Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Gratismat

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 327 gånger
Har fått tack: 194 gånger
Kontakt:

Re: Gratismat

Inlägg av Jolo »

På Ullig kardborre och Åkertistell brukar det finnas mängder med små svarta löss.

Johan
/ Johan
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av HåkanP »

Befinner mig någon mil norr om visby vid klinten och var ute en tur i förmiddags.
Fick syn på sly, på vad jag tror är oxel, där grenarna var täckta med... små ulltussar.
Det var massor utav dessa, tätt tillsammans som rörde sig försiktigt. Massakerade de jag försökte ta med fingrarna men det verkade vara någon liten larv med mycket ull-liknade hår? Någon som vet vad det är och kan det användas som foder?
Storlek på krypen ungefär 2 till 4 mm.

/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 646 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Ullöss. Jag har aldrig testat dem eftersom jag tycker att risken är för stor. Om grodorna inte tar dem (antingen pga att de rör sig för långsamt eller pga att de smakar illa) har du både pest och kolera i terrariet. Men ifall någon har varit modigare än jag skulle jag gärna vilja veta med vilket resultat. Jag har dem nämligen själv i trädgården och skulle bli mycket glad om de skulle hamna i en grodas mage. :evil:
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

På flädern kommer det ofta svarta bladlöss så här års....
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av HåkanP »

drewes skrev:Ullöss. Jag har aldrig testat dem eftersom jag tycker att risken är för stor. Om grodorna inte tar dem (antingen pga att de rör sig för långsamt eller pga att de smakar illa) har du både pest och kolera i terrariet. Men ifall någon har varit modigare än jag skulle jag gärna vilja veta med vilket resultat. Jag har dem nämligen själv i trädgården och skulle bli mycket glad om de skulle hamna i en grodas mage. :evil:
Gick och kontrollerade ulltusarna igen, det stämmer Frank, majoriteten är stillasittandes löss som lever tillsammans med färre antal larver. Lössen lite korthåriga ulliga och larverna glesare men längre hår.
Med tanke på mängden hår tror jag att endast större grodor kan tänka sig dem som mat.

/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"