Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
pilgifts drömmar.....när det nu blir....
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Re: pilgiftdrömmar.....
Tycker själv att R.reticulata och R.fantasticus är underbara, men enligt det jag lyckats läsa mig till så bör man kanske inte börja med dessa arter just när man är nybörjare
, så i så fall är min favorit E.tricolor och sedan kan man ju ha antingen P.vittatus eller någon D. auratus variant (birkhan eller brons eller el cope är mina favoriter...) men väljer jag att bara ha mitt lilla akvarium som terrarium efter ombyggnad så får jag nog skaffa mig en trippel tricolor och nöja mig med det så länge, eller D.auratus eftersom inte de har ett så högt läte.....
kanske är att föredra eftersom frun är minst sagt avvisande till grodor som idé över huvud taget.... 
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
-
tummen
Terrariet är fortfarande på drömstadiet, skulle så gärna "våga" säga som det är till frun, och sedan skaffa ett terrarie, drömmen har nu mer och mer blivit ett som har måtten 50*40*80 (b*d*h) så att man får rum med växter och annan inredning på ett bra sätt, dessutom skulle man ju där i kunna ha fler grodor, och det är ju inte en helt oangenäm tanke heller förståss.
"Problemet" är ju fortfarande hennes ovilja att jag skall få ha grodor i hemmet överhuvud taget, så det motståndet måste jag lirka med för att så småningom kunna få hennes välsignelse för detta.....

"Problemet" är ju fortfarande hennes ovilja att jag skall få ha grodor i hemmet överhuvud taget, så det motståndet måste jag lirka med för att så småningom kunna få hennes välsignelse för detta.....
Thomas
-
tummen
Igår satt jag och tittade på barnprogrammen med mina döttrar, och då hade de en tecknad film som hette "pilgiftsgrodorna", handlade om en kille som var på utställning och kollade på djur med sin pappa, efter programmet säger min äldsta dotter: kan inte vi ha såna grodor? Jag var tyvärr tvungen att säga som det var, att mamma nog inte skulle bli så glad, men det var kul att någon mer i familjen var intresserad eller hur?
Man skulle kanske be dottern ta upp det med sin mamma eller vad tycker ni?
Man skulle kanske be dottern ta upp det med sin mamma eller vad tycker ni?
Thomas
-
gufimuse
- Började med grodor år: 2008
Hejsan! Tycker det är synd att din fru står "i vägen" för ditt intresse. Varför är hon så emot grodor? Måste ju gå att hitta motargument eller i alla fall någon sorts kompromiss?
MVH
Jonny
MVH
Jonny
1.1.10 Phelsuma klemmeri. Kontakta mig via PM om du vill boka ungar!
0.0.5 Dendrobates auratus
112 Liter Sydamerika med diverse tetror, malar och dvärgciklider
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 322 gånger
- Kontakt:
Jag vet inte nåt om din fru men en sak kan jag slå vad om och det är att hon inte bör se just den kommentaren. Med det du berättar i denna tråd växer ett mönster fram av en kvinna som har koll på läget, inkl. sin make och dennes förehavanden. Att bli till allmänt diskussionsämne tror jag inte hon uppskattar, men å andra sidan - du verkar ha ett behov av att prata av dig i frågan så - här är vi ...tummen skrev:Man skulle kanske be dottern ta upp det med sin mamma eller vad tycker ni?
edit: jag syftade på din tråd om argument för att få ha froggisar ...
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
tummen
Nja, sån koll har hon nog inte, och inte intresse att ta reda på något heller, men kanske jag skulle "kalmera mig" ändå.....Hulteke skrev:Jag vet inte nåt om din fru men en sak kan jag slå vad om och det är att hon inte bör se just den kommentaren. Med det du berättar i denna tråd växer ett mönster fram av en kvinna som har koll på läget, inkl. sin make och dennes förehavanden. Att bli till allmänt diskussionsämne tror jag inte hon uppskattar, men å andra sidan - du verkar ha ett behov av att prata av dig i frågan så - här är vi ...tummen skrev:Man skulle kanske be dottern ta upp det med sin mamma eller vad tycker ni?
edit: jag syftade på din tråd om argument för att få ha froggisar ...
Thomas
-
tummen
Beror väl antagligen på att när jag hade akvarielokal så såg hon inte till mig på flera timmar per dag, och hon är väl inte heller så insatt i att p-g-grodor INTE är giftiga i fångenskap......gufimuse skrev:Hejsan! Tycker det är synd att din fru står "i vägen" för ditt intresse. Varför är hon så emot grodor? Måste ju gå att hitta motargument eller i alla fall någon sorts kompromiss?
MVH
Jonny
Thomas
-
gufimuse
- Började med grodor år: 2008
Ok, så det är giftet hon är rädd för? Det kan ju inte vara så svårt att få henne att förstå fakta, att pilgiftsgrodor inte är särskilt giftiga i fångenskap.
Vad jag däremot kan förstå är om du har andra saker som tar tid och hon inte vill att ytterligare en sak tar tid ifrån dig/er.
/Jonny
Vad jag däremot kan förstå är om du har andra saker som tar tid och hon inte vill att ytterligare en sak tar tid ifrån dig/er.
