Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Planering av första vivariet

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Robert_P
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2012

Inlägg av Robert_P »

Hej tänkte starta en tråd om planeringen av mitt första vivarium.
Jag haft akvarium i runt 30 år, mest killies och saltvatten på senare år, men aldrig reptiler eller amfiber.

Senaste månaderna har jag ägnat att googla runt och läsa på så mycket som möjligt för få klart för mig vad jag skall satsa på för vivarieuppsättning och grodarter. Har insett att det kommer bli rätt många vivarium om jag skall kunna hålla alla arter jag vill ha, men först och främst skall jag ha ett, med en art, men stort nog att kombinera två på sikt.
Det viktigaste med denna tank blir att få det snyggt och så tyst, som möjligt, annars blir det nog svårt att övertyga sambon om att det behövs x antal till senare.
Planen är att bygga och starta vivariet innan sommaren. Sen får det stå på tillväxt till efter semestern och när jag lärt mig odla matdjur, så skall jag köpa grodor. Leucomelas eller någon Ranitomeya lutar det åt.
På bilden här under har jag gjort ett första utkast i sketchup.( om nu bilden kommer med i inlägget)

[img]terr_iso.png[/img]

Tanken är alltså en hybrid mellan:
"Hulteke modellen" - lutande front och dubbelbotten
Exo terra - frontvent
Illustratörens Peru Habitat - Överkanten uppdragen ~10 cm och klädd i svart silikon för att dölja ramp och bevattning.

Varför göra det lätt för sig :)

Jag kommer till tekniken senare, men först lite frågor om tanken:
-Hur stor behöver den vara för att kunna hålla ett par Leucomelas tillsammans med en liten grupp eller par R.Imitator?(jag skall börja med en art och lära mig först) på bilden är det b 50 l 50 h 60(+rampskydd)
-Anledningen till frontventilationen är att jag vill kunna se vattendel eftersom jag vill ha Fiskar (P.Annulatus) där. Ni som har haft fiskar i vivariet: är det värt besväret eller är det bättre att starta upp ett separat lite akvarium?
-Hur stor ventilationsarea behöver man nere resp uppe?

/Robert
Bilagor
terr_iso.png
Robert_P
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av Robert_P »

Lite fler bilder
Bilagor
terr_top.png
ter_side.png
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 322 gånger
Kontakt:

Re: Planering av första vivariet

Inlägg av RicardH »

Imponerande skisser Robban! Verkligen! :)

Det är bättre att ha mycket ventilation som man kan stänga igen (glasskivor etc) än att inte ha det. Jag gjorde för smala ventilationslister, i alla fall om man vill ha hyfsat imfria frontrutor. I taket har jag 5cm bred öppning och det samma under fronten.

Pseudepiplatys annulatus - någon särskild stam? Älskar Monrovian med sina blåa ögon etc ... men nu får jag passa mig så det inte blir en killistråd igen! Blir lätt det! :) Du kan absolut ha fisk i vattnet, beroende lite på vad du har för substrat etc (som avger humus och annat som rinner ner till fiskarna). Kör på! :) Jag har bara 2,5-3cm vatten vilket gör att jag har svårt, men å andra sidan krävs bara en rörstump för att höja nivån ... Men kör på! :) Värt besväret är det. Om du skall ha ett regnsystem kommer du ha automatiskt vattenbyte med prima vattenkvalitet. Du kommer ha en del flugor och annat som hamnar i vattnet i bland vilket är en väldigt naturlig ordning. (du måste givetvis mata fiskarna ändå men ja, kul och naturligt)

Storleken räcker för den kombon du beskriver. Om du har 60cm + den dm eller vad du nu har till belysning etc. blir det bra. Börja med leucarna. De kommer du generellt sett, se mer än imitator.

Kul tråd!

Mvh
Hulteke

ps. det som skiljer din burk från mina är att du planerar borrade ventilationshål i toppen och en "stående" ventilationslist under frontrutan á lá ET, istället för min holländskt liggande? ds.

Bild
Pseudepiplatys annulatus Monrovia
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Robert_P
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av Robert_P »

Tackar, sketchup är väldigt lätt att göra snygga grejer i. Och tack för grymt snabbt svar.

