LarsH skrev:Jag har vetexduk ( hum, stavas det så? ) som lock till mina odlingar. Hos mig får jag längre och bättre odlingar om jag då och då ( kanske var 3:e dag ) fuktar duken med duschflaska. Hos mig torkar odlingarna ut i förtid annars.
Jag kör med det också då mina andra lock (hårda lock med galler i mitten) ledde till att larverna rymde och förpuppades på utsidan burken. Varför dom drog sig utåt vet jag inte, kan det bli dåligt med syre i burkarna om dom inte står lutade tro?
Problemet med vetexdukarna är att dom inte håller särskilt länge. Att fukta dukarna är definitivt något jag skall prova, tack för tipset.
Urbanw skrev:I mitt recept ingår bl.a havregryn och cornflakes, sedan jag gick över till fiberrikare varianter av dessa så håller substratet fukten längre och jag har inte längre problem med att de torkar ut.
Det recept jag går efter har havregryn och foderjäst som huvudingredienser men jag vet inte om det är fiberrik havre eller inte. Får kolla om det finns något annat när jag åker och veckohandlar imorgon. Jag tackar för det tipset också, alltid bra att få höra olika varianter på eventuella lösningar.
//JMS