Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Enkät om kylsystem
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Re: Enkät om kylsystem
En snabb beräkning när det gäller risken för kondens.
Antag att rummet är 25 grader och att det är 50 % relativ luftfuktighet. För att kondens ska uppstå på utsidan av burken krävs en yttemperatur på runt 12 grader.
För 25 grader och 75% RF blir kondenstemperaturen 18-19 grader.
Detta är alltså temperaturen på glasets utsida. Man kan nog räkna med att det skiljer någon grad mellan utsidan och insidan, dvs det är något kallare i luften på insidan.
/Thomas/
Antag att rummet är 25 grader och att det är 50 % relativ luftfuktighet. För att kondens ska uppstå på utsidan av burken krävs en yttemperatur på runt 12 grader.
För 25 grader och 75% RF blir kondenstemperaturen 18-19 grader.
Detta är alltså temperaturen på glasets utsida. Man kan nog räkna med att det skiljer någon grad mellan utsidan och insidan, dvs det är något kallare i luften på insidan.
/Thomas/
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
otroligt spännande Micke! Tänker grodor, salamandrar, små kameleonter, anolisar mm. Finns massor av applikationer på denna mackapär!
Ricard
Ricard
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- Håkan
- Började med grodor år: 2015
- Har gett tack: 4 gånger
Hur viktigt är det med att variera temperaturen över dygnet? Viktigt i allmänhet, viktigt för avel, etc?
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Några grader kallare på natten är viktigt skulle jag tro. Temperaturskillnaderna är ju inte stora i närheten av ekvatorn men helt jämna temperaturer är bland det mest onaturliga jag kan tänka mig. Det minsta som händer är att djuren blir extremt känsliga för ev. temperaturändringar när det någon gång skulle bli kallare eller varmare av någon anledning. Men det är nog inget att fundera mycket över eftersom det är ganska svårt och dessutom dyrt att hålla temperaturen uppe dygnet runt. Kylsystemet som diskuteras här är ju i första hand viktigt på sommaren när det blir för varmt.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Hur går det Micke? Spännande som sagt! 
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- Håkan
Mmmm men även i det vilda måste det ju bli "för varmt" ibland. Nu skall ju inte grodorna kokas, men det vi uppfattar som varmt i hemmet kan ju säkert inträffa i en djungel med. Visst kan det undvikas så är det bra, det är ju givet. Men frågan är om "varmt" skall ses i absoluta tal eller i relativa. Med detta menar jag att grodorna kanske är nöjda om det blir kallare på natten, även om det råkar vara varma nätter?FrankD skrev:Några grader kallare på natten är viktigt skulle jag tro. Temperaturskillnaderna är ju inte stora i närheten av ekvatorn men helt jämna temperaturer är bland det mest onaturliga jag kan tänka mig. Det minsta som händer är att djuren blir extremt känsliga för ev. temperaturändringar när det någon gång skulle bli kallare eller varmare av någon anledning. Men det är nog inget att fundera mycket över eftersom det är ganska svårt och dessutom dyrt att hålla temperaturen uppe dygnet runt. Kylsystemet som diskuteras här är ju i första hand viktigt på sommaren när det blir för varmt.
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Det här är två olika par skor. Relativa skillnader mellan dag och natt är nog viktiga i det långa loppet men det skadar inte om det är jämn temperatur under ett par veckor, och troligen inte under någon månad heller. De absoluta temperaturerna är viktigare. Visserligen finns lite spelrum men de absoluta temperaturerna i djungeln varierar inte lika mycket som i Sverige. Dessutom är djungeln ett rätt stort terrarium där grodorna har möjlighet att söka upp skuggiga svala ställen när det blir för varmt. I ett varmt terrarium är det varmt mer eller mindre överallt. Visserligen klarar de flesta grodorna några dagar med enstaka toppar eller dippar, och de exakta behoven är artberoende, men om möjligt borde ingen art utsättas för 30 grader (och de flesta inte för 28 grader heller). Många klarar inte 30 grader under en längre period. Sedan gör det självklart en skillnad om det är 30 grader dygnet runt eller temperaturen går upp och ner.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
- Håkan
Det borde ju gå att reglera ganska enkelt med det externa vattenfiltret och en plattvärmeväxlare (ölbryggning är en annan bra hobby för övrigt). Fördelen med det är ju att sänkning av vattnet i botten har en viss tröghet i temperaturförändringen - den håller i sig ett tag.
-
MickeK
- Styrelse

- Började med grodor år: 2004
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 6 gånger
- Kontakt:
Nu är väl detta system mer riktat åt höghöjdsarter, vare sig det gäller växter eller djur.
Och prisfrågan då undrar ni säkert.
TCU-45 ( för skåpsvolymer upp till 0,7 m³) med standard rörset (för anslutning till skåp) kostar 3155 kr
TCU-55 ( för skåpsvolymer upp till 1 m³ ) med standard rörset - 3955 kr.
Och prisfrågan då undrar ni säkert.
TCU-45 ( för skåpsvolymer upp till 0,7 m³) med standard rörset (för anslutning till skåp) kostar 3155 kr
TCU-55 ( för skåpsvolymer upp till 1 m³ ) med standard rörset - 3955 kr.