernst the frog skrev:Ja ! vid ett sånt projekt är det ett absolut obligatorium att ta mycket kort ! Sen blir det givetvis webcam med live grodshow också ! kanske IP kam istället ? vi får se.

Har en webcam på terrariet idag, http://83.248.94.133:8081/
ska försöka ha den igång på dagarna. Lite smal vinkel bara så grodorna syns väl inte så ofta kanske + att den sitter utanför så det är ju inte optimal grodshow än :D Bättre webcam på "g"
...med sådär mycket växter lär inte så många grodor synas längre stunder..... ;) :D
Thomas

ernst the frog

Nä ! Webcamen har alldeles för smalt synfält, den visar bara ca 1/10 del av terrariet om ens det. Försöker få tag på nåt bättre, men just webcammar är ju inte direkt vidvinkliga...
Den är riktad på "matplatsen" dom brukar vara där ibland och ta en fluga eller två :D
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 322 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Byggde själv en liten grej ...
Bild

och det har börjat växa en hel del faktiskt!
Bild

eller ja, rätt mycket ...
Bild
Bild
Bild

:?

ok då! Det är inte mitt! :evil: :lol:
Kolla här: http://www.hans-paludarium.nl/index_eng.htm

Fantastiskt - eller hur!?

Sen en annan sak. Tummen menar väl men du kan visst få vattentätt med plyfa och det där med spänningar och glas är inte heller ett större problem. Jag har själv erfarenhet då jag byggt stora terrarier där jag fogat samman hela plyfaskivor (till mina varaner) och siliconfogarna står för den flexibilitet som krävs för att avvöärja ev. spänningar. En variantt är alltså att bygga i plyfa. Själv hade jag gjort som Hans och byggt i trä. För att vara säker på att det är tätt så använder du antingen plast (fiberglas) eller plåt (tunn plåt som den man lägger runt fönster, skorstenar etc. - om du är intresserad så hör av dig så skall jag skicka länkar) Plåten är väldigt tät 8-) och det är lättarbetat.

Säger som Tummen - håll oss uppdaterade!

Mvh.
Ricard
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
ernst the frog

Vilken anläggning :o Så det är så det kommer att se ut i min källare sen då ja :shock:

Nu sitter webcamen INNE i terrariet, får se hur länge den överlever där, men det blir nog lite bättre bild iallafall, fortfarande "smalvinkel" men ändå ....
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"