OT: Förresten så verkar ditt namn dyka upp så fort jag byter spår i hobbyn, först killi, där fanns Hulteke, sen saltvatten, där fanns också Hulteke och nu pilgift och där är han igen:) Men du klättrar inte va?(Mitt stora intresse)

Så du tycker jag behöver mer än 5 cm vent i framkant? Hur mycket är det i Exoterra? Är det improblem på dem?

I ovankant har jag tänkt ha en lång öppning 8-10 cm bred, har bara inte orkat ändra i modellen. Är det bättre att ha den endast i bakkant? Borde inte en lite glipa i framkant skapa ett flöde längs framrutan som håller den imfri. (kanske kan be någon av strömningsberäknarna på jobbet göra en analys)

Som du skrev är skillnaden mot dina burkar endast frontventplaceringen + Den svarta sargen i ovankant.

Det låter ju bra att storleken räcker till Leucomelas/Imitatorkombon. Dina Tinctorius är grymt fina annars, skulle kunna vara ett alternativ till Leucomels. Vi får se vad som finns tillgängligt.
Kör jag med fiskar blir det nog 5 cm högre innermått, eftersom det går bort endel av frontrutan till vent.

Vad gäller Befuktning blir det nog en duskpump. Är det samma som ENT, dvs den supertysta?
Belysning lutar åt: http://www.aquastyleonline.com/products ... e-Kit.html med 6500 K vita led.

Ang. Killies:
det blir nog det om jag får till designen i framkant. I såfall blir det bottendränage som du hade i dina Exoterra, samt en liten minioxydator. Och du prickade rätt stam på Annulatusen. Monrovian är helt klart snyggast. Janne Wester har haft den i sin butik från och till så jag får väl kolla med honom när/om det blir aktuellt. Får bli en kombinerad fisk/grodresa till stockholm.
Förresten håller jag på drar upp några A.Striatum (ägg från Aquabid), av en snygg stam som jag just nu inte kommer ihåg namnet på, till min 5 årige son och min 3 åriga dotter skall i rättvisans namn också få ett 12 liters killikar. He he

PS. Jobbarkompisen kom precis hem från Guyana med foto på två olika pilgiftgrodor, Leucomelas och en raritet. Hoppas kunna posta dem här inom en snar framtid.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 322 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Robert_P skrev:Tackar, sketchup är väldigt lätt att göra snygga grejer i. Och tack för grymt snabbt svar.
Om du tycker det är väldigt lätt med SU har du nog erfarenhet av mer professionella program. För en som börjar på noll vet jag inte hur lätt det är men snygga skisser har du hur som helst fått till! :D

Robert_P skrev:OT: Förresten så verkar ditt namn dyka upp så fort jag byter spår i hobbyn, först killi, där fanns Hulteke, sen saltvatten, där fanns också Hulteke och nu pilgift och där är han igen:) Men du klättrar inte va?(Mitt stora intresse)
Eller så är det så att vi har många gemensamma intressen!? :) Har du några varaner? :ugeek: :oops: :lol: Kul att du hittat hit och jo, det stämmer. Killies, salt, ödlor och pilgift ...

Robert_P skrev:Så du tycker jag behöver mer än 5 cm vent i framkant? Hur mycket är det i Exoterra? Är det improblem på dem?
ET är inte täta vares runt glasskivorna eller mellan dem i mitten. ET har dessutom mycket glesare nät än det jag har. Skulle jag bygga om, vilket jag kanske gör, blir det mer grovmaskigt nät än det jag har i burkarna som är väldigt tätt. (vuxen hoppstjärtstätt) Förstår om du inte vill satsa en massa front med nät så kör det mått du tycker dig ha råd med estetiskt men var generös i taket. Skall du verkligen borra hål för vent? Billigare att ha en vanlig vent-öppning... Eller finns andra fördelar som du ser det?

Robert_P skrev:I ovankant har jag tänkt ha en lång öppning 8-10 cm bred, har bara inte orkat ändra i modellen. Är det bättre att ha den endast i bakkant? Borde inte en lite glipa i framkant skapa ett flöde längs framrutan som håller den imfri. (kanske kan be någon av strömningsberäknarna på jobbet göra en analys)
Luftströmmars flöden och påverkan på imma i våra terrarier är ett väldiskuterat ämne i vår förening. Jag tror återigen att det är bra att ha ventilation, som man kan stänga till, än att ingen ha, för då är läget svårare. Då är man utelämnad åt fläktar.

