Lämnar Rosersberg fredag em kl 15.00 Normal restid till Vikingline ska vara 35min, och jag måste checka in senast kl 16, Gott om tid!
Kommer till Järvakrog 15.20, där startar kön.
Har kommit till Karolinska sjukhustet 15.58, där det fortfarande är kö.
Slutligen är jag vid VikingLines check in kl 16.20 ( Jo, jag ska få komma med )
Kör Line 1 säger damen i kuren. Jag kör Line 1, men inte utan att kunna passera en truck, där föraren pillar med lite slangar eller något.
Tutar förskynt. Ingen reaktion.
Går ur, ber snällt att mannen ska flytta på trucken, då jag vill komma med båten. Inget svar, trotsig blick, men han flyttar på trucken.
NU gasas det på Line 1, men vad händer, jo, ner från skyn faller trossen som ska förbinda båten med land. 50km/h på den, och mina framhjul hade setat som boogie mot bakhjulen, så...... Tvärnit!!
Trossen flyttas, flyttmannen frågar: Blev du rädd ( asgarvandes )? Ja och nej..
NåVäl, 16.28 får jag till slut stål under däck, jag är med båten till Helsingfors!
Sitter en stund i bilen. Kollar lite papper och ser till att pulsen/adrenalinet är på en nivå att jag kan gå och ta mig från bilen till hytten.
Skön kväll. Kan först storsmutta på en öl, därefter njuta av ett finlandsvenskt julbord.
Lördag fm. Late time att åka av båten, eftersom mässan redan öppnat för allmänheten.
Som sist på, ska jag också åka sist av. Dött batteri!! F*n!!! Viking har resurser, hjälper mig igång. Troligt är att jag glömde innerbelysning på kvällen före. NåVäl, med åter fungerande motor gasar jag mot utgången!
Kajens raksträcka nr One, slutet, vad vinkar "glatt" mot mig, jo finsk polis.
Alkotest: Inga problem med den, men.............
När man nu står still med bilen, då har tullen en chans att titta:
- Vad har du där?
- Ett terraium men bara växter och en, kanske två plastgrodor
- Vad har du där ( då pekade han på Bengt samt Vikans frigolitlådor i baksätet )
- Några Poison Frogs!
- You wait here!
.
.
.
Jag steg ur bilen, väntade, till slut kom en tullare, mer fet än välbyggd, tittade in i bilen, pekade och frågade: Vad har du där!
- Frogs!!!!
Svepande hand meddelade: Far åt helvete... och jag hade inte svår att lyda.
I lådorna fanns 42 grodor, och något direkt giltigt exporttillstånd kan jag inte påstå att jag hade.....
Kommer till mässan. Mycket trevlig hörna, om än lite att plocka upp terraier m.m. i. Efter någon timma, dax för mässans internationella inslag, dvs jag.....
En kvarts föreläsning om Pilgift som husdjur, på engelska, där Mats gick in och översatte till Finska vid behov. Trots eller tack vare en hel del tekniskt strul tyckte jag att det gick mer än hyggligt bra.
Eftermiddagen gick bra. Men, att som svensk/engelsktalande befinna sig på finsk mässmark, det var lika inspirerande som att sitta i baksätet på en ienisad bil och köra. Jag är ju van at tjöta från mässtart till slut så jag blir hes. Nu va det Mats & Patrik som fick den äran.
Lördag kväll: Grodträff hemma hos Mats. Mats ja, vilket grodrum han har. Jag är imponerad, Mycket imponerad! Största terraiet är kanske 180x200x60, och inget mindre än 60X50X50, och det var minst 15st, kanske 18 ( rätta mig inte om jag har fel nu Mats, många är dom ) Inte minst imponerande är jag, att dom inte är i ett Grodrum, nej, i ett rum man alltid passerar för att ta sig från kök till vardagsrum.
Japp, Grodträff: Kanske 10-12 Finska grodnördar dök upp. Förbokade djur fick ägare, och jag fick en del L&E såldt. Dom pratade ganska ofta svenska när jag var i samma rum.
Söndag, lätt huvudvärk, men så är man ju i finland, inte förvånad.
Ny dag på mässan. De sista 4:a obokade grodorna av totalt 12 försvann. En köpare ville ha fler, många fler men......
Inmundigade en och annan Lappinkulta, kunde bistå Mats och nu Andreas med lite info, tills det var dax att lätta med färjan till Stockholm 17.30, nu med endast mina 3 Terribilis plus 1st importgroda, samt 1500Euro i fickan ( många Euro tack varae grodförsäljning ).
Hemresa utan tjafs med polis eller tull, samt i minnet önskemål från våra finska vänner ( kanske 5 st ), om medlemsskap i SDS, bara jag kan få fram bankmässig information om möjlighet att betala. KUL!!!!
L&E's debit/kredit gick inte ihop, men nog kändes det att vi gjorde något gott ihop med våra finska SDS-medlemmar, och ett 40+-tal sålda grodor talar ju också ett tydligt språk, varav 6 såldes till Högholmen, Helsingfors svar på Skansen ( SDS är inbjudna till guidad visning 2014 då bl.a. till deras resaeache om Led-ljus istället för discolampor för orkidéer )
Er
El Cashier