Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Ett par frågor från en nybörjare

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 322 gånger
Kontakt:

Re: Ett par frågor från en nybörjare

Inlägg av RicardH »

LarsÖ skriver om två saker jag gärna kommenterar.

1. Båtgenomföring. Detta torde vara den billigaste vägen att gå, om man vill ha rejälare genomföring än den, en luftslang ger. På Biltema finns de i prisklassen 9:90-19:90:-/st..
De kallas där för "Bordgenomföring" och har artikelnummer: 25-430 till 25-433. Jag har använt denna produkt och den fungerar MEN om man vill ha både "hängslen och livrem" (ta det säkra före det osäkra) så satsa på det här:

Rördimensionen är 20mm. med ett borrhål på 25mm. Rören tål, när man limmat 16 bar!
Bild

Som sagt - rediga doningar ...
Bild

På plats!
Bild

och närbild ...
Bild

... och rätt upp underifrån ...
Bild

och slutligen översikt.
Bild

Den andra saken jag vill kommentera är returvatten ut i regnsystemet. För min del är det två separata system.
1. Vattenfall - detta vatten cirkulerar från pump upp i vattenfall, ned genom substrat och tillbaka upp igen. En pump som exv. MicroJet är SUVERÄN i mindre terrarium då den lyfter 70cm och pumpar vatten från 3cm nivå! Helt outstanding till priset av en biobiljett. Denna pump bäddar man lämpligen in i det akvaristerna kallar P10, vilket är en filterskummatta som man skär till efter behov. På så sätt får man ett stort filter. (effekten blir en pump som går längre tid utan serice/rengöring) Jag har faktiskt tankar på att testa att spola lekakuluorna och köra P10 som substrat och täcka det med löv. Men men, det är en annan historia.
Poängen är i alla fall att skilja vattenfallets vatten från duschsystemet då de partiklar som oundvikligen hamnar i vattenfallsvattnet kommer att täppa igen munstycken på duschsystemen, iallafall om man använder de system som idag säljs för terrariebruk. Använder man gardena, eller slaktade blomsprutsmunstycken, kanske de tål med sk*t i systemet.
2. Regn - jag använder osmosvatten av flera anledningar. Dels slipper man kalkavlagringar på glaset, dels finns det alger och andra organiska vänner i terrariet som är så tunna att de enbart består av ett encelligt lager. Dessa är ytterst känsliga för kommunens kemikaler. Nåväl, detta vatten regnar och fyller på regnvattenssystemet eftersom allt vatten hamnar i botten på burken. Om man har högre avdunstning är regnmängd kommer man att behöva fylla på, men också helt byta vatten i vattenfallssystemet, då slagg lagras och ger bedrövliga vattenvärden med höga fosfat och nitrithalter. Om regnmängden överstiger avdunstningen behövs någon form av överrinning så man håller en godtagbar maxnivå på vattennivån i burken. Ja, det var nog allt gällande LarsÖs tips och trix och som det Gottländska talspråket säger: "många vägar bär till Rom...".

Rötter som bildar uppstigningszon är inte dumt. En annan variant är BackToNatures Slimline som du kan spana in på denna sida, där jag monterar i en av mina burkar. Den uppmärksamme noterar även detta material i bilderna i denna post.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Hulteke:
För att börja med det sista "Många vägar leder till Roma" - heter det, och det är alldeles korrekt. En gammal stöt som höll på med terrarier på den tiden när det inte fanns växelström, fick lov att tänka ut sina egna lösningar. Jag tror att de moderna regnsystemen är alldeles förträffliga. Att jag ändå håller fast vid mina antediluvianska lösningar Beror på at jag faktiskt ser några fördelar: 1. Jag behöver inte köra med timers som har sekund-inställningar. Tropiska regn är absolut inga sekund- eller minutföreteelser, snarare timmar. 2. Akvarieluftpumpar är gjorda för kontinuerlig drift, och tar ingen skada av att vattnet tar slut. 3.Tropiska regn består huvudsakligen av stora droppar som plaskar ner genom lövverk. Det som kommer ur dina munstycken är någon sorts mellanting mellan regn o dimma. 4. Priset. Den minsta (och tystaste!) genomluftarpumpen kostar under hundralappen, och de T-rör mm som jag använder kostar nästan ingenting. Med 10-15 terrarier spelar priset trots allt en viss roll. Nackdel: det behövs en luftarpump per terrarium 5. Jag behöver inte använda osmosvatten (Inga munstycken), men jag bor i ett område med mjukt vatten, så det hade kanske inte behövts ändå.
Upprepar: De moderna regnsystemen är alldeles förträffliga, och jag avråder ingen från att köra med dem.
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 322 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

LarsÖ skrev:antediluvianska
Ja, det utrumet har jag faktiskt gått och sugit på hela helgen! Tack för att du delade med dig Lasse! Haha! :) Oavsettt om man handduschar, Gardenar (verb), Luftpumpar (verb), Värsta-hi-tech-ar (verb), foggar eller avdunstar - funkar det ju.
We shall overcome! Vi sätter oss i ringen och tar varan i hand!
Slutsats till käre trådskaparen: Välj den lösning som passar din plånbok, teknikintresse och tid!

ps. kuriosa; de riktigt gamla uvarna använde sig postluftpump av ett bil- eller traktordäck som de fyllde med luft. Övertrycket puttrade ut i akvariet genom en slang. Det var bättre förr! ds.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Hulteke skrev:Välj den lösning som passar din plånbok, teknikintresse och tid!
Amen!
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
MarkusB
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2021
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av MarkusB »

Tack för alla bra idéer. Jag tror att jag kör utan avrinning. Att börja borra i glas det första jag gör känns lite överkurs. Sen kommer jag nog att ha ett regnsystem med fin dimma mest för att jag tycker det är snyggt. Och jag kommer satsa på att använda mig av rötter och stenar för att skapa en "strand". Några frågor till:

1. Kan nån länka till den typ av pump som Hulteke nämde?

2. Hur ser P10 ut? Det verkar intressant. Är det samma sak som det en del kallar för fiberduk/markduk etc., som används vid planteringar?

3. Om jag kör utan avrinning, vad är då ett rimligt intervall mellan påfyllning av vatten och byte av vatten? (Läs: hur mycket tid behöver jag lägga ner på att ha en jämn nivå med rent vatten)

4. Är det någon som har använt Tapecrete för bakgrundsbygge? Jag såg det i denna tråd: forum/viewtopic.php?f=16&t=399&st=0&sk=t&sd=a&start=10. Det verkar vara lättbearbetat och bli snyggare än sikamix.
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

För att svara på en av frågorna så kan jag upplysa om att P10 med största sannolikhet också kallas för "filtermatta" i dagligt tal, och kan (ibland/i vissa affärer) köpas "per kvadratmeter" på akvarieaffärer....
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"