Robert_P skrev:Som du skrev är skillnaden mot dina burkar endast frontventplaceringen + Den svarta sargen i ovankant.
OK. Då har en Robbanmodell sett dagens ljus ju! :)

Robert_P skrev:Det låter ju bra att storleken räcker till Leucomelas/Imitatorkombon. Dina Tinctorius är grymt fina annars, skulle kunna vara ett alternativ till Leucomels. Vi får se vad som finns tillgängligt.
Kör jag med fiskar blir det nog 5 cm högre innermått, eftersom det går bort endel av frontrutan till vent.
Ser fram emot att se ditt terrarium med killis! Verkligen roligt att fler och fler killioter (Alf&Anita, undertecknad, Adamanteus mfl.) blir dendrobatister och att en del dendrobatister har också blivit killioter. (BengtO!)

Robert_P skrev:Vad gäller Befuktning blir det nog en duskpump. Är det samma som ENT, dvs den supertysta?
Belysning lutar åt: http://www.aquastyleonline.com/products ... e-Kit.html med 6500 K vita led.
Ja, ENT och Dusk har samma tysta pumpar. Förmodligen inte identiskt märke osv. men de är båda diafragmapumpar som är tyst i jämförelse med brölsystemet från Lucky Reptiles och olika typer av expressomaskinslåtande system.

Robert_P skrev:Ang. Killies:
det blir nog det om jag får till designen i framkant. I såfall blir det bottendränage som du hade i dina Exoterra, samt en liten minioxydator. Och du prickade rätt stam på Annulatusen. Monrovian är helt klart snyggast.
Yeh! Du ser. Vi har helt enkelt lika smak gällande hobby osv.

Robert_P skrev:Janne Wester har haft den i sin butik från och till så jag får väl kolla med honom när/om det blir aktuellt.
Janne är en landets främsta! Hjälte!

Robert_P skrev:Får bli en kombinerad fisk/grodresa till stockholm.
Men du kommer väl upp till Jönköping? Dit har du inte så långt ...

Robert_P skrev:Förresten håller jag på drar upp några A.Striatum (ägg från Aquabid), av en snygg stam som jag just nu inte kommer ihåg namnet på, till min 5 årige son och min 3 åriga dotter skall i rättvisans namn också få ett 12 liters killikar. He he
När jag läste detta först, noterade jag inte att det var ägg du drog upp och tänkte här ställa frågan om du möjligen sålde lite, men jag förstår att det inte funkar än. Aquabid, det funkade att skicka nu? :o

Robert_P skrev:PS. Jobbarkompisen kom precis hem från Guyana med foto på två olika pilgiftgrodor, Leucomelas och en raritet. Hoppas kunna posta dem här inom en snar framtid.
Spännande. Släng upp dem bara! Allt grodrelaterad är roligt!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Robert_P
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av Robert_P »

Ang. Ventilation.
Kommer satsa på frontvention nere med en lång öppning på 3 cm. Sen är frågan hur jag gör med toppen. Helt klart skall jag ta i lite vad gäller storlek. Efter ha disskuterat med strömningsberäknerskan på jobbet. Så lutar det åt att jag kommer ha en liten glipa i framkant för att få en luftström längs glaset och en större öppning i bakkant för att få flöde genom burken. Det kommer inte bli hål i glaset utan en hel öppning. Idén med hålen var att jag skulle få ett mer lättmonterat täckglas.

Vi skall göra några enkla CFD simuleringar för att se hur ventstorlek och placering påverkar flödet i tanken innan jag spikar konstruktionen. Jag postar bilder på det givetvis.

Jag kommer inte skaffa grodor förrän till hösten så jag har tid att vara noggrann.:)

Blir tyvärr ingen groddag för mig, eftersom vi är i fjällen då.

Och så lite killisnack:
Mina Striatum är fortfarande små och outfärgade, så några ägg blir det nog inte på ett tag. Är nog lite kall för att beställa ägg på aquabid nu i varje fall växtlekare, annuella har jag faktiskt köpt på vinternmed gott kläckningsresultat. Aquabid är verkligen beroendeframkallande. I höstas var jag ytterst nära att ropa hem två arter av Diapteron, som är lite av en dröm. De skall ju ha kallt, men janne Wester sa att han körde med oxydator och då klarade de sommaren bra.

