Robert_P skrev:Tackar, sketchup är väldigt lätt att göra snygga grejer i. Och tack för grymt snabbt svar.
Om du tycker det är väldigt lätt med SU har du nog erfarenhet av mer professionella program. För en som börjar på noll vet jag inte hur lätt det är men snygga skisser har du hur som helst fått till!
Robert_P skrev:OT: Förresten så verkar ditt namn dyka upp så fort jag byter spår i hobbyn, först killi, där fanns Hulteke, sen saltvatten, där fanns också Hulteke och nu pilgift och där är han igen:) Men du klättrar inte va?(Mitt stora intresse)
Eller så är det så att vi har många gemensamma intressen!?

Har du några varaner?

Kul att du hittat hit och jo, det stämmer. Killies, salt, ödlor och pilgift ...
Robert_P skrev:Så du tycker jag behöver mer än 5 cm vent i framkant? Hur mycket är det i Exoterra? Är det improblem på dem?
ET är inte täta vares runt glasskivorna eller mellan dem i mitten. ET har dessutom mycket glesare nät än det jag har. Skulle jag bygga om, vilket jag kanske gör, blir det mer grovmaskigt nät än det jag har i burkarna som är väldigt tätt. (vuxen hoppstjärtstätt) Förstår om du inte vill satsa en massa front med nät så kör det mått du tycker dig ha råd med estetiskt men var generös i taket. Skall du verkligen borra hål för vent? Billigare att ha en vanlig vent-öppning... Eller finns andra fördelar som du ser det?
Robert_P skrev:I ovankant har jag tänkt ha en lång öppning 8-10 cm bred, har bara inte orkat ändra i modellen. Är det bättre att ha den endast i bakkant? Borde inte en lite glipa i framkant skapa ett flöde längs framrutan som håller den imfri. (kanske kan be någon av strömningsberäknarna på jobbet göra en analys)
Luftströmmars flöden och påverkan på imma i våra terrarier är ett väldiskuterat ämne i vår förening. Jag tror återigen att det är bra att ha ventilation, som man kan stänga till, än att ingen ha, för då är läget svårare. Då är man utelämnad åt fläktar.
Robert_P skrev:Som du skrev är skillnaden mot dina burkar endast frontventplaceringen + Den svarta sargen i ovankant.
OK. Då har en Robbanmodell sett dagens ljus ju!
Robert_P skrev:Det låter ju bra att storleken räcker till Leucomelas/Imitatorkombon. Dina Tinctorius är grymt fina annars, skulle kunna vara ett alternativ till Leucomels. Vi får se vad som finns tillgängligt.
Kör jag med fiskar blir det nog 5 cm högre innermått, eftersom det går bort endel av frontrutan till vent.
Ser fram emot att se ditt terrarium med killis! Verkligen roligt att fler och fler killioter (Alf&Anita, undertecknad, Adamanteus mfl.) blir dendrobatister och att en del dendrobatister har också blivit killioter. (BengtO!)
Ja, ENT och Dusk har samma tysta pumpar. Förmodligen inte identiskt märke osv. men de är båda diafragmapumpar som är tyst i jämförelse med brölsystemet från Lucky Reptiles och olika typer av expressomaskinslåtande system.
Robert_P skrev:Ang. Killies:
det blir nog det om jag får till designen i framkant. I såfall blir det bottendränage som du hade i dina Exoterra, samt en liten minioxydator. Och du prickade rätt stam på Annulatusen. Monrovian är helt klart snyggast.
Yeh! Du ser. Vi har helt enkelt lika smak gällande hobby osv.
Robert_P skrev:Janne Wester har haft den i sin butik från och till så jag får väl kolla med honom när/om det blir aktuellt.
Janne är en landets främsta! Hjälte!
Robert_P skrev:Får bli en kombinerad fisk/grodresa till stockholm.
Men du kommer väl upp till Jönköping? Dit har du inte så långt ...
Robert_P skrev:Förresten håller jag på drar upp några A.Striatum (ägg från Aquabid), av en snygg stam som jag just nu inte kommer ihåg namnet på, till min 5 årige son och min 3 åriga dotter skall i rättvisans namn också få ett 12 liters killikar. He he
När jag läste detta först, noterade jag inte att det var ägg du drog upp och tänkte här ställa frågan om du möjligen sålde lite, men jag förstår att det inte funkar än. Aquabid, det funkade att skicka nu?
Robert_P skrev:PS. Jobbarkompisen kom precis hem från Guyana med foto på två olika pilgiftgrodor, Leucomelas och en raritet. Hoppas kunna posta dem här inom en snar framtid.
Spännande. Släng upp dem bara! Allt grodrelaterad är roligt!