1. Båtgenomföring. Detta torde vara den billigaste vägen att gå, om man vill ha rejälare genomföring än den, en luftslang ger. På Biltema finns de i prisklassen 9:90-19:90:-/st..
De kallas där för "Bordgenomföring" och har artikelnummer: 25-430 till 25-433. Jag har använt denna produkt och den fungerar MEN om man vill ha både "hängslen och livrem" (ta det säkra före det osäkra) så satsa på det här:
Rördimensionen är 20mm. med ett borrhål på 25mm. Rören tål, när man limmat 16 bar!

Som sagt - rediga doningar ...

På plats!

och närbild ...

... och rätt upp underifrån ...

och slutligen översikt.

Den andra saken jag vill kommentera är returvatten ut i regnsystemet. För min del är det två separata system.
1. Vattenfall - detta vatten cirkulerar från pump upp i vattenfall, ned genom substrat och tillbaka upp igen. En pump som exv. MicroJet är SUVERÄN i mindre terrarium då den lyfter 70cm och pumpar vatten från 3cm nivå! Helt outstanding till priset av en biobiljett. Denna pump bäddar man lämpligen in i det akvaristerna kallar P10, vilket är en filterskummatta som man skär till efter behov. På så sätt får man ett stort filter. (effekten blir en pump som går längre tid utan serice/rengöring) Jag har faktiskt tankar på att testa att spola lekakuluorna och köra P10 som substrat och täcka det med löv. Men men, det är en annan historia.
Poängen är i alla fall att skilja vattenfallets vatten från duschsystemet då de partiklar som oundvikligen hamnar i vattenfallsvattnet kommer att täppa igen munstycken på duschsystemen, iallafall om man använder de system som idag säljs för terrariebruk. Använder man gardena, eller slaktade blomsprutsmunstycken, kanske de tål med sk*t i systemet.
2. Regn - jag använder osmosvatten av flera anledningar. Dels slipper man kalkavlagringar på glaset, dels finns det alger och andra organiska vänner i terrariet som är så tunna att de enbart består av ett encelligt lager. Dessa är ytterst känsliga för kommunens kemikaler. Nåväl, detta vatten regnar och fyller på regnvattenssystemet eftersom allt vatten hamnar i botten på burken. Om man har högre avdunstning är regnmängd kommer man att behöva fylla på, men också helt byta vatten i vattenfallssystemet, då slagg lagras och ger bedrövliga vattenvärden med höga fosfat och nitrithalter. Om regnmängden överstiger avdunstningen behövs någon form av överrinning så man håller en godtagbar maxnivå på vattennivån i burken. Ja, det var nog allt gällande LarsÖs tips och trix och som det Gottländska talspråket säger: "många vägar bär till Rom...".
Rötter som bildar uppstigningszon är inte dumt. En annan variant är BackToNatures Slimline som du kan spana in på denna sida, där jag monterar i en av mina burkar. Den uppmärksamme noterar även detta material i bilderna i denna post.