Och nej inga varaner, alla matinsekter har alltid stoppat mig från reptiler. Bananflugor och hoppstjärtar är ju dock rätt harmlösa.
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Robert_P skrev:Kommer satsa på frontvention nere med en lång öppning på 3 cm. Sen är frågan hur jag gör med toppen. Helt klart skall jag ta i lite vad gäller storlek. Efter ha disskuterat med strömningsberäknerskan på jobbet. Så lutar det åt att jag kommer ha en liten glipa i framkant för att få en luftström längs glaset och en större öppning i bakkant för att få flöde genom burken. Det kommer inte bli hål i glaset utan en hel öppning. Idén med hålen var att jag skulle få ett mer lättmonterat täckglas.
Antar att tanken är att det ska bli självdrag genom burken. Självdrag som drivs av den temperaturskillnad som råder i terrariet jämfört med omgivningen. En form av "skorstenseffekt".
Hoppfullt!
Med in- o ut-öppningarna täckta med finmaskigt nät (typ myggnät) blir självströmningen knappt märkbar. Någon riktad ström med kraft att ta bort imman från frontglaset får man inte.
Vill man ha skjuts på flödet måste man ha fläkt. En utsugande fläkt (upptill) sitter lämpligast i ett runt hål. Det skapar ett undertryck i burken som gör att luft sugs in genom alla andra öppningar. I teorin kan man rikta inluften utmed frontrutan, men i praktiken vill den kalla inluften vända neråt så fort som möjligt.
Stark ventilation ger låg luftfuktighet och torkar ut terrariet.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Robert_P
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av Robert_P »

Jo det är hoppfullt, känner mig också skeptisk dock, temperaturkillnaden blir ju som max 8 grader mellan ute och inne luften.( 29 grader är väl max man vill ha i burken och rumstemp är 21 grader). Den temperaturskillnaden, skall alltså skapa en tillräckligt stor lyftkraft för att få ett märkbart fläde genom vivariet. Dessutom blir effektiva arean om man använder 0.5 mm nät väldigt mycket mindre än glasöppningen.

Är det rätt att tempen i burken skall vara mellan 22 och 29 grader (där extremen uppåt skall undvikas) och luftfuktigheten bör ligga på 80 -95 %?

Om jag nu fattat det rätt beror imman på att frontglaset har lägre temperatur än daggpunkten för den fuktiga luften i vivariet.
Jag räknade lite på daggpunkten för 27 grader.(Är väl en rimlig temperatur)
Vid relativ fuktighet(rf) 95% är daggpunkten(dp) ~26 grader
Vid rf 90% är dp ~25 grader
Vid rf 80% är dp ~23 grader

Frontglaset behöver alltså ha en temp på 26 grader för att imma skall undvikas, förutsatt att vi inte har ett flöde så går utefter glaset.
Detta flöde kan vi inte få till genom självdrag pga densitetsskillnaden i och utanför burken.

Enklaste sättet att få tillräckligt hög temp på glas är ju att ha hög temp ute i rummet, men det är inte aktuellt i mitt fall.
Annars borde ett dubbelglas med luftspalt göra jobbet eller någon typ av belläggning på insidan av glaset som värms upp av belysningen.

Om man nu istället skull gå på ventilationsspåret känns som om en bra lösning skulle vara att borra två hål i bakkant toppglaset och placera två innåtblåsande fläktar där. Sen har man en liten spalt under frontglaset och en bredare spalt i framkant på toppglaset.
Flödet blir alltså då en ström som går neråt i tanken mot botten och sedan framåt uppåt + lite som går ut i nederkant. Funkar detta?
Gillar grodorna när det blåser?

Om det nu funkar vore det väl "bara" att trimma in intervallerna för bevattning resp fläktar för att hela tiden befinna sig i rätt klimatzon.

När jag ändå är igång får jag passa på att fråga om bevattningen. Hur påverkas grodorna av denna? Vill de ha korta mer frekventa regn eller några få rejäla? Och vilken temp skall vattnet ha?

