Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Snabbdöende flugodlingar / flugsubstrat

Frågor och diskussioner om föda och foder.
JMSvenungson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Re: Andel hoppstjärtar kontra flugor för tumnaglar

Inlägg av JMSvenungson »

jsl skrev:Berätta hur det går för dig med experimentet.
Jag skall försöka avlägga rapport men jag misstänker att min demens kan ställa till med bekymmer.
Påminn mig om några veckor. :)
LarsÖ skrev: Fluglarverna äter jästcellerna. Öljäst (heter numera foderjäst, eftersom det finns folk som inte gillar sambandet med öl) är restprodukten från öljäsning, dvs döda jästceller).

Med banan (=socker) och aktiv jäst får man jäsning. Som ger alkohol (och koldioxid). Alkoholen slickar de vuxna flugorna gärna i sig. Det är därför flygande bananflugor söker sig till vinglas t ex. Så, det ser ut som om flugornas äggproduktion gynnas av alkohol. En del recept på flugsmet innehåller också en skvätt öl, av denna anledning.

/Lars
Det är ditt recept från http://pilgift.se/forum/viewtopic.php?f=13&t=1697 som jag utgått från men jag har lagt till torrjäst av den anledning du nämner ovanför. Jag har fått för mig att foderjästen inte leder till någon jäsning och att jäsning är önskvärt. Rätta mig gärna om jag fått något om bakfoten.

//JMS
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

JMSvenungson skrev: Det är ditt recept från http://pilgift.se/forum/viewtopic.php?f=13&t=1697 som jag utgått från men jag har lagt till torrjäst av den anledning du nämner ovanför. Jag har fått för mig att foderjästen inte leder till någon jäsning och att jäsning är önskvärt. Rätta mig gärna om jag fått något om bakfoten.
//JMS
Det är rätt uppfattat. Vanligtvis menar man att de flugor man tillsätter har tillräckligt med jästsvampar på fötterna för att sätta igång jäsning. Och i mitt fall torde det vara så det går till; jag kokar ju upp flugburkarna för att dom ska vara sterila (inga kvalster; inget mögel), så det finns ingen fungerande jäsning heller innan flugorna kommer in.
Din torrjäst funkar som kickstart.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Hur fungerar (turbo)jäst för tillverkning av hemmagjord "Eldvatten"? Har sett det finns i vissa affärer. Eller blir jäsningseffekten för hög och dödar flugorna?
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Exelon skrev:Hur fungerar (turbo)jäst för tillverkning av hemmagjord "Eldvatten"? Har sett det finns i vissa affärer. Eller blir jäsningseffekten för hög och dödar flugorna?
I don't know, because jag vet inte.

Flugorna är rätt tåliga, men det skadar inte att låta burkarna halvligga, så att koldioxiden "rinner ut".
Det gör ju dessutom att ytan på gröten blir större, och större aktiv yta ger bättre produktion.

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"