Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Ny här på forumet. :) med lite frågor och funderingar.

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 4 gånger

Re: Ny här på forumet. :) med lite frågor och funderingar.

Inlägg av PittoresktMangel »

Von Seth skrev:PittoresktMangel det är bekvämt eller hur?
Själv har jag tre i sovrummet och sedan två i finrummet.

Jag tycker sovrummet är underbart ställe att ha dem på, finns inget som går upp emot höra de sjunga på kvällen
Det är underbart. Väldigt praktiskt när man ska mata alla och så också.
Grodor och huggormar
mizzive
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av mizzive »

jo... hmm... sovrummet? nu måste ja kolla om det finns någon plats över vid ev. ommöblering... :)
Mats

Inlägg av Mats »

...jag tror förståelsen för grodor skulle nå ett ganska snabbt slut om jag försökte inkorporera dem i sovrumsmöblemanget. :D

Vittatusarnas kvitter väcker stundom förargelse genom två mellandörrar som det nu är :D men jag har hopp om att kunna övertala in ett vivarium i vardagsrummet. Nu har bägge två sin plats i biblioteket.

Har små planer på ett tvåvåningsmontage, men det kräver lite byggabyggabygga.

Gråsuggeodling och hoppstjärtar verkade heller inte vara så pop :D fruntimmer är konstiga djur. Nu skall jag fösöka smyga in dem någonstans och kalla dem bananflugskläckkuvös istället. Bara jag får tag på kulturer, ganska smått med sådant på finländsk mark.
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Inlägg av Pny »

Mats skrev:...jag tror förståelsen för grodor skulle nå ett ganska snabbt slut om jag försökte inkorporera dem i sovrumsmöblemanget. :D
Samma här... Jag får sköta mina hobbies hur jag vill förutsatt att man inte kan höra dom i sovrummet på kvällen/natten... :mrgreen:
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
tummen
Har gett tack: 5 gånger

Inlägg av tummen »

Pny skrev:
Mats skrev:...jag tror förståelsen för grodor skulle nå ett ganska snabbt slut om jag försökte inkorporera dem i sovrumsmöblemanget. :D
Samma här... Jag får sköta mina hobbies hur jag vill förutsatt att man inte kan höra dom i sovrummet på kvällen/natten... :mrgreen:
Men borde det inte lösa sig självt när man släcker belysningen? :shock: I värsta fall får man väl täcka över terrariet också så det blir helt mörklagt..... :mrgreen:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Mats

Inlägg av Mats »

Jag tror att det är det där med att ligga och dra sig på veckosluten som motverkar mest...

Fast iofs så är det ingen skillnad snart när oväsendet utifrån når in..

Näktergalen bör förstöras. Romantiskt my ass. Kvitterifiddeliskvääk i kubik och multum och överflöd kommer sanninen närmare. En bra synonym för näktergal = död, tycker jag. Fast kanske en aning skämtsamt...kanske...

Täckte man in burken så skulle ändock vattenfallet jaga upp morgontrötta individer till vattenklosetten... inte heller pop har det för mig berättats.
mizzive
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av mizzive »

Jag har ett litet akvarium inne i sovrummet redan, pojken störs inte alls av ljuden- han sover som en stock. Det är väl jag som kan vara lite känslig- ja menar- när vattnet behöver fyllas på, då vaknar man titt som tätt på natten... kissnödig...

Men det vore ju mysigt att få ha de där inne. Hmm... fast annars skulle den esteiskt sett snyggaste platsen vara inne vid kaminen. Sedan i köket...
tummen
Har gett tack: 5 gånger

Inlägg av tummen »

mizzive skrev:Jag har ett litet akvarium inne i sovrummet redan, pojken störs inte alls av ljuden- han sover som en stock. Det är väl jag som kan vara lite känslig- ja menar- när vattnet behöver fyllas på, då vaknar man titt som tätt på natten... kissnödig...

Men det vore ju mysigt att få ha de där inne. Hmm... fast annars skulle den esteiskt sett snyggaste platsen vara inne vid kaminen. Sedan i köket...
Då är det väl min idé med fejkvägg (isolerad!) mot kaminen som är bäst? Kan ju med fördel fästas i terrariebänken..... :mrgreen:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
Carlsson
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Carlsson »

Om det är strålningsvärme från kaminen som är problemet, skulle det med all säkerhet lösa sig med en tunn skiva isolering (förslagsvis cellplast). Eftersom de flesta (alla) färdiggjorda väggar/bakgrunder består av någon form av cellplast så skulle det garanterat lösa problemet.

Om det däremot är varm luft som är problemet skulle jag nog föreslå minskad ventilation och/eller användande av en fogger. Den svala dimman sänker temperaturen i terrariet garanterat. Om det dessutom är tämligen gott om vattenytor, eller åtminstone fuktiga ytor, i terrariet kommer avdunstningen därifrån också att sänka temperaturen.
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
mizzive
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av mizzive »

Nu har jag tingat två terrarier som jag ska köpa. :) det blir två exo terra. Planernar för det stora terrariet är fortfarande kvar, men då vi inte har alldels överdrivet mkt pengar över just nu så tar jag chansen nu när jag fått ett erbjudande... :)

Men men... de ska inte hämtas förrän om två veckor! Gah!
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"