/Jonny
1.1.10 Phelsuma klemmeri. Kontakta mig via PM om du vill boka ungar!
-
tummen
Jag hoppas att alla har förstått att trots hennes motstånd mot grodor så älskar jag henne, den här tråden är väl mer för att lätta på trycket över min frustration att jag inte kan hitta på nåt sätt att komma runt hennes grodantipati, och även över min oförmåga att lösa det till min fördel....
Det är skönt att ni orkar lyssna på mitt "gnäll" och jag tackar för era tips....
Det är skönt att ni orkar lyssna på mitt "gnäll" och jag tackar för era tips....
Thomas
-
tummen
Drömmen lever fortfarande skall ni veta, men har inte vågat ta upp det till diskussion här hemma ännu, men nu slog det mig just att i ett terrarium så ser man ju in på ett annat sätt än i ett akvarium, så man skulle rentav kunna ha ett terrarium med måtten 55*40*80 (B*D*H) vilket ger ytterligare lite bottenyta i slutänden.... 
Repeterar och kompletterar mina funderingar på inredning:
För det första skulle terrariet stå inbyggt i ett skåp, med en dörr med utsågat hål för terrariets framsida. detta skåp fungerar på samma sätt idag fast med två akvarier ovanför varandra, mittenhyllan skall alltså tas bort för att få in terrariet.
Funderar på att klä väggarna i terrariet med BTN-slimlinebakgrunder, både sidorna och baksidan, samt kanske att jag av dessa också bygger upp en terass baktill i terrariet, cirka 3-5 cm bred. Ett vattenfall vill jag gärna ha, samt ett bottenavlopp+ sump under terrariet. Värmematta under terrariet, regnsysten med gardenamunstycken och pentrypump från biltema, kopplad till en timer av något slag.
Grövre rötter med hål borrade för att kunna sätta filmburkar "osynligt", samt hål för att montera dit växter (bromelior, t.ex. N.liliputana, plus mindre epifyter)+ jord/kompostmaterial. Tunnare rötter för klättring.
Botten av lecakulor och mossa, (ovanpå bottenavloppet skall en "Åleds"-filerplatta läggas så vattnet alltid kan rinna ut obehindrat.) vissa bitar av botten täcks även med ek/boklövslager, samt nergrävda småkrukor med ormbunksväxter och kanske andra växter, typ hemtrevnad, Ficus pumila, någon orkidé, Hoyor mm. Funderar på att testa en St.paulia i något skyddat hörn.... någonstans i terrariet vill jag också ha en "kompost" där hoppisar och gråsuggor kan föröka sig glatt och fritt.....
Grodorna kunde i så fall bli två olika arter, ett par eller trio av varje, t.ex
Dendrobates auratus (Brons - giant)/ (Birkhan)/(blue) + E.tricolor/anthonyi eller Epipedobates trivittatus (Red)
Eller
Ph. vittatus + Epipedobates trivittatus (Red)/E.tricolor/anthonyi
Eller
D.t.azureus+E.tricolor etc.
Vad tycker/tänker ni om det?
Vilka arter det blir i slutänden beror naturligtvis på utbudet då det blir aktuellt....
Repeterar och kompletterar mina funderingar på inredning:
För det första skulle terrariet stå inbyggt i ett skåp, med en dörr med utsågat hål för terrariets framsida. detta skåp fungerar på samma sätt idag fast med två akvarier ovanför varandra, mittenhyllan skall alltså tas bort för att få in terrariet.
Funderar på att klä väggarna i terrariet med BTN-slimlinebakgrunder, både sidorna och baksidan, samt kanske att jag av dessa också bygger upp en terass baktill i terrariet, cirka 3-5 cm bred. Ett vattenfall vill jag gärna ha, samt ett bottenavlopp+ sump under terrariet. Värmematta under terrariet, regnsysten med gardenamunstycken och pentrypump från biltema, kopplad till en timer av något slag.
Grövre rötter med hål borrade för att kunna sätta filmburkar "osynligt", samt hål för att montera dit växter (bromelior, t.ex. N.liliputana, plus mindre epifyter)+ jord/kompostmaterial. Tunnare rötter för klättring.
Botten av lecakulor och mossa, (ovanpå bottenavloppet skall en "Åleds"-filerplatta läggas så vattnet alltid kan rinna ut obehindrat.) vissa bitar av botten täcks även med ek/boklövslager, samt nergrävda småkrukor med ormbunksväxter och kanske andra växter, typ hemtrevnad, Ficus pumila, någon orkidé, Hoyor mm. Funderar på att testa en St.paulia i något skyddat hörn.... någonstans i terrariet vill jag också ha en "kompost" där hoppisar och gråsuggor kan föröka sig glatt och fritt.....
Grodorna kunde i så fall bli två olika arter, ett par eller trio av varje, t.ex
Dendrobates auratus (Brons - giant)/ (Birkhan)/(blue) + E.tricolor/anthonyi eller Epipedobates trivittatus (Red)
Eller
Ph. vittatus + Epipedobates trivittatus (Red)/E.tricolor/anthonyi
Eller
D.t.azureus+E.tricolor etc.
Vad tycker/tänker ni om det?
Vilka arter det blir i slutänden beror naturligtvis på utbudet då det blir aktuellt....
Senast redigerad av 1 tummen, redigerad totalt 27 gånger.
Thomas