Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Vilken terrariemodell ÄR du?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...

Vilken terrariekonstruktion tror du mest på?

"E.N.T."
7
21%
"Luftkanal med fläktar"
1
3%
"En annan vanlig modell"
8
24%
"Lars Österdahls modell"
5
15%
"Exo-Terra"
12
36%

Antal röster: 33

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 322 gånger
Kontakt:

Vilken terrariemodell ÄR du?

Inlägg av RicardH »

Inledning:
Det finns massor med sätt att lösa det här med terrariekonstruktionen.
En del har falsk (dubell) lutande botten, andra kör med leca-dränering, många har bottenborrad avrinning, andra inte osv osv. De sista åren har Exo-Terras terrarier slagit igenom, inte minst bland de som är nya froggers. De gamla uvarna kör med sina beprövade koncept varför denna tråd kan tjäna som sammanfattning av vanliga stilar att konstruera terrarier med ...

Tänkte jag samlar lite bilder så får vi fylla på med hur vi själva har gjort och varför vi valde den lösning vi valde - en fin hjälp för den som är ny i gemet.

E.N.T.
Bild

Luftkanal med fläktar i hyllsystem
Mellan terrarierna sitter, infällt i mellanväggen, en datorfläkt - så genomarbetat!
Bild

... och så här ser det ut på nära håll!
Bild

Helt ok!
Bild

Ordning och reda - pengarna på fredá! :ugeek:
Bild

I bilden som följer ser vi vilken effekt de olika fläktarna jobbar i utefter placering. Den längst till höger måste kunna ta hand om de andras luft plus skapa vakum i det sista terrariet ... Smart!
Bild

En annan vanlig modell - som den första men utan falsk botten:
I denna har man ofta borrad botten med antingen lecakulor eller ljusraster som dränering med substratet ovanpå. Frågan är vilka glasmästare som ställer sig och gör de mjuka utformningarna i den främre ventilationsöppningen ...
Bild

Lars Österdahls modell:
Lars Österdahl är en av eldsjälarna i Svenska Dendrobatidsällskapet* och dess redaktör. Hans modell har lutande frontruta. Fördelen är att man har en ruta som förhindrar flugsmitning. Den lutar med sin egen vikt mot de snett skurna gavlarna ... Hans modell har också en rad andra egenheter som du hittar under Gadgets på SDS hemsida.
Bild

Exo-Terra:
Lånar en bild av dig Mattias som får stå som modell för ett jättefint Exo-Terra-projekt!
Bild

Själv är jag inne på falsk botten med borrad avrinning. Fläktar eller inte fläktar och ventilationens placering är för mig fortfarande en öppen fråga. Vad tror du?

* Du hittar Lars terrarium under "Nyttigheter".
Senast redigerad av 1 RicardH, redigerad totalt 6 gånger.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Användarvisningsbild
andré
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Re: Vilken terrariemodell ÄR du?

Inlägg av andré »

Tror att jag kommer köra med falsk lutande botten och lutande front när jag börjar bygga. Det här med fläkt i nederkanten som suger ut luften verkar ju inte heller så dumt så det kanske också tas med.

Vad står E.N.T. för?
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

andré skrev:Tror att jag kommer köra med falsk lutande botten och lutande front när jag börjar bygga. Det här med fläkt i nederkanten som suger ut luften verkar ju inte heller så dumt så det kanske också tas med.

Vad står E.N.T. för?

Samma här. Lutande och falsk.

ENT är http://www.ent-terraria.eu/product_info ... cts_id/873
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Inlägg av Pny »

Eftersom flera av modellerna ovan är hemmabyggen så antar jag att du tänker bygga ditt terrarium själv. Då är du heller inte tvungen att ta en design rakt av utan kan plocka russinen ur kakan.

Om du bygger från "scratch" så tycker jag att du skall välja en lösning med lutande botten framför en med lekakulor. Om möjligt, så kan du försöka få till en lösning med möjlighet att ha en lättåtkomlig värmematta under bottenrutan. Kanske rent av en "ram-modell" där terrariet vilar på ytterkanterna och har endast en (lutande) bottenskiva med ett litet utrymme under.

Sedan kan du välja mellan hel / lutande framruta och vanlig tvådelad skjutdörr. Oavsett vilket så skulle jag dessutom ha löst liggande täckglas på toppen för att enkelt komma in i terrariet uppifrån.

Oj, nu blev jag också sugen på att bygga terrarium... :?