Och JA jag borde sätta igång och bygga och inte tänka så mycket:)
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Jo det är hoppfullt, känner mig också skeptisk dock, temperaturkillnaden blir ju som max 8 grader mellan ute och inne luften.( 29 grader är väl max man vill ha i burken och rumstemp är 21 grader). Den temperaturskillnaden, skall alltså skapa en tillräckligt stor lyftkraft för att få ett märkbart fläde genom vivariet. Dessutom blir effektiva arean om man använder 0.5 mm nät väldigt mycket mindre än glasöppningen.
*Den effektiva arean blir mindre, men också utspridd. Många sm hål ger sämre strömning än ett stort, även om arean är densamma.

Är det rätt att tempen i burken skall vara mellan 22 och 29 grader (där extremen uppåt skall undvikas) och luftfuktigheten bör ligga på 80 -95 %?

*temp bör variera. (kallare natt...) Blir det neråt 15C så går grodorna i temporär dvala, men tar ingen skada om det inte blir väldigt långa perioder. I ett normalt terrarium (60 cm högt t ex) blir det en naturlig tempskillnad mellan botten och top. Om man inte vispar runt luften för mycket, dvs.

Om jag nu fattat det rätt beror imman på att frontglaset har lägre temperatur än daggpunkten för den fuktiga luften i vivariet.
* Så är det. Och den situationen uppstår nästan säkert på natten. Så glasen är i regel ordentligt immiga när ljuset går på på morgonen.

Jag räknade lite på daggpunkten för 27 grader.(Är väl en rimlig temperatur)
Vid relativ fuktighet(rf) 95% är daggpunkten(dp) ~26 grader
Vid rf 90% är dp ~25 grader
Vid rf 80% är dp ~23 grader

Frontglaset behöver alltså ha en temp på 26 grader för att imma skall undvikas, förutsatt att vi inte har ett flöde så går utefter glaset.
Detta flöde kan vi inte få till genom självdrag pga densitetsskillnaden i och utanför burken.

Enklaste sättet att få tillräckligt hög temp på glas är ju att ha hög temp ute i rummet, men det är inte aktuellt i mitt fall.
Annars borde ett dubbelglas med luftspalt göra jobbet eller någon typ av belläggning på insidan av glaset som värms upp av belysningen.
* .. och enklaste sättet att få bort natt-imman är faktiskt att vända frontglaset och torka det rent. Innebär ju snabbt resultat och dessutom får man bort all annan smuts på lättaste sätt, medan rutan är fuktig. Jag brukar torka av utsidan av glaset först med en trasa lätt fuktad med vätmedel. Då blir den imma som sätter sig på glaset (när jag vänt det) inte droppformig utan 'jämn' och då syns den inte.

Om man nu istället skull gå på ventilationsspåret känns som om en bra lösning skulle vara att borra två hål i bakkant toppglaset och placera två innåtblåsande fläktar där. Sen har man en liten spalt under frontglaset och en bredare spalt i framkant på toppglaset.
Flödet blir alltså då en ström som går neråt i tanken mot botten och sedan framåt uppåt + lite som går ut i nederkant. Funkar detta?
*Tja... prova!

Gillar grodorna när det blåser?
*Nix!

Om det nu funkar vore det väl "bara" att trimma in intervallerna för bevattning resp fläktar för att hela tiden befinna sig i rätt klimatzon.

När jag ändå är igång får jag passa på att fråga om bevattningen. Hur påverkas grodorna av denna? Vill de ha korta mer frekventa regn eller några få rejäla? Och vilken temp skall vattnet ha?
* I Costa Rica regnade det i timmar, med korta solperioder emellan. På nätterna regnade det konstant. Jag mätte inte temp på regnet, men tror det låg neråt 20C. Grodorna piggnar till ordentligt av regnet,

Och JA jag borde sätta igång och bygga och inte tänka så mycket
* Det bästa är att göra studiebesök hos några som hållit på ett tag.

Hälsningar,

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

Det är mycket svårt att i förväg räkna ut hur ventilation/kondens på framrutan kommer att funka. Behöver du värma terrariet underifrån ökar kondensen rejält. Mycket små temperaturförändringar kan påverka. Planteringen påverkar också. Tät plantering och växter nära framrutan = kondens.
Har en hylla med 15 terrarier (5x3). Enbart ventnät i taken. Fläktar som blåser in luft genom näten. Får problem med kondens i 4 terrarier, de mellersta i de två översta våningarna. Förmodligen pg.a att de värms något av belysningen underifrån och av terrarierna från sidorna.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"