Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Snabbdöende flugodlingar / flugsubstrat

Frågor och diskussioner om föda och foder.
JMSvenungson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Snabbdöende flugodlingar / flugsubstrat

Inlägg av JMSvenungson »

LarsH skrev:Jag ser inga som hellst problem med att huvudfoder är hoppstjärtar.[...]
Det var goda nyheter, jag tackar så mycket för svaret Lars.

Angående dom snabbdöende flugodlingarna får jag helt enkelt experimentera lite och se vad det beror på (det är nästan garanterat kopplat till värmen i alla fall) men det känns skönt att veta att det inte är hela världen om experimenten inte bär frukt.

//JMS
Användarvisningsbild
LarsH
Har gett tack: 19 gånger
Har fått tack: 36 gånger

Re: Andel hoppstjärtar kontra flugor för tumnaglar

Inlägg av LarsH »

Jag har vetexduk ( hum, stavas det så? ) som lock till mina odlingar. Hos mig får jag längre och bättre odlingar om jag då och då ( kanske var 3:e dag ) fuktar duken med duschflaska. Hos mig torkar odlingarna ut i förtid annars.
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
Användarvisningsbild
UrbanV
Har gett tack: 4 gånger
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av UrbanV »

I mitt recept ingår bl.a havregryn och cornflakes, sedan jag gick över till fiberrikare varianter av dessa så håller substratet fukten längre och jag har inte längre problem med att de torkar ut.
JMSvenungson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av JMSvenungson »

LarsH skrev:Jag har vetexduk ( hum, stavas det så? ) som lock till mina odlingar. Hos mig får jag längre och bättre odlingar om jag då och då ( kanske var 3:e dag ) fuktar duken med duschflaska. Hos mig torkar odlingarna ut i förtid annars.
Jag kör med det också då mina andra lock (hårda lock med galler i mitten) ledde till att larverna rymde och förpuppades på utsidan burken. Varför dom drog sig utåt vet jag inte, kan det bli dåligt med syre i burkarna om dom inte står lutade tro?
Problemet med vetexdukarna är att dom inte håller särskilt länge. Att fukta dukarna är definitivt något jag skall prova, tack för tipset.
Urbanw skrev:I mitt recept ingår bl.a havregryn och cornflakes, sedan jag gick över till fiberrikare varianter av dessa så håller substratet fukten längre och jag har inte längre problem med att de torkar ut.
Det recept jag går efter har havregryn och foderjäst som huvudingredienser men jag vet inte om det är fiberrik havre eller inte. Får kolla om det finns något annat när jag åker och veckohandlar imorgon. Jag tackar för det tipset också, alltid bra att få höra olika varianter på eventuella lösningar.

//JMS
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Inlägg av jsl »

Prova gär en kultur med färsk jäst istället för foderjäst. Jag hade problem ett tag då jag körde med foderjäst och nu kör jag med vanlig jäst. Testa och se om du får nån skillnad. Jag tyckte det blev enorm skillnad.
JMSvenungson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av JMSvenungson »

jsl skrev:Prova gär en kultur med färsk jäst istället för foderjäst. Jag hade problem ett tag då jag körde med foderjäst och nu kör jag med vanlig jäst. Testa och se om du får nån skillnad. Jag tyckte det blev enorm skillnad.
Vad för jäst menar du då? Och hur mycket? Nu kör jag cirka 2dl havregryn och 1dl foderjäst per banan, jag gissar att 1dl "bak"-jäst leder till att hela lägenheten kommer lukta mäsk-fabrik. ;)

Jag använder faktiskt vanlig jäst också. Jag har torrjäst i en kryddburk och efter att massan svalnat (jag kör den i micro någon minut) strör jag på lite. Sedan låter jag hela härligheten stå och riktigt gôtta till sig innan jag tillsätter papp eller excelsior och flugor dagen efter.

//JMS
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör

Inlägg av jsl »

Vanlig bakjäst (färskjäst) som du hittar i kyldisen. Jag tar ett fjärdedels paket på 3-4 bananer. Min sambo var på en föreläsning om bananflugor i forskningen och där sa de att bananflugornas största drivkraft är jästen. Efter mina problem med foderjäst och hennes inspel från föredraget kör jag enbart med färsk jäst.
JMSvenungson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av JMSvenungson »

jsl skrev:Vanlig bakjäst (färskjäst) som du hittar i kyldisen. Jag tar ett fjärdedels paket på 3-4 bananer. Min sambo var på en föreläsning om bananflugor i forskningen och där sa de att bananflugornas största drivkraft är jästen. Efter mina problem med foderjäst och hennes inspel från föredraget kör jag enbart med färsk jäst.
Åh fan, jag upplevde en veritabel explosion av flugor när jag började använda foderjäst. Men vad är det som säger att det inte går att få än bättre?

Det får bli ett experiment med färskjäst också med andra ord, jag bockar och bugar.

//JMS
Senast redigerad av 1 JMSvenungson, redigerad totalt 22 gånger.
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör

Inlägg av jsl »

Berätta hur det går för dig med experimentet.
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

jsl skrev:Vanlig bakjäst (färskjäst) som du hittar i kyldisen. Jag tar ett fjärdedels paket på 3-4 bananer. Min sambo var på en föreläsning om bananflugor i forskningen och där sa de att bananflugornas största drivkraft är jästen. Efter mina problem med foderjäst och hennes inspel från föredraget kör jag enbart med färsk jäst.
Fluglarverna äter jästcellerna. Öljäst (heter numera foderjäst, eftersom det finns folk som inte gillar sambandet med öl) är restprodukten från öljäsning, dvs döda jästceller).

Med banan (=socker) och aktiv jäst får man jäsning. Som ger alkohol (och koldioxid). Alkoholen slickar de vuxna flugorna gärna i sig. Det är därför flygande bananflugor söker sig till vinglas t ex. Så, det ser ut som om flugornas äggproduktion gynnas av alkohol. En del recept på flugsmet innehåller också en skvätt öl, av denna anledning.

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"