Det finns massor med sätt att lösa det här med terrariekonstruktionen.
En del har falsk (dubell) lutande botten, andra kör med leca-dränering, många har bottenborrad avrinning, andra inte osv osv. De sista åren har Exo-Terras terrarier slagit igenom, inte minst bland de som är nya froggers. De gamla uvarna kör med sina beprövade koncept varför denna tråd kan tjäna som sammanfattning av vanliga stilar att konstruera terrarier med ...
Tänkte jag samlar lite bilder så får vi fylla på med hur vi själva har gjort och varför vi valde den lösning vi valde - en fin hjälp för den som är ny i gemet.
E.N.T.

Luftkanal med fläktar i hyllsystem
Mellan terrarierna sitter, infällt i mellanväggen, en datorfläkt - så genomarbetat!

... och så här ser det ut på nära håll!

Helt ok!

Ordning och reda - pengarna på fredá!

I bilden som följer ser vi vilken effekt de olika fläktarna jobbar i utefter placering. Den längst till höger måste kunna ta hand om de andras luft plus skapa vakum i det sista terrariet ... Smart!

En annan vanlig modell - som den första men utan falsk botten:
I denna har man ofta borrad botten med antingen lecakulor eller ljusraster som dränering med substratet ovanpå. Frågan är vilka glasmästare som ställer sig och gör de mjuka utformningarna i den främre ventilationsöppningen ...

Lars Österdahls modell:
Lars Österdahl är en av eldsjälarna i Svenska Dendrobatidsällskapet* och dess redaktör. Hans modell har lutande frontruta. Fördelen är att man har en ruta som förhindrar flugsmitning. Den lutar med sin egen vikt mot de snett skurna gavlarna ... Hans modell har också en rad andra egenheter som du hittar under Gadgets på SDS hemsida.
Exo-Terra:
Lånar en bild av dig Mattias som får stå som modell för ett jättefint Exo-Terra-projekt!

Själv är jag inne på falsk botten med borrad avrinning. Fläktar eller inte fläktar och ventilationens placering är för mig fortfarande en öppen fråga. Vad tror du?
* Du hittar Lars terrarium under "Nyttigheter".