Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

SDS har varit i Helsingfors!

Tips om vad som är på gång
Användarvisningsbild
LarsH
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 19 gånger
Har fått tack: 36 gånger

SDS har varit i Helsingfors!

Inlägg av LarsH »

Då är det dax, dax för en tripp till Helsingfors för att marknadsföra godor, Regnskogens Juveler!

Lämnar Rosersberg fredag em kl 15.00 Normal restid till Vikingline ska vara 35min, och jag måste checka in senast kl 16, Gott om tid!
Kommer till Järvakrog 15.20, där startar kön.
Har kommit till Karolinska sjukhustet 15.58, där det fortfarande är kö.
Slutligen är jag vid VikingLines check in kl 16.20 ( Jo, jag ska få komma med )
Kör Line 1 säger damen i kuren. Jag kör Line 1, men inte utan att kunna passera en truck, där föraren pillar med lite slangar eller något.
Tutar förskynt. Ingen reaktion.
Går ur, ber snällt att mannen ska flytta på trucken, då jag vill komma med båten. Inget svar, trotsig blick, men han flyttar på trucken.
NU gasas det på Line 1, men vad händer, jo, ner från skyn faller trossen som ska förbinda båten med land. 50km/h på den, och mina framhjul hade setat som boogie mot bakhjulen, så...... Tvärnit!!
Trossen flyttas, flyttmannen frågar: Blev du rädd ( asgarvandes )? Ja och nej..
NåVäl, 16.28 får jag till slut stål under däck, jag är med båten till Helsingfors!
Sitter en stund i bilen. Kollar lite papper och ser till att pulsen/adrenalinet är på en nivå att jag kan gå och ta mig från bilen till hytten.
Skön kväll. Kan först storsmutta på en öl, därefter njuta av ett finlandsvenskt julbord.

Lördag fm. Late time att åka av båten, eftersom mässan redan öppnat för allmänheten.
Som sist på, ska jag också åka sist av. Dött batteri!! F*n!!! Viking har resurser, hjälper mig igång. Troligt är att jag glömde innerbelysning på kvällen före. NåVäl, med åter fungerande motor gasar jag mot utgången!
Kajens raksträcka nr One, slutet, vad vinkar "glatt" mot mig, jo finsk polis.
Alkotest: Inga problem med den, men.............
När man nu står still med bilen, då har tullen en chans att titta:
- Vad har du där?
- Ett terraium men bara växter och en, kanske två plastgrodor
- Vad har du där ( då pekade han på Bengt samt Vikans frigolitlådor i baksätet )
- Några Poison Frogs!
- You wait here!
.
.
.
Jag steg ur bilen, väntade, till slut kom en tullare, mer fet än välbyggd, tittade in i bilen, pekade och frågade: Vad har du där!
- Frogs!!!!
Svepande hand meddelade: Far åt helvete... och jag hade inte svår att lyda.
I lådorna fanns 42 grodor, och något direkt giltigt exporttillstånd kan jag inte påstå att jag hade..... :oops:

Kommer till mässan. Mycket trevlig hörna, om än lite att plocka upp terraier m.m. i. Efter någon timma, dax för mässans internationella inslag, dvs jag.....
En kvarts föreläsning om Pilgift som husdjur, på engelska, där Mats gick in och översatte till Finska vid behov. Trots eller tack vare en hel del tekniskt strul tyckte jag att det gick mer än hyggligt bra.

Eftermiddagen gick bra. Men, att som svensk/engelsktalande befinna sig på finsk mässmark, det var lika inspirerande som att sitta i baksätet på en ienisad bil och köra. Jag är ju van at tjöta från mässtart till slut så jag blir hes. Nu va det Mats & Patrik som fick den äran.

Lördag kväll: Grodträff hemma hos Mats. Mats ja, vilket grodrum han har. Jag är imponerad, Mycket imponerad! Största terraiet är kanske 180x200x60, och inget mindre än 60X50X50, och det var minst 15st, kanske 18 ( rätta mig inte om jag har fel nu Mats, många är dom ) Inte minst imponerande är jag, att dom inte är i ett Grodrum, nej, i ett rum man alltid passerar för att ta sig från kök till vardagsrum.
Japp, Grodträff: Kanske 10-12 Finska grodnördar dök upp. Förbokade djur fick ägare, och jag fick en del L&E såldt. Dom pratade ganska ofta svenska när jag var i samma rum.

Söndag, lätt huvudvärk, men så är man ju i finland, inte förvånad.
Ny dag på mässan. De sista 4:a obokade grodorna av totalt 12 försvann. En köpare ville ha fler, många fler men......
Inmundigade en och annan Lappinkulta, kunde bistå Mats och nu Andreas med lite info, tills det var dax att lätta med färjan till Stockholm 17.30, nu med endast mina 3 Terribilis plus 1st importgroda, samt 1500Euro i fickan ( många Euro tack varae grodförsäljning ).

