Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Ren nyfikenhet

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 188 gånger
Har fått tack: 646 gånger
Kontakt:

Re: Ren nyfikenhet

Inlägg av FrankD »

Det bästa alternativet är det som funkar bäst för dig. Det verkar vara väldigt olika men jag kör med matlådor från ICA (Orthex, storlek ungefär 17x17x6 cm) med orkidéjord och ett lager eklöv, dvs så "naturligt" som möjligt. Det är den metoden jag började med för 7 år sedan. Vid sidan om brukar jag experimentera lite med andra metoder men hittills har jag inte hittat något som funkar bättre för mig.
Robert M
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2012

Inlägg av Robert M »

Enligt Ben's Jungle siten så kan man odla hoppisar som hålls med coco strö, någon som har erfarenhet utav detta?
Jag tänkte prova detta, men vore intressant att höra efter om någon redan gjort/gör på detta sätt.

Stämmer det att hoppisar inte tål vanligt kranvatten? Tänker på när man skall lösa upp "briketter" med coco strö.
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Har kört med både soil och cocosströ. Av dom två fungerar cocosströ bäst mest pga av mer yta åt hoppisarna. Men bäst tycker jag att eko torv eller såjord fungerar sen matar med

torrjäst och ibland mat från ben's.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 188 gånger
Har fått tack: 646 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Robert M skrev:Enligt Ben's Jungle siten så kan man odla hoppisar som hålls med coco strö, någon som har erfarenhet utav detta?
Har som sagt provat mycket, och det här var förstås en av metoderna. Den funkade någorlunda bra men kulturerna var för kortlivade i mitt tycke eftersom det så småningom blev mögel i dem hur jag än gjorde.
Robert M skrev:Stämmer det att hoppisar inte tål vanligt kranvatten? Tänker på när man skall lösa upp "briketter" med coco strö.
Hoppisarna vet inte att vattnet kommer från en kran, så det beror helt och hållet på vilken kvalitet ditt kranvatten har. Hos mig funkar det alldeles utmärkt.
Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"