På Ullig kardborre och Åkertistell brukar det finnas mängder med små svarta löss.
Johan
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Gratismat
- Jolo
- Ordförande

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 327 gånger
- Har fått tack: 195 gånger
- Kontakt:
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Re: Gratismat
Befinner mig någon mil norr om visby vid klinten och var ute en tur i förmiddags.
Fick syn på sly, på vad jag tror är oxel, där grenarna var täckta med... små ulltussar.
Det var massor utav dessa, tätt tillsammans som rörde sig försiktigt. Massakerade de jag försökte ta med fingrarna men det verkade vara någon liten larv med mycket ull-liknade hår? Någon som vet vad det är och kan det användas som foder?
Storlek på krypen ungefär 2 till 4 mm.
/Håkan
Fick syn på sly, på vad jag tror är oxel, där grenarna var täckta med... små ulltussar.
Det var massor utav dessa, tätt tillsammans som rörde sig försiktigt. Massakerade de jag försökte ta med fingrarna men det verkade vara någon liten larv med mycket ull-liknade hår? Någon som vet vad det är och kan det användas som foder?
Storlek på krypen ungefär 2 till 4 mm.
/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 188 gånger
- Har fått tack: 646 gånger
- Kontakt:
Ullöss. Jag har aldrig testat dem eftersom jag tycker att risken är för stor. Om grodorna inte tar dem (antingen pga att de rör sig för långsamt eller pga att de smakar illa) har du både pest och kolera i terrariet. Men ifall någon har varit modigare än jag skulle jag gärna vilja veta med vilket resultat. Jag har dem nämligen själv i trädgården och skulle bli mycket glad om de skulle hamna i en grodas mage. 
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
På flädern kommer det ofta svarta bladlöss så här års....
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Gick och kontrollerade ulltusarna igen, det stämmer Frank, majoriteten är stillasittandes löss som lever tillsammans med färre antal larver. Lössen lite korthåriga ulliga och larverna glesare men längre hår.drewes skrev:Ullöss. Jag har aldrig testat dem eftersom jag tycker att risken är för stor. Om grodorna inte tar dem (antingen pga att de rör sig för långsamt eller pga att de smakar illa) har du både pest och kolera i terrariet. Men ifall någon har varit modigare än jag skulle jag gärna vilja veta med vilket resultat. Jag har dem nämligen själv i trädgården och skulle bli mycket glad om de skulle hamna i en grodas mage.
Med tanke på mängden hår tror jag att endast större grodor kan tänka sig dem som mat.
/Håkan
"Time flies like an arrow