Hemresa utan tjafs med polis eller tull, samt i minnet önskemål från våra finska vänner ( kanske 5 st ), om medlemsskap i SDS, bara jag kan få fram bankmässig information om möjlighet att betala. KUL!!!! :D

L&E's debit/kredit gick inte ihop, men nog kändes det att vi gjorde något gott ihop med våra finska SDS-medlemmar, och ett 40+-tal sålda grodor talar ju också ett tydligt språk, varav 6 såldes till Högholmen, Helsingfors svar på Skansen ( SDS är inbjudna till guidad visning 2014 då bl.a. till deras resaeache om Led-ljus istället för discolampor för orkidéer )

Er
El Cashier
Senast redigerad av 2 LarsH, redigerad totalt 26 gång.
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
Användarvisningsbild
Carlsson
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Re: SDS har varit i Helsingfors!

Inlägg av Carlsson »

Jadu Lasse,
det är inte alltid så lätt att passera gränser helskinnad, men det gick ju bra till slut.
Ett stort tack för din, Mats, Patrik och Andreas insats. Ett stort tack!
Låt oss nu hoppas att hobbyn tar ytterligare fäste i Finland och att SDS kan bidra till detta. Det känns spännande.

/Thomas/
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Användarvisningsbild
PatrikNo
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 94 gånger
Har fått tack: 34 gånger
Kontakt:

Inlägg av PatrikNo »

Bra jobbat Lars!
/Patrik
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 188 gånger
Har fått tack: 646 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Instämmer i kören. Mycket bra insats!
Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2004
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av mats_wikstrom »

Finland tackar och bockar :)

Det var väldigt kul att ha dig här Lars, och ditt föredrag fick fantastisk respons. Bla kommentaren "Perkele! *jävlar anamma vad bra föredrag den där Hallkvisten (sic) drog, mässan borde ha videofilmat den och ha den som reklam och undervisningsmaterial* (översatt från finska som låter Perkele! Jumalauta tuota ruotsin Hallkvistin luentoa! osv.)" stod att läsa på det finska forumet. Ja alltså mest översatte jag ju från svenska till engelska tycker jag :D skallerorm och dylikt... men inte behövde du farligt mycket komp.

vår facebook community för finska pilgift ökade med nästan det dubbla efter mässan, så stor impact hade den nog. gamla pilgiftsgösar fick upp gnistan igen och lär skall ha suttit nätterna uppe och bla pluggat mantellor.

vi funderar redan på en gemensam Uppsalaresa i vår, och planerna på nästa husdjursmässa är i full gång. Det verkar som om vi skulle vara på god väg att grunda den första Pilgiftsföreningen i Finland :) Detta tack vare SDS! Till stor del har det varit via er som vi i Finland har träffat varandra :)

Jag var supernöjd som fick både led, sprinklers och grodor hemkörda. En mängd nya grodor räknade jag att hamnade på finsk mark, tog du hem tre grodor (+ 1 finne) så är det 39 som blev i finland och lägger vi till 6 terribilis mint till högholmen så är det 45 st. det är inte kattlort! ...och törsten efter mera är stor, nu harmade sig många i norra Finland att de skippade mässan.

Tack för hyllningen gällande grodrummet, men lite tog du nog i :) storleken på burkarna stämmer ganska långt, men sådana som är igång nu är det nog bara 13. men plats för 5 till (+ plats för åtminstone en hylla till) finns nog

Som Lars meddelade så erbjöd kuratorn för Helsingfors Djurpark en guidad tur "bakom kulisserna" för både svenska och finska pilgiftare, så om intresse från SDS finns (och ev nån tidpunkt som bäst lämpar sig utan att stöta sig med en massa annat (mässor i sverige osv) så för jag diskussionerna vidare och spikar det, det är självklart att vi finska pilgiftare fixar en träff, men vill å gärna ha er svenskar med om ni bara vill komma. Högholmen info finns här http://www.korkeasaari.fi/sv/tjanster/i ... lbesokarna Därtill har helsingfors att erbjuda bla http://www.tropicario.com/ ödlor och ormar mera i utställningsformat, Sealife http://www.visitsealife.com/helsinki/sv/ som även har några pilgift (leucomelas åtminstone) och naturligtvis "hemma hos" mig och Joonas och Niina som har en mängd djur. (eller alternativt någon annan pilgiftare )

Låter det intressant så snackar vi mera :)

Ännu ett stort tack till Lars och alla ni uppfödare som bidrog till att utöka biodiversiteten i Finland :)

Mats
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Inlägg av jsl »

Kul att intresset ökar i Finland. Ojoj, Lars att du vågar åka utan papper! Tur för våra finska vänner att de inte beslagtog hela rasket :)
Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2004
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av mats_wikstrom »

Det hade vart surt!
Användarvisningsbild
RogerL
SDS-medlem
SDS-medlem
Har fått tack: 6 gånger

Inlägg av RogerL »

Fantastiskt jobbat!!
MickeB
Började med grodor år: 1990

Inlägg av MickeB »

Låter som det va en kul resa, man kanske skulle vart med ;) ,bra jobbat Lars.
Micke
Har även i grodväg.
2.2.0 Agalychnis Spurrelli

MVH Micke (Kennel Atrox)
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

Vad roligt!
Bra jobbat alla inblandade!
Det skulle ju vara väldigt kul om det bildades ett FDS (hur det nu blir på finska)!
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Skriv svar

Återgå till "Mässor och aktiviteter"