Skulle jag bygga ett terrarium från "scratch" idag så skulle jag utgå från ENT-modellen. Lägga till en konstruktion, stabilt nät eller glas med hål i, som håller substratet borta från vattenrännan. Borrat i botten för enkel automatisk dränering. Jag skulle göra en täckglaskonstruktion likt den akvarium brukar ha med lösa glas liggande på lister för överdelen. Då kommer man även i terrariet ovanifrån när man vill det. Eventuellt flytta ventilationen till framsida eller sidor för att få mer plats för ljusramper. Enkel lutande framruta enligt Österdal om terrariet är litet men vanlig dörr med två skjutglas om terrariet är lite större. Öppning baktill under den lutande bottenrutan för att kunna placera värmematta där. Välja lämplig bredd på terrariet anpassat efter standardlängden på T5-ramper för optimal belysning. Heltäckande ramp för belysning och trämöbel med plats för vatten till regnsystem och dunk för dräneringsvattnet. Även plats för vattenpump kopplat till dräneringen om man vill ha ett vattenfall i terrariet. *drömmer vidare offline*...
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Kontakt:

Inlägg av Pny »

Här finns också lite inspiration att hämta:
http://www.kukterrarien.de/shop/index.php?cPath=1

Köper man ett terrarium av dom får man hoppas att de inte har någon stor logga på glaset eller nåt... :?
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
gufimuse
Började med grodor år: 2008

Inlägg av gufimuse »

WOW! Nåon som har en aning om vad ett lite större terrarie skulle kosta med frakt och hela köret? Dom hade verkligen skitbra mått på grejerna.

/Jonny
1.1.10 Phelsuma klemmeri. Kontakta mig via PM om du vill boka ungar!
0.0.5 Dendrobates auratus
112 Liter Sydamerika med diverse tetror, malar och dvärgciklider
Användarvisningsbild
UrbanV
Har gett tack: 4 gånger

Inlägg av UrbanV »

Dom har varit på ExpoSyd vid flera tillfällen. De bygger oxå måttbeställda
burkar.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Mina damer och herrar - låt mig presentera HULTEKE-MODELLEN!

Inlägg av RicardH »

Ja, vill man ha KUK får man skylla sig själv Tummen ... :oops:

Så här tänker jag göra i första läget:

Jag kommer att beställa ett terrarium som har
- ventilation under frontrutan
- i taket kommer jag att ha 50mm. hål borrade (ventilation, fläktar, spottar)
- taket kommer också ha borrade hål för genomföringar till mina dysor. Man kan förvisso gå in med slang genom nät men då får man förmodligen vibrationer.
- botten kommer att vara som ENT men ryggen kommer att sluta 10mm ovanför botten så man kan lägga in en termostatstyrd värmematta om man vill.
- botten kommer, i framkant, att vara borrad precis som ENT är om man tittar noga i höger framkant.
- jag kommer inte ha en kant som du föreslår PNY. Mitt substrat ligger still. (löv, pinje och mossa)

Allt kommer att måttbeställas och ställas in i följande enkla snygga lösning - och jag vill gärna att ni kallar detta - trumvirvel! - "Hultekes modell"

Bild

och på den sätter jag ett par
Bild

och som dörr nedtill och lucka i överkant (har inte bestämt färg än)
Bild

Verkar det konstigt? Tänk dig följande men med en mindre dörr ovanför som möjliggör högre terrarium. Den dörrens uppgift är att dölja översta delen av terrariet där alla lampor och dysor sitter. I det undre skåpet skall två 25-litersdunkar, en för regnvatten (till) och en för dräneringingen. Bra va?
Bild

OK. Hulteke-modellen var det. Glöm inte det! ;)

Mvh.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Urbanw skrev:Dom har varit på ExpoSyd vid flera tillfällen. De bygger oxå måttbeställda
burkar.
Ja, men deras nät suger ju mer än deras namn! Har man anolis eller andra djur som grodor kan de ju springa ut och in hur de vill! :|
Användarvisningsbild
UrbanV
Har gett tack: 4 gånger

Inlägg av UrbanV »

Håller med om att de är långt ifrån flugtäta, men det går att åtgärda genom att komplettera med ett finmaskigt rostfritt nät. Har själv gjort
det på andra modeller för att få flugtäta burkar. Har inga aktuella prisuppgifter men som jag minns priserna så SÖG inte dom i alla fall, utan var väldigt konkurrenskraftiga